Viklický nahral poctu spisovateľovi Murakamimu

Viklický nahral poctu spisovateľovi Murakamimu
jazz.sk

Český pianista a skladateľ Emil Viklický natočil pre japonské vydavateľstvo dosku venovanú spisovateľovi Harukimu Murakamimu, s ktorou okamžite prenikol do rebríčka najpredávanejších CD v krajine. Murakami na oplátku Viklickému napísal esej o Prahe, ktorej český preklad prinieslo  vydanie českých Hospodárskych novín.

Na obale pes, vnútri Pražský hrad a Karlov most, tak vyzerá nový album Emila Viklického. Cudzincom, ktorí sa sťahujú do Čiech, by sa okrem tipov na najlepšie pivo a varovanie pred byrokraciou mala odporúčať ešte jedna vec: vypočuť si Emila Viklického. Predmetom doličným je nový album Kafka na pobreží, na ktorom sa český jazzový pianista spojil s japonským spisovateľom Harukim Murakamim. Početná zostava autorských skladieb a menej frekventovaných jazzových štandardov robí z albumu Viklického najzaujímavejšiu dosku posledných rokov.

Japonská spojka

Ide už o druhý album, ktorý klavirista natočil pre japonské vydavateľstvo Venus Records, tentoraz však prevzali názov po Murakamiho deväť rokov starom románe. Pretože obľúbený japonský spisovateľ a niekdajší majiteľ tokijského jazzklubu patrí medzi Viklického priaznivcov, navštívil Čecha pri jeho sólovom koncerte v Tokiu a v zákulisí sa dali do reči. Tak vznikol nápad na dosku, už by inšpirovali Murakamiho texty.

ALBUM

Emil Viklický
Kafka na pobreží
Venus Records, 2011

Pianista - mimochodom bývalý študent matematiky - zpodobuje v jazze a vytvára tak magický svet plný jednoduchosti i spletitosti. Murakami je zase nadšený pre všetko české, v jeho tohtoročnom románe 1Q84 figuruje tiež motív z Janáčkovej Sinfonietta.

V skladbe nazvanej 1Q84 "jazzový Janáček", ako Viklického prezývajú v Japonsku, reže do Steinwaya v preslávenom karlínskom štúdiu A zo zhustených, divokých figúr splieta prekrvený, moderný klavírny jazz, ktorý by prebudil Londýn aj New York.

Volanie domoviny

Viklického najcharakteristickejším rysom je zmysel pre melódiu, s esenciou nálady moravských ľudoviek, ohrievaných už od klavíristovho detstva v Olomouci.
Volanie domoviny je u Viklického sladko-horkých tónov počuť dokonca i v prevzatých štandardoch od Hancocka alebo Ellingtona, z ktorých je pritom na Moravu zo všetkých smerov ďaleko.

Kafku na pobreží natočilo základné trio, v ktorom vedľa dlhoročného bubeníka Laca Troppa figuruje nový basista Josef Fečo. Ten po rokoch na pražskej klubovej scéne dospieva v stále významnejšieho muzikanta, ktorý sa v sólach radostne pohráva s motívmi i formami a nikdy neskĺzava k jednoduchým technickým cvičeniam.

Fečo, ktorý v triu zaujal miesto už roky pripadajúce basistovi Františkovi Uhlířovi, zostavu vyvádza z bezpečia plytčín do sviežejších vôd.

Ženský prvok

V titulnej skladbe sa ako hosť objaví violistka Jitka Hosprová a ďalší hlas mezzosopranistky Jany Sýkorovej sprevádza až zbytočne krátku, krehkú baladu Miss Saeki Theme. Spoločne na nahrávku prinášajú ženský prvok a rôznorodosť, ktorá v kontexte piesní inšpirovaných Murakamim funguje zvlášť zaujímavo. Aj keď súvislosti medzi literárnou predlohou a hudbou tu už s názvami piesní končí, Murakami v pianistovi očividne zapálil plamienok inšpirácie.

Viklický zostavu vedie najrôznejšími tempami aj náladami, moderne, ale pritom spevne, s technickou dokonalosťou, ale nie prílišnou záťažou, a s eleganciou hodnej jedného z patriarchov českého jazzu, ktorého slávu vo svete šíri už roky ako jeden z kultúrnych veľvyslancov Česka, podobne ako lásku pre hudobnú tradíciu Moravy.

Zo stretnutia s Murakamim vzniklo album, ktoré sa predáva v japonských obchodoch aj na európskych internetových serveroch a jazzový poslucháči v oboch krajinách na neho môžu byť pyšní. A nielen oni. Rovnako ako Čechom totiž aj cudzincom tak pripomína, prečo by si mali vypočuť Emila Viklického.
 

Tony Emmerson
Autor je britský blogger, pôsobiaci v Prahe

ZDROJ: ihned.cz

Foto:CTK

Galéria

Viklický nahral poctu spisovateľovi Murakamimu

 

 

Ďalšie články

Podmanivé Piesne zo Štefánky
Aj človeka, ktorý pozorne sleduje domácu hudobnú scénu, prekvapia na sklonku roka albumy, ktoré...
Nový album Jany Gavačovej vzniká v Paríži
Po medzinárodnom štúdiovom debute „Biele Noci“ (Hevhetia 2018) a albume „Almázia“ (Hudobný fond...
Kamasi Washington konečne na Slovensku
Len pred niekoľkými týždňami sme upozorňovali na amerického saxofonistu Kamasiho Washingtona, ktorý...
Hlási sa Miloš Železňák
Na domácej hudobnej (nielen jazzovej) scéne pribudne každoročne celkom slušný počet nových...