Štúdio Slovenského rozhlasu sa zmenilo na miesto radosti a zábavy: José James priniesol do Bratislavy hudbu z černošských kostolov

Štúdio Slovenského rozhlasu sa zmenilo na miesto radosti a zábavy: José James priniesol do Bratislavy hudbu z černošských kostolov
Dávid Oláh
Vo  veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu sa v poslednú júnovú sobotu uskutočnil ďalší koncert z produkcie City Sounds Festival. Tentokrát išlo o veľmi zaujímavý program, ktorý zaujal veľké množstvo poslucháčov tým, že spevák a gitarista José James sa venuje nielen jazzu, ale aj jeho príbuzným žánrom. 
 
Koncert sa začal niečo po siedmej hodine večer. Predkapelu tvorila speváčka Zuzana Mikulcová s jej kapelou. Mikulcová prezentovala svoju autorskú hudbu z jej rôznych albumov – starších aj novších. Okrem jej krásneho okrúhleho zamatového hlasu, ukázala zaujímavú prácu s looperom, pomocou ktorého si vytvárala vokály a slučky, ktoré jej v mnohých prípadoch poslúžili ako podklad. Treba povedať, že ide o modernú a progresívnu popovú hudbu, ktorá má svoju výpovednú aj umeleckú hodnotu. Hudba si požičiava prvky drum and bass, rocku a soulu. Napriek tomu sa však mnohí diváci na tomto koncerte ošívali, a niektorí aj odišli preč. Pre mňa osobne bol problém jednak v tom, že dramaturgicky mali vybrané skladby veľmi podobný charakter, tempo a koncept. Druhý dôvod bol, že táto hudba sa dosť silno odlišuje od toho, čo robí Jose James. Mal som pocit, akoby tento štýl nezapadol do daného príbehu. Výkon kapely a Mikulcovej prejav, práca s publikom a celkový dojem bol však pre mňa veľmi dobrý.
 
 
Po krátkej pauze sa zaplnené štúdio dočkalo. Na pódium prichádza José James s kapelou, ktorý nenecháva nikoho chladným. Jeho band mal neskutočnú vizáž a charizmu, ktorá sa znásobila fantastickou hudbou, výkonmi a celkovou atmosférou večera. 
 
James prezentoval hudbu zo svojho najnovšieho albumu „Lean on Me“, ktorá, ako už naznačuje názov, je poctou legende amerického soulu - Billovi Whithersovi. Ako úvodná zaznela jedna z hymien tohto žánru a autora – skladba „Ain´t no Sunshine“. Prvá polovica koncertu sa niesla v pokojnej a viac menej jednotvárnej dramaturgii, čo však nikomu z poslucháčov nevadilo. Kapela hrala fantasticky. Išlo o svetovú hudbu v podaní majstrov svojho remesla. Následná zmena sa začala keď začali znieť rýchlejšie skladby s väčším priestorom na sóla. Všetci hráči v tejto kapele sú vynikajúcimi a flexibilnými improvizátormi, čo dokazovali aj na tomto koncerte. Gitarista hral niekedy klasickým bluegrassovým zvukom a štýlom, inokedy „wah wah“ efektom, jeho najväčšia chvíľa však prišla, keď mal „sound“ pripomínajúci Carlosa Santanu a bezchybne napodobnil jeho štýl hry. Ďalším krásnym momentom bola druhá z hymien tohto štýlu – „Just The Two of Us“, ktorú si spoločne s kapelou zaspievalo aj publikom. James sa úžasne ujal role „enterteinera“ a postupne doviedol publikum až k spontánnemu tancovaniu v sále. Na tomto koncerte sme sa pocitovo presunuli do amerických baptistických kostolov, neskutočné množstvo emócií, skvelá hudba, tanec a úprimné vystupovanie kapely vo mne vyvolali práve tento pocit.
 
