Robert Glasper: Experiment je našou prioritou
V súčasnosti jeden z najrešpektovanejších jazzmanov mladej generácie Robert Glasper zavíta o pár dní na Slovensko. Zažiť ho môžeme už vo štvrtok, 27. marca v Nu Spirit Clube v rámci série top klubových koncertov 'In Jazz We Trust'. Klaviristu sa nám podarilo vyspovedať počas jeho aktuálneho európskeho turné, na Slovensko sa už teší!
Ako hodnotíš cenu Grammy za najlepší R&B album, ktorú si pred rokom získal za album Black Radio? Je trochu neobvyklé, aby umelec z Blue Note Records dostával ocenenie v tejto kategórii...
Bol to úžasný úspech. Nečakali sme to. Čo sa týka kategórie, tak Black Radio bol hlavne R&B albumom, ak si raz nominovaný na album roka, tak ti dajú na výber kategóriu. Mne dali možnosť vybrať si buď najlepší jazzový album, alebo najlepší R&B album. Sám som si vybral R&B.
Bolo to teda asi dobré rozhodnutie...
Veľmi dobré.
Ako získana Grammy následne ovplyvnila nahrávanie Black Radio 2? Zmenili ste stratégiu, bolo ľahšie získať pre nahrávanie umelcov?
Kedže sme získali cenu za R&B, rozhodli sme sa na dvojke spraviť naozaj čisto R&B album s autorskými skladbami. Taktiež som chcel, aby boli pri realizácii producenti, ktorí sa venujú takémuto žánru. Čo sa týka umelcov, tak po úspechu na Grammy sme sa dostali do širšieho povedomia a keď sa dozvedeli, že chystáme pokračovanie albumu, sami sa začali ozývať, že by sa radi zúčastnili prípravy albumu. Toto ma veľmi potešilo.
Zaujímalo ma, či ťa náhodou za týchto okolností nechcelo nejaké väčšie vydavateľstvo odkúpiť od Blue Note Records?
Nie, nechceli. Teda aspoň o tom neviