V roku 2012 vyšlo na Slovensku až 17 jazzových albumov, čo je na tunajšie pomery viac ako je zvykom. O to viac nás teší, že jazzovej hudbe sa darí aj v roku 2013. Napriek tomu, že tvorba slovenských jazzových hudobníkov je viazaná najmä k mainstreamovému jazzu swingovej éry a bebopu 50. a 60. rokov, začínajú sa objavovať aj odvážnejšie moderné nahrávky reflektujúce najnovšie trendy tohto hudobného žánru. Takýmto albumom je aj čerstvo vydaný počin Puttin‘ 2gether formácie H&G Factory.
H&G Factory je skupina hudobníkov zo Slovenska a Maďarska. Založili ju klavirista Tomáš Gajlík a náš veľký bubenícky talent Dávid Hodek. Po niekoľkých rokoch spoločného hrania v rôznych formáciach a formovania idey spoločného bandu nakoniec našli štýlovo vhodného basgitaristu: volá sa Tamás Heilig a pochádza z Budapešti. Okrem toho Tomáš aj Dávid obľubujú aj elektronickú hudbu, takže keď sa naskytla príležitosť angažovať Dja, neváhali. Tak sa štvrtým a posledným členom formácie stal slovenský DJ Rahatmahatix.
A teraz už k albumu. Na prvé počutie kráča v šlapajách trend udávajúceho Robert Glasper Experimentu, a to v prvom rade kombináciou hip-hopových a R‘n’B vplyvov s jazzovými. Po zvukovej stránke takisto: hip-hopový zvuk bicích s hutným kopákom, dunivá basa podobná subbass v elektronickej hudbe, dokonale čistý klavír alebo rhodes piano, a to všetko doplnené o elektronické efekty nahrané na klávesoch, či vyšperkované DJom. Jednoznačne ale nie je napodobeninou alebo cover verziou Glasperovho experimentu! Robert Glasper ako možno najúspešnejší zástupca nastávajúcej generácie jazzu jednoducho udáva trend. Nie je nikoho povinnosťou tento trend nasledovať, no Glasper ukázal jazzovému svetu cestu, ktorá je veľmi inšpiratívna, a na ktorú veľa ľudí možno aj čakalo. Nahráva klavírne trio pre Blue Note, no na druhej strane je aktuálnym víťazom Grammy v kategórii Best R‘n’B album - preto dnes ťažko nájdete mladého jazzmana, ktorý Glaspera nepočúva, alebo ho vôbec nepozná.
H&G Factory sa k tomuto trendu možno priklonili vedome, možno nie, určite však za tým stojí ich láska k všetkým žánrom hudby, nie len jazzu, ale aj spomínaného hip-hopu, elektroniky, rocku, popu, a podobne. Z toho vychádza aj koncept albumu ako mix skladieb rôznych žánrov so spevom, rapom, ale aj viac jazzové kompozície.
Celkovo sa na siedmych skladbách autorsky podieľali všetci traja inštrumentalisti. Tomáš Gajlík napísal úvodnú Alley oop, ktorá sa približne v polovici nečakane prehupne do Charlie Parkerovej témy Billie’s Bounce, a zase naspäť. Ďalej Seaven Heaven, Compressed, a krásnu R‘n’B vec Tell Me, ktorú naspievala Anita Soul, krstná mama albumu. Heilig sa ako autor predviedol skladbou 24, kde je aj jeho jediné sólo na albume. Dávid Hodek napísal tretiu skladbu Walkyra – hip-hop, na ktorom sa ako hosť predstavil fantastický anglický saxofonista a raper v jednom, Soweto Kinch. Poslednou, siedmou skladbou, je cover verzia skladby Diamonds od Rihanny v parádnej modernej úprave. Naspievala ho hosťujúca Linda Király z Maďarska
Pestré CD teda ponúka širokú paletu hudobných chutí, presne tak, ako chutia muzikantom, ktorý ho nahrali. Predstavuje to, čo na tuzemskej scéne značne chýba – silnejší kontakt so súčasnou scénou, prekračovanie hraníc rôznych žánrov hudby, a tým získavanie prístupu k širšiemu publiku. Možno práve takáto produkcia by dopomohla jazzu vymaniť sa z akejsi uzavretej „škatuľky“, v ktorej ho majú ľudia zafixovaný. Ukazuje aj kvality našich hudobníkov – Tomáša Gajlíka ako všestranného klaviristu a producenta, Dávida Hodeka ako talent s obrovským potenciálom. Ako sa sami k albumu stavajú, ako vznikala kapela, a aké majú plány do budúcnosti si už čoskoro budete môcť prečítať v pripravovanom rozhovore na stránkach Jazz.sk.
Album som si prvý krát pustil v aute cestou domov, a už po prvých taktoch úvodného groovu som si povedal: konečne! Konečne aj u nás vyšiel pestrý album, ktorý si môžete bez obáv púšťať na párty, počas romantického večera s partnerom, v aute, či transkribovať doma v obývačke. Verím, že sa vám to bude páčiť rovnako.