 
Po záverečnom standing ovations sa kapela ešte raz vrátila na pódium a zahrala notoricky známy soulový hit z 80. rokov minulého storočia - „Big Yellow Taxi“. Slovenský rozhlas sa však už značnú chvíľu predtým zmenil na miesto plné zábavy, radosti a oslavy života a krásnej hudby. Ďakujem organizátorom festivalu City Sounds za výborný koncert a zážitok na celý život.       
 
 
Dávid Oláh
Foto: Rudolf Baranovič

Galéria

20190627-P6270009-Edit.jpg
20190627-P6270025-Edit.jpg
20190627-P6270031-Edit.jpg
20190627-P6270034-Edit.jpg
20190627-P6270040-Edit.jpg
20190627-P6270046-Edit.jpg
20190627-P6270059-Edit.jpg
20190627-P6270083-Edit.jpg
20190627-P6270096-Edit.jpg
20190627-P6270102-Edit.jpg
20190627-P6270115-Edit.jpg
20190627-P6270125-Edit.jpg
20190627-P6270150-Edit.jpg
20190627-P6270197-Edit.jpg
20190627-P6270205-Edit.jpg
20190627-P6270241-Edit.jpg
20190627-P6270250-Edit.jpg
20190627-P6270252-Edit.jpg
20190627-P6270267-Edit.jpg
20190627-P6270269-Edit.jpg
20190627-P6270272-Edit.jpg
20190627-P6270277-Edit.jpg
20190627-P6270281-Edit.jpg
20190627-P6270287-Edit.jpg
20190627-P6270299-Edit.jpg
20190627-P6270301-Edit.jpg
20190627-P6270305-Edit.jpg
20190627-P6270328-Edit.jpg
20190627-P6270334-Edit.jpg
20190627-P6270350-Edit.jpg
20190627-P6270353-Edit.jpg
20190627-P6270369-Edit.jpg
20190627-P6270378-Edit.jpg
20190627-P6270442-Edit.jpg
20190627-P6270472-Edit.jpg
20190627-P6270489-Edit.jpg
20190627-P6270506-Edit.jpg
20190627-P6270519-Edit.jpg
20190627-P6270531-Edit.jpg
20190627-P6270571-Edit.jpg
20190627-P6270607-Edit.jpg
20190627-P6270663-Edit.jpg
20190627-P6270690-Edit.jpg

 

 

Ďalšie články

Zuzana Mikulcová vydáva debutový album Slová
Speváčka a skladateľka Zuzana Mikulcová nie je na slovenskej scéne žiadnym nováčikom. V roku 2010...
Miloš Biháry Trio v štúdiu Slovenského rozhlasu
Druhé kolo súťaže Jazz START UP posunulo do finále trnavsko-senickú formáciu Miloš Biháry Trio,...
Ľudové Mladistvá krstili: Debutový album prišiel do sveta vo veľkom štýle
Mnoho potleskov sprevádzalo takmer vypredaný koncert slovenskej skupiny Ľudové Mladistvá spojený...
Do Košíc prichádza festival Jazz Days, prinesie hviezdneho Richarda Bonu i projekt fenomenálneho bubeníka Antonia Sancheza
Prvé mesiace nového roka premenia Košice na mesto jazzu. Postará sa o to úvodný ročník...
Kováč & Uherek & Vy
V dnešnej, kultúrne podvýživenej dobe, sa čoraz viac umelcov prikláňa k interaktívnejšej spolupráci...
Deväťdesiatdeväť úderov Roya Haynesa
Začiatkom novembra otriasla hudobným (nielen jazzovým) svetom správa o odchode Quincyho Jonesa a...
City Sounds: pozoruhodne zostavené jesenné menu
O hudobne výživnej ponuke novembrového City Sounds Festivalu sme už prednedávnom písali a už v...
Pozitívna správa o dystopickej budúcnosti – album „Mammatus“ Sisy Fehér
Multižánrová slovenská speváčka a hudobníčka Sisa Fehér sa posledné desaťročie pohybovala medzi...