V jeden deň nás opustili dvaja velikáni jazzu: Zomreli Jon Hendricks a George Avakian
Nepostrádateľné postavy jazzovej histórie nás opustili v ten istý deň a na rovnakom mieste. Stalo sa tak 22. novembra na Manhattane. Obaja svojou bohatou a neúnavnou aktivitou umožnili, aby svet jazzu prekvital a rozrastal sa. Hendricks to robil pomocou svojho hlasu a stal sa tak priekopníkom scatu a vocalese, t.j. otextovaním a prespievaním pôvodne inštrumentálnych melódií a sól. Avakian to dokázal takpovediac zo stoličky manažéra. Stal sa totiž jedným z najvýznamnejších vydavateľov a producentov vôbec.
Hendricks, ktorý zomrel ako 96-ročný, nebol prvým spevákom, ktorý aplikoval umenie inštrumentálnej improvizácie v speve. Netajil sa tým, že vychádzal zo zakladateľov vocalese a bral si inšpiráciu aj od Louisa Armstronga. Jeho unikátny štýl sa však zrodil aj vďaka tomu, že už ako chlapec sa pohyboval v blízkosti Arta Tatuma, niektorými považovaného za najväčšieho klaviristu jazzovej histórie. „Býval o päť domov nad nami,“ povedal Hendricks v jednom zo svojich rozhovorov. Bebop teda mal možnosť v Hendricksovom prejave rozkvitať už od jeho detstva. A tak ako túto hudbu komplexných harmonických štruktúr a bleskurýchlych melodických figúr Tatum a jeho súputnici aplikovali na svojich nástrojoch, vydal sa Hendricks touto cestou so svojim hlasom. Jeho najslávnejší projekt, vokálne trio „Lambert, Hendricks & Ross“, priniesol svetu niekoľko revolučných albumov pod hlavičkou Columbia Records.
Práve v tejto spoločnosti pôsobil človek arménskeho pôvodu narodený v Rusku, ktorý sa do jazzu zamiloval, keď tajne počúval rádio, kým jeho rodičia spali. George Avakian bol jedným z kľúčových architektov amerického hudobného priemyslu 20. storočia. Dožil sa veku 98 rokov a zanechal za sebou dielo, vďaka ktorému vznikli významné nahrávky takých jazzových legiend ako Louis Armstrong alebo Miles Davis. Pôsobil ako riaditeľ vo vydavateľstvách ako spomínané Columbia Records či Warner Bros a pomohol popularizovať a štandardizovať LP albumy, live albumy a CD brožúry. To sú veci, ktoré dnes považujeme za samozrejmosť. Avakian zároveň založil National Academy of Recording Arts and Sciences, spoločnosť, ktorá má na svedomí ocenenia Grammy. V jeho portfóliu nájdeme historicky významný live záznam Bennyho Goodmana Live at Carnegie Hall z roku 1938, či comeback album Sonnyho Rollinsa „The Bridge“. Na Columbia University učil jeden z prvých jazzových kurzov. V sedemdesiatych rokoch sa Avakian rozhodol aktívnu kariéru v hudobnom priemysle ukončiť, no veľkosť jeho diela je nesporná.
Zdroj: Chicago Tribune, The Guardian