Zvuk generácie. Waking Vision Trio: The Breathing Earth
Vysvetlení pojmu „generácia“ je viacero, či už si pomôžeme metodikou biológie, sociológie, historiografie alebo vied o kultúre. Ja si dovolím byť osobný a budem vychádzať z individuálnej skúsenosti príslušníka generácie formovanej v nultých rokoch tohto milénia. Deväťdesiate roky som trávil ešte na základnej škole. Nebezpečná doba mečiarizmu a divoký nástup turbokapitalizmu boli síce citeľné, vnímané však ešte očami dieťaťa. Až s príchodom na strednú školu, práve s nástupom nového tisícročia sa zdalo, že tí démoni totalitarizmu pominuli, stali sme sa členmi EU a celková nálada bola akási „svetová“ a to v každej rovine čítania tejto frázy. Aspoň ja som mal a mám z tohto obdobia pocit ideovej otvorenosti a eufórie z odvážnych vízií, pocit, že spoločnosť sa mobilizuje a ja aj s mojou generáciou sme súčasťou niečoho, čo má budúcnosť. A keď je reč o vízii, tak minimálne v Banskej Bystrici, kde som v nultých rokoch navštevoval gymnázium, bola súčasťou soundtracku vtedajšieho verejného života kapela Waking Vision.
Od ich prvého albumu The Ancient Bloom z roku 2001 až do ich tretieho počinu vo vydavateľstve Hevhetia (Of The Waking Vision) v roku 2006, sa trio s Martinom Valihorom na bicích, Johnom Shannonom na gitare a prevažne Mitchom Cohnom na basovej gitare stalo stálicou alternatívnych koncertných priestorov, kaviarní, čajovní, klubov, barov, festivalov u nás. Ten hladký zvuk, plný energickej rytmiky a pútavá poetickosť ich vystúpení je legendárna. Z odstupom jeden a pol dekády od ich odmlčania sa začalo pošuškávať o resuscitácii tohto skvelého projektu. Najskôr to boli oživenia na One Day Jazz Feste spolu s Oskarom Rószom a jeho rovnako ikonickým počinom The Universal Cure alebo Dan Brantigan Quartet a teraz takmer neuveriteľných 22 rokov od prvého CD sa objavila nahrávka s titulom Waking Vision Trio: The Breathing Earth!
Konečne! Desať skladieb, ako keby ich od kompozičných predchodcov nedelili dve desaťročia, ale iba pár inšpiratívnych momentov, pár životných situácií. Aktuálnu zostavu tvorí okrem elementárnej dvojice Valihora-Shannon aj kontrabasista bulharského pôvodu žijúci v New Yorku Peter Slavov a na dvoch skladbách ukrajinsko-izraelský klavirista a skladateľ Ruslan Sirota. Nie je to prvýkrát, čo je toto trio rozšírené o klávesový nástroj. Aj na ich poslednom albume z roku 2006 boli tie unášajúce harmónie podporené moogovým mágom Petrom Stolzmanom.
Martinovi Valihorovi sa zo štúdií na Berklee College of Music v Bostone podarilo v nultých rokoch importovať na Slovensko veľmi chytľavú variantu fúzie, ambientu, jazzrocku, psychadélie, trip hopu a to celé vo formáte power tria. Nositeľom tejto nákazlivej zmesky atmosférických kompozícií, do ktorých sa bola radosť ponárať, autorom vľúdnych harmónií, strhávajúcich obrazotvornosť do melancholických krajín nadčasovosti, bol gitarista John Shannon. Existujú hudobníci, ktorí sú pomerne ľahko identifikovateľní, a to vďaka originálnej hre, vďaka hudobnému mysleniu, voľbe inštrumentácie kompozícií atď. John Shannon je nezameniteľný. Jeho melodická hra je esenciou toho spomenutého zvuku našej generácie. Zádumčivá, letargická ale nádejná, hrejivá, povzbudivá, hoci melodramatická, vibrujúca, meandrujúca okolo nosného motívu a napriek tomu priamočiara vo výpovedi, lyrická s prozaickou motiváciou, hymnická no zároveň intímne komorná. Akoby sa v rozklade jeho akordov skrývali tiaže a túžby, prehry a víťazstvá, sen aj realita súčasne. Hovorí zo mňa určite nostalgia, ale tie skladby sú aj tentoraz výnimočné. Určite so mnou nemusíte súhlasiť a môžete protiargumentovať množstvom podobne ladených projektov, ale v tej súhre elegantnej nenútenosti so suverénnou inštrumentálnosťou, v tej konvergencii pokornej muzikálnosti a sebavedomej výrazovosti je čosi magické. Mágia albumu The Breathing Earth spočíva pre mňa jednoznačne v čare pohybovať sa proti prúdu času a ocitnúť sa náhle v roku 2002 v banskobystrickej čajovni s mojou Kristínkou a dobrými priateľmi, spolužiakmi z gymnázia a uvedomovať si, že to, čo sa práve okolo nás deje, je iniciačný moment generácie. Ďakujem Waking Vision!
Autor: Miroslav Haľák
PS: Mám prosbu na čitateľov: ak niekto ešte nájde u seba doma albumy Waking Vision The Ancient Bloom (2001) a Into High Selva (2005), prosím o kontaktovanie (halak.miro@gmail.com). Už veľmi dlho ich hľadám a bol by som veľmi šťastný, ak by sa mi podarilo ich získať do zbierky. Iná prosba ja adresovaná Martinovi Valihorovi: prosím o reedíciu týchto albumov, tá hudba za to stojí!