Počúvali sme novinku klaviristky Jany Bezek: Album Spiralization prináša hudbu plnú slovami tažko vysloviteľných pocitov a zážitkov
Album Spiralization slovenskej klaviristky Jany Bezek, vydaný v máji tohto roku pod hlavičkou Pavian Records, je plný originálnych skladieb, melodicky a rytmicky zaujímavých tém, dramatických súzvukov, napätých pasáží či krásnych melancholických balád. Už na prvé počutie možno v šate moderného jazzu rozpoznať intenzívny vplyv klasickej hudby, taktiež slovanských melódií a nechýbajú aj prvky world music.
Jana Bezek je klaviristka, improvizátorka, skladateľka, hudobná pedagogička, ktorá sa venuje rôznym inšpiratívnym spoluprácam s interpretmi z celého sveta i sólovému hraniu, komponuje vážnu i jazzovú hudbu a aj hudbu pre deti. Veľkú popularitu si získavajú jej workshopy improvizovanej hudby pre deti a mládež Muzikula a taktiež jej komorný festival improvizovanej hudby New Inspirations.
Po takmer dvoch rokoch prestávky vydala už v poradí tretí album. Po debute ,,Cracow‘‘ (2015) a ,,Modlitbičky‘‘ (2017) prišlo na svet ,,Spiralization’’.
Na vyše hodinovom albume s krásnym upokojujúco-ohnivým pestrofarebným obalom z dielne akademického maliara Petra Kocáka (žiaka Albína Brunovského) nájdeme jedenásť originálnych skladieb. Repertoár je inšpirovaný modálnymi kompozíciami klavíristky, hľadaním nových prístupov v súhre a objavovaním spontánnej energie v hudbe, ktorú spoločne tvoria.
Klavírne trio na tomto albume dopĺňa taliansky kontrabasista Enea Bari a slovenský bubeník Jozef Krupa. Počuť ako sa hudobníci pri objavovaní spoločného jazyka v improvizáciách intenzívne vnímajú a na seba reagujú. Táto spoluhra ponúka poslucháčovi náhľad do ich spôsobu vnímania sveta hudby. Najmä v autorkiných sólových pasážach a skladbách citiť intenzitu, nehu a cieľavedomosť s akou pristupuje k vyjadrovaniu svojich, možno slovami tažko vysloviteľných, pocitov a zážitkov.
,,Tento kúsok hudby je pre mňa veľmi vzácny, lebo mi priniesol poznanie, ktoré je v danej chvíli najlepšie aké môže byť. [...] Piesne hovoria o ľuďoch a ich inšpirujúcich činoch, hovoria o emóciách, aké človek nestretáva každý deň, hovoria o prepletených cestách, nedokonalostiach a životných vášňach. Je to hudba bez hraníc. Patrí všetkým, ktorí sa držia svojej cesty a nestrácajú nádej,‘‘ píše autorka na obale nového albumu.
Spiralization
Album otvára skladba ,,Music Persist‘‘ v klasickom štýle pripomínajúcom Beethovenovu Sonátu mesačného svitu. Obleje vás veľmi príjemna atmosféra a meniace sa harmonické farby.
,,Spiralization’’ je titulnou skladbou albumu, ktorú charakterizuje výrazná dynamická téma s nádychom slovanských ľudových motívov a rytmov. Klavírne sólo vchádzajúce až do exotického sveta tónov a prepletených rytmických paternov je naozaj pútavo rozvíjané. Oceňujem v skladbe, najmä v téme hru s tichom a pauzami.
Aj v jemnej skladbe ,,Silence is made in heaven’’ cítiť vplyvy klasickej a ľudovej hudby.
,,Elegia’’ a jej krásna plynúca a gradujúca téma, ktorej tóny vyvovlávajú silné pocity nádeje a plynutia času. Prvýkrát sa predstavuje aj kontrabasista v lyrickom sóle, ktoré sa preklenie do emočne silného sóla klavírneho.
Cez rytmicky zaujímavú skladbu ,,Jeg er bot’’ sa dostávame k lyrickejšej ,,Star from another sky’’ s ľúbivou témou, ktorá sa premení do jednoduchého groovu s klavírnym sólom miestami až s bluesovým nádychom.
Prvá sólová skladba ,,Eugeniusz’’ je silnou výpoveďou, ktorej nechýba dramatickosť a rytmická hravosť. V jemnejšej časti sú prítomné harmonické postupy klasickej hudby, ktoré su avšak obohatené o autorkinu invenciu a kreatívne prepájanie jednotlivých častí skladieb.
,,Folk melody’’ – ako sám názov prezrádza, jedná sa o originálne spracovanie motívov ľudovej hudby. Zapamätateľná melódia sa vo voľnom melodickom úvode podporenom sláčikovou hrou na kontrabas spojí v hustú zmes tónov a energie tvorenou spoločnou intenzívnou interakciou, ktorá prirodzene vyústi do hlavnej témy a následného klavírneho sóla v trojštvrťovom ,,medium swing’’ rytme.
Z folkovej melódie sa presunieme znova do úplne inej atmosféry vzdušnej groovovej skladby ,,Space dwarf’’. Zaujala ma v sóle najmä rytmická interakcia hráčov. Podpora, na ktorú sa Bezek rozhodne môže od spoluháčov spoľahnúť.
Predposlednou skladbou na albume je klavírne sólo ,,Airship’’ v znamení intenzívnej melancholickej nálady, niekedy jemnej, inokedy zas dramatickej. Bezek v piesni zaujímavo rozvíja a prelína viaceré spevné či kontrapuntistické motívy. Posledným bonusom je práve táto skladba len doplnená o rytmiku. Mne osobne sa páči o niečo viac intímna atmosféra sólového klavíra, avšak bicie a kontrabas dodávajú skladbe novú energiu a smerovanie.
Tento autorkin citát myslím krásne zhrňuje aj môj veľmi pozitívny dojem z vypočutého CD:
“Ja hudbu jednoducho tvorím a hrám – reagujem tým na život okolo seba, hudbu beriem ako celok, pristupujem k nej v čistej podobe.”
www.janabezek.com