Rock je nový jazz: Ako vidí dnešný hudobný svet ostrieľaný žurnalista

Rock je nový jazz: Ako vidí dnešný hudobný svet ostrieľaný žurnalista

Keď redaktor The Guardian Michael Hann začínal, drvivá väčšina publikovaných článkov tohto denníka stále vychádzala v tlačenej podobe. V oblasti hudby prvé husle stále hrali gitarové kapely, stále dominoval predaj fyzických nosičov a sťahovanie hudby prostredníctvom internetu bolo chápané ako hrozba pre hudobný priemysel (iróniou je, že sa hrozbou nakoniec naozaj stalo, iba z úplne iných dôvodov ako sme si mysleli). Taká bola situácia na začiatku 21. storočia. Za necelých 17 rokov akoby neostal kameň na kameni.

 

Hann tvrdí, že hudobná kritika a recenzie strácajú opodstatnenie. Človek si dnes môže bez problémov zadarmo a prakticky kdekoľvek vypočuť hudbu, ktorá ho zaujala, predtým ako si ju kúpi a potom si ju nekúpiť. Miesto v rebríčku v službe Spotify je cennejšie ako hranosť v rádiu, čo sa zviditeľnenia a popularity týka. Ostatne zviditeľnenie, nie hodnotenie, je dnes primárnym zmyslom dnešných hudobných recenzií. Hann hovorí, že hudobná žurnalistika prežije, ak sa bude uberať cestou rozprávania príbehov zo zákutia umelcov a ich diel, ktoré na zaujímavosti nestrácajú.

 

Na začiatku spomínané gitarové kapely sú na periférií. Hann spomína, ako rok čo rok dostával tipy na napísanie článku o veľkom comebacku elektrickej gitary a rockovej hudby. Comeback neprišiel, článok nikdy nevznikol a tipy utíchli. Rocková hudba prechádza svojou jazzovou fázou. Jej „tradičná“ podoba je velebená starším publikom, no ako taká prestala byť relevantným hýbateľom pop-kultúrneho vývoja a premeny spoločnosti. Tak ako jazz sa stala historickým a/alebo marginálnym žánrom s malou, no oddanou umeleckou/poslucháčskou základňou.

 

Vinyl hudobníkov nespasí, hovorí Hann. Hoci predaj platní každoročne stúpa, relatívne veľký percentuálny nárast malého základu je stále malý základ v absolútnej miere. Oveľa lepšie sa umelcom nedarí ani v živom vystupovaní, kde sú aj tu odkázaní na „mecenášsku“, trochu filantropickú podporu publika, ktorú obzvlášť miestni hudobníci potrebujú, aby prežili. Zdá sa, že v boji o prežitie nie sú sami, o finančnú podporu svojich čitateľov žiada už aj samotný Guardian, možno z veľmi podobných dôvodov ako dnešní umelci.

 

Zdroj: The Guardian

Adam Hudec

 

 

Ďalšie články

Report: Candy Dulfer roztancovala bratislavský Majestic Club
12. apríla sa v bratislavskom klube MMC uskutočnil koncert interpretky, ktorá dlhé desaťročia...
Recenzia CD: Mike Stern a jeho najnovší album Trip
Gitarista Mike Stern patrí ku generácii, ktorá spolupracovala s Milesom Davisom v jeho jazz-...
CD The Quest: Andreas Varady opäť vyprodukoval tú najvyššiu umeleckú kvalitu
Pred vyše desiatimi rokmi nás všetkých privádzal do nemého úžasu na svojom koncerte v Nu...
Zomrel gitarista Allan Holdsworth
Vo veku 70 rokov odišiel v sobotu 15. apríla 2017 z tohto sveta anglický gitarista a skladateľ...
Kováč & Uherek & Vy
V dnešnej, kultúrne podvýživenej dobe, sa čoraz viac umelcov prikláňa k interaktívnejšej spolupráci...
Deväťdesiatdeväť úderov Roya Haynesa
Začiatkom novembra otriasla hudobným (nielen jazzovým) svetom správa o odchode Quincyho Jonesa a...
City Sounds: pozoruhodne zostavené jesenné menu
O hudobne výživnej ponuke novembrového City Sounds Festivalu sme už prednedávnom písali a už v...
Pozitívna správa o dystopickej budúcnosti – album „Mammatus“ Sisy Fehér
Multižánrová slovenská speváčka a hudobníčka Sisa Fehér sa posledné desaťročie pohybovala medzi...