Slovenská klaviristka Jana Bezek prichádza s novinkou: Album Spiralization prináša slovanskú melodiku i moderný jazz

Slovenská klaviristka Jana Bezek prichádza s novinkou: Album Spiralization prináša slovanskú melodiku i moderný jazz
Peter Baláž

Klaviristku a skladateľku Janu Bezek netreba slovenským jazzovým poslucháčom osobitne predstavovať. Patrí jej už niekoľko rokov stabilné miesto na našej jazzovej scéne a to ako autorke, tak aj interpretke, pedagogičke a neúnavnej propagátorke pôvodnej slovenskej tvorby. Po dvoch rokoch prichádza s novým albumom s názvom Spiralization, ktorý vyšiel 25. mája 2019 pod hlavičkou Pavian Records.

 

Hudobné začiatky Jany Bezek sú spojené s poľským Krakovom, kde študovala na Akadémii múzických umení jazz a interpretáciu klasickej hudby. V súčasnosti už viac rokov stabilne pôsobí v Bratislave. Okrem sóloveho hrania sa Jana Bezek venuje rôznym inšpiratívnym spoluprácam s interpretmi z celého sveta, tvorbe improvizovaných vystúpení, komponuje vážnu i jazzovú hudbu a hudbu pre deti. Významná je aj jej pedagogická činnosť- veľkú popularitu si získali jej workshopy improvizovanej hudby pre deti a mládež Muzikula. So svojim triom vystúpila aj na pódiu Bratislavských jazzových dní.

 

Na svojom konte má doteraz dva vydané projekty – prvý Cracow vyšiel v roku 2015 vo vydavateľstve Pavian Records a je autorským inštrumentálnym albumom, na ktorého nahrávaní Janu Bezek sprevádzajú jej kolegovia z Poľska. V roku 2017 v tom istom vydavateľstve vyšiel autorkin druhý album Modlitbičky. Na ňom Janou Bezek zhudobnené verše Milana Rúfusa znejú v klavírnej interpretácii samotnej autorky a Bratislavského detského zboru v doprovode komorného orchestra.

 

Nový hudobný počin klaviristky a skladateľky Jany Bezek, ktorý prichádza opäť po dvoch  rokoch, má názov Spiralization a vychádza 25. mája 2019 opäť pod hlavičkou Pavian Records. Album prináša okrem autorkiných kompozícií, vytvorených priamo pre jej trio aj nové sólové skladby, k vydaniu ktorých sa autorka dostáva vôbec po prvýkrát.

 

 

Trio, ktoré sa na nahrávaní nového, v poradí už tretieho albumu podieľalo, vzniklo predovšetkým pre radosť z hudby. S Janou Bezek v ňom účinkujú taliansky kontrabasista Enea Bari a slovenský bubeník Jozef Krupa. Autentickosť prejavu, nový, dynamickejší a odhodlanejší zvuk, repertoár inšpirovaný autorskými modálnymi kompozíciami, hľadaním nových prístupov v súhre, objavovanie spontánnej energie hudby, ktorú spolu hudobníci vytvárajú – to všetko sú atribúty, ktoré toto autorské CD prináša na slovenskú jazzovú scénu.

 

Všetky nové kompozície a improvizácie, ktoré sa na albume nachádzajú, majú pôvod predovšetkým v slovanskej melodike a rytmike, ktorá je autorke najbližšia. Okrem melodickorytmického slovanského základu však kompozície pracujú s hudobnými postupmi moderného jazzu aj klasickej hudby, čím vytvárajú veľmi zaujímavý, neotrelý hudobný materiál v celkovo jedenástich skladbách.

 

Jana Bezek sa na svojom novom treťom CD rozhodla ísť tentoraz cestou, ktorá je jej vlastná a v ktorej neustále dozrieva - cestou slobodného hudobného jazyka s rešpektom voči klasickej tvorbe a objavovaním nových spôsobov improvizácie. Ako sama píše:„Piesne hovoria o ľuďoch a ich inšpirujúcich činoch, hovoria o emóciách, aké človek nestretáva každý deň, hovoria o prepletených cestách, nedokonalostiach a životných vášňach. Je to hudba bez hraníc. Patrí všetkým, ktorí sa držia svojej cesty a nestrácajú nádej.“

 

Album Spiralization vznikal v prekrásnom prostredí starého viac ako 700-ročného mlyna v poľskom mestečku Lubrza, v ktorom sídli nahrávacie štúdio RecPublica. To svojim špičkovým vybavením i nevšedným prostredím, ktoré vďaka lokácii ponúka,  patrí k snom každého hudobníka. Štúdio bolo navrhnuté Johnom Flynnom (Abbey Road Studios Londýn). Vzniklo tu jedno z najmodernejších, no zároveň vďaka prostrediu aj najtradičnejších štúdii v strednej Európe. Akusticky dokonalé podmienky štúdia i profesionalita zvukového majstra  Tadeusza Mieczkowského, spolu s kompozičnou vyzretosťou a improvizačným majstrovstvom Jany Bezek a jej spoluhráčov tak prispeli ku vzniku jedného z najzaujímavejších jazzových albumov našich končín. Na obal albumu bola použitá reprodukcia diela slovenského výtvarníka akademického maliara Petra Kocáka, žiaka Albína Brunovského.

CD vyšlo s finančným prispením Fondu na podporu umenia.

 

Tlačová správa

 

 

Ďalšie články

Kováč & Uherek & Vy
V dnešnej, kultúrne podvýživenej dobe, sa čoraz viac umelcov prikláňa k interaktívnejšej spolupráci...
Deväťdesiatdeväť úderov Roya Haynesa
Začiatkom novembra otriasla hudobným (nielen jazzovým) svetom správa o odchode Quincyho Jonesa a...
City Sounds: pozoruhodne zostavené jesenné menu
O hudobne výživnej ponuke novembrového City Sounds Festivalu sme už prednedávnom písali a už v...
Pozitívna správa o dystopickej budúcnosti – album „Mammatus“ Sisy Fehér
Multižánrová slovenská speváčka a hudobníčka Sisa Fehér sa posledné desaťročie pohybovala medzi...