Workshop s Chrisom Davom: Aj bubeníci by mali byť muzikanti
Už po tretíkrát zabezpečil bubeník a organizátor One Day Jazz festivalu Martin Valihora ďalšiu dôležitú udalosť pre hudobníkov, ktorou sú okrem koncertov najlepšieho súčasného jazzu masterclassy so svetovými umelcami. Vo štvrtok 26. júna sa v priestoroch bratislavského konzervatória uskutočnil očakávaný workshop s fenoménom bicích nástrojoch - Chrisom Davom.
Treba povedať, že koncertná sála bola zaplnená najmä mladou a strednou generáciou hudobníkov, napriek tomu však nechýbali aj starší a skúsenejší kolegovia.
Workshop mal veľmi spontánny priebeh. Martin Valihora sa ujal úvodného slova aj celkového moderovania. Už po jeho prvých otázkach na trio Chrisa Dava bolo jasné, že ide o bezprostredných a temperamentných ľudí s veľkým srdcom.
Chris Dave na základnú otázku publika, aký je systém vášho hrania na bicích (Chris Dave hrá unikátnym štýlom, počas jednej skladby veľakrát zmení tempo, metrum a používa systém „broken rhythm“ pri ktorom je veľmi ťažké počuť, kde je prvá doba) nedokázal nájsť jednoznačnú odpoveď. Ako počas workshopu vysvetľoval, od detstva počúva široké spektrum hudby – jazz, funk, R and B, Hip – Hop, soul či pop. Na základe všetkých týchto vplyvov si postupne vybudoval svoj unikátny koncept a štýl, ktorý však nemá jednoznačný systém. Ide o umelca, ktorý sa riadi intuíciou, ako sám povedal: „Pri cvičení treba byť disciplinovaný, cvičiť hlavne fundamenty a rudimenty s metronómom. Na pódiu sa však treba úplne uvoľniť a sústrediť sa už iba na muziku.“
Keď sa ho Martin Valihora opýtal, či pri samotnej hre vie, kde sa nachádza prvá doba a myslí na to, alebo či sa riadi iba sluchom a cítením, Chris Dave odpovedal: „Samozrejme, že viem kde je prvá doba, som predsa bubeník, mojou úlohou je hrať v time-e.“
Zaujímavý bol Davov podnet, v ktorom hovoril, že každý seriózny bubeník by mal ovládať hudobnú teóriu aj harmóniu, podľa neho to umožňuje bubeníkovi nielen skladať a aranžovať vlastnú hudbu, ale aj byť plnohodnotným členom kapely po boku sólistov a hráčov na harmonické nástroje.
Okrem mnohých zaujímavých podnetov, skúseností a rád o tom, že treba cvičiť, cvičiť a ešte raz cvičiť, o tom ako pristupovať k hudbe v prípade, že máme trvalé zamestnanie a rodinu a o praktických cvičebných technikách, ktoré Dave kedysi cvičil sme si vypučuli umenie tohto tria naživo, ktoré bolo veľkým hudobným zážitkom.
Na konci si Chris Dave zahral aj na woodpacku, ktorý si od prvých tónov obľúbil a na svojom instagramovom profile okrem poďakovania Borisovi Čellárovi za tento dar oznámil, že ho použije vo svojom najnovšom projekte.
Nezostáva mi nič iné ako sa poďakovať Martinovi Valihorovi aj za túto stránku jeho práce, pomocou ktorej sa mu darí k nám približovať súčasných svetových hudobníkov. Určite hovorím v mene všetkých kolegov, ktorí sa na tomto masterclasse objavili. Už teraz sa teším na budúcoročný workshop z produkcie One Day Jazz Festivalu.
Dávid Oláh