Blues na cestu poslední pre Jiřího Černého

Blues na cestu poslední pre Jiřího Černého
Peter Motyčka

Pred niekoľkými dňami odišiel vo veku 87 rokov jeden z nestorov česko-slovenskej hudobnej žurnalistiky – hudobný kritik Jiří Černý. Dôkazom, že si svojimi názormi a postojmi získal hlboký rešpekt je skutočnosť, že bol vôbec ako prvý „nehudobník“ uvedený do Siene slávy hudobných cien Anděl. S menom Jiřího Černého sa stretol každý, kto v našich podmienkach siahal po nahrávkach Joni Mitchell, Leonarda Cohena, Boba Dylana, Jacquesa Brela, Simona a Garfunkela, či kapiel Cream a Beatles, ktoré vychádzali v domácich licenciách na značkách Supraphon a Panton.

 

Jiří Černý bol aktívny do vysokého veku: okrem publikovania článkov a recenzií na svojej stránke glosoval hudobné dianie a neúnavne cestoval po oboch republikách so svojimi posluchovými programami. Svojho času býval pravidelným hosťom bratislavských klubov. Osobne som ho zažil pred takmer dvomi desaťročiami v petržalskom Klube za zrkadlom a dodnes spomínam na jeho zanietené rozprávanie o svojich obľúbencoch, ku ktorým patrili napríklad Iva Bittová, Zuzana Navarová, Leonard Cohen, Glen Hansard či Nick Drake. Poslednýkrát tu v roku 2018 uviedol v priestoroch Kníhkupectva Artforum portrét Deža Ursinyho a v legendárnom V-klube na Námestí SNP predstavil svoj klasický hudobno-slovný program Ro(c)kovanie.

 

 

V osemdesiatych rokoch, keď bol z názorových dôvodov „nepublikovateľný“ a „nezamestnateľný“ v oficiálnych médiách, prinášal svojim priaznivcom závan slobody a nové hudobné trendy. Jeho posluchové programy vtedy niesli názov „Antidiskotéky“ a bývali vždy nesmierne inšpirujúce. Vďaka svojmu neuveriteľnému rozhľadu a citu vždy dokázal objaviť to, čo na prvé počutie nebolo zrejmé väčšine z nás. A aby toho nebolo málo, mal dar vždy to presne a zrozumiteľne pomenovať. Hoci bol jeho jediným hudobným nástrojom gramofón, texty a postrehy Jiřího Černého sme hltali a rešpektovali všetci. Pamätné boli jeho vystúpenia v novembri 1989, keď na pódiu pražského divadla Laterna Magika spolu s budúcim prezidentom Václavom Havlom a bývalým šéfom KSČ Alexandrom Dubčekom oznámil, že komunistické vedenie „dalo svoje funkcie k dispozícii“. Jeho zásluhou tiež pred obrovským davom na Václavskom námestí zaspievala Marta Kubišová svoju Modlitbu pro Martu a uviedol Karla Kryla, aby spoločne s Karlom Gottom zaspievali československú hymnu.

 

 

Záujemcom odporúčam siahnuť po nejakej z jeho knižných publikácií, ktoré nestratili na aktuálnosti napriek svojmu veku (Zpěváci bez konzervatoře – 1966, Hvězdy světových mikrofonů – 1969, Hvězdy tehdejších hitparád – 1989), prípadne po šesťdielnom súbornom vydaní jeho publicistických textov (Jiří Černý na bílém, Galén 2014–2020). Pozoruhodné je aj jeho rozprávanie o svojom živote a (nielen) hudobných láskach, ktoré zachytil publicista Jaroslav Riedel v knižnom rozhovore Kritik bez konzervatoře (Galén 2006).

 

 

Autor: Peter Motyčka

 

 

 

Ďalšie články

Kamasi Washington konečne na Slovensku
Len pred niekoľkými týždňami sme upozorňovali na amerického saxofonistu Kamasiho Washingtona, ktorý...
Hlási sa Miloš Železňák
Na domácej hudobnej (nielen jazzovej) scéne pribudne každoročne celkom slušný počet nových...
Za Martialom Solalom
Kým v novembri mnohých zaskočili odchody amerických velikánov Quincyho Jonesa a Roya Haynesa,...
Modré nebo Funny Fellows
Hudobná formácia Funny Fellows sa v hudobnom priestore vyskytuje už od roku 1993. Svoj prvý koncert...