CD Young Slovak Jazz Generation: talentovaní hudobníci predstavujú svoj pohľad na jazz

CD Young Slovak Jazz Generation: talentovaní hudobníci predstavujú svoj pohľad na jazz
Dávid Oláh

Minulý rok sa na našej scéne objavilo zaujímavé CD. Pod hlavičkou vydavateľstva Real Music House vyšiel album zložený z mladej generácie slovenských jazzových hudobníkov. Prevažne ide o klaviristov a ich triá - Alan Bartuš, Andrej Farkaš, Ernest Vizváry, Ján Rigó jr. a Zsolt Farkaš. Na kompiláte sa objavila aj basgitaristka Laura Jašková s jej kapelou. Ako znie ich hudba?

 

Album založený na ukážke mladých hudobníkov, ktorí nenahrali svoj debut, je bežnou praxou, ktorá sa v zahraničí robí pravidelne. Je výbornou správou, že sa tak udialo aj na Slovensku. Treba povedať, že iba v samotnej Bratislave pôsobí veľa dobrých hudobníkov venujúcich jazzu, ktorých pravidelne môžeme stretnúť na jam sessions, alebo na menšom klubovom koncerte. Ďalšie aktivity sa však v mnohých prípadoch nekonajú, a preto je veľmi pozitívne, že sa takýto album vydal.

 

CD sa skladá zo štrnástich skladieb. Ako prvý hrá Alan Bartuš Trio spolu s Matejom Štubniakom na kontrabase a brazílskym bubeníkom žijúcim vo Viedni Matheusom Jardimom. Ako úvodná znie Alanova autorská skladba "Cleo", ktorá od prvého momentu naznačuje zvuk odkazujúci na modálne obdobie 60. rokov minulého stročia. Téma sa v melódii posúva do lyrickejšej polohy, ktorá sa logicky strieda s disonantnejšou časťou. Následná "Option" sa nesie v podobnom duchu. Rozdiel je v štýle a v tempe, ktorý je tentokrát groovujúci. V improvizácii  vychádza líder z hry McCoya Tynera, Kennyho Kirklanda a Herbieho Hancocka. Treba povedať, že ide o nesmierne vyzretú hru, ktorej nechýba patričná energia, drive, virtuozita a moment prekvapenia. 

 

Ernest Vizváry hrá na tomto albume s basgitaristom Danielom Griglákom a bubeníkom Jakubom Kačicom. Už podľa zostavy hudobníkov znalý poslucháč tuší, že koncepčne pôjde o groovujúcu hudbu. Vizváry predstavuje autorské témy "Hometown" a "For Stella". Ide o neo soulový štýl pripomínajúci hudbu Roberta Glaspera či Sowta Kincha. Kombinácia hip-hopu a jazzovej improvizácie Vizvárymu pristane. 

 

Tretím klaviristom v poradí je Zsolt Farkas. Na kontrabase mu sekunduje Adrián Szajkó a na bicích nástrojoch tu hrá Jakub Valíček. Opäť sme sa preniesli do mainstreamového jazzu. Farkasova skladba "Pool Slide" má krásnu melódiu. Téma jasne odkazuje na "budapeštiansku klavírnu školu". Vo Farkasovom rukopise je cítiť vplyv Kálmána Oláha, Lennieho Tristana a Billa Evansa. Rovnako pristupuje aj k improvizácii. Následná "Passacaglia" má v sebe vplyv klasickej hudby, ide o pomalú lyrickú tému, ktorá vytvára pekný kontrast k predchádzajúcej "Pool Slide".

 

Andrej Farkaš prispel na album skladbou "Simple Answer". Jeho rytmiku tvorí Juraj Kalász na kontrabase a Jakub Valíček na bicích nástrojoch. Skladba má moderný charakter, ktorý v sebe strieda rýchlejšie harmonické postupy spolu s modálnejšími plochami. V spojení s pekným aranžmánom plným stop timeov je to veľmi chytľavá téma. Farkaš má vo svojej hre veľkú dávku energie, drajvu. V jeho hre je cítiť vplyv Herbieho Hancocka, Oscara Petersona, Chicka Coreu, ale aj Ondreja Krajňáka.

 

Posledným klaviristom je Ján Rigó jr. Ako prvá tu znie jeho balada "Don´t Stop Believing In Love", ktorá pripomína známy jazzový štandard "Rond Midnight".  Rigó je ovplyvnený prevažne klasickým bebopom, vyššie spomínanou "budapeštianskou klavírnou školou" klanu Szakcsiovcov, ale aj Keithom Jarrettom a Herbiem Hancockom. Ide o citlivého hráča s dobrým vkusom a slovnou zásobou. Toto všetko potvrdzuje aj druhou témou - rhythm changes "Inspired By Bud". 

 

Ako posledná v poradí je na albume zaradená basgitaristka Laura Jašková, ktorá sa vymyká tradičnému prístupu. Ide o groovujúcu hudbu zloženú z rôznych rytmických plôch. Jej témy sú lyrické, melodické a príjemné na posluch. Potešia poslucháčov alternatívnych žánrov, neo soulu, súčasných elektronických a populárnych piesní. Sekundujú jej klaviristi Daniel Bulatkin z Prahy a Aleš Mäsiar, ďalej Juraj Raši a Jakub Šindler na bicích nástrojoch. Jašková má svoju špecifickú predstavu a estetiku, ktorú potvrdzuje aj v improvizáciách. Ide o veľmi talentovanú hudobníčku so zaujímavým pohľadom na vec.

 

Posledné tri na albume sú jazzové štandardy "There Is No Greater Love", "Ralos" - zozadu "Solar" a "There Will Never Be Another You", v ktorých ide o jam sessionový spôsob hrania.

 

CD "Young Slovak Jazz Generation" je celkovo vydareným počinom, ktorý úspešne reflektuje mladú generáciu jazzových hudobníkov na Slovensku. Teším sa na autorské projekty jednotlivých protagonistov a gratulujem im k peknej nahrávke. 

 

   

 

 

 

Dávid Oláh  

 

 

Ďalšie články

CD Perforomances: Vzrušujúci výlet skrz tvorbu Ľuboša Šrámeka
Klavirista, skladateľ, aranžér, pedagóg a producent Ľuboš Šrámek patrí k jedným z...
Trombonista Michal Motýľ vydáva očakávaný album Sunflowers
V posledných týždňoch roku prichádza na pulty nový album z dielne slovenskej jazzovej...
Finálový večer Jazz START UP 2017: Tri mladé kapely, tri zaujímavé pohľady na jazz
V nedeľu 25. novembra sa uskutočnil finálový večer piateho ročníka súťaže Jazz START UP. Plný...
17. ročník Mikulášskeho jazzového festivalu: piatok predstavil zmes osobitých štýlov
Mikulášsky jazzový festival týmto rokom už po 17. krát ponúkol svojim fanúšikom vyrovnaný program,...
Kováč & Uherek & Vy
V dnešnej, kultúrne podvýživenej dobe, sa čoraz viac umelcov prikláňa k interaktívnejšej spolupráci...
Deväťdesiatdeväť úderov Roya Haynesa
Začiatkom novembra otriasla hudobným (nielen jazzovým) svetom správa o odchode Quincyho Jonesa a...
City Sounds: pozoruhodne zostavené jesenné menu
O hudobne výživnej ponuke novembrového City Sounds Festivalu sme už prednedávnom písali a už v...
Pozitívna správa o dystopickej budúcnosti – album „Mammatus“ Sisy Fehér
Multižánrová slovenská speváčka a hudobníčka Sisa Fehér sa posledné desaťročie pohybovala medzi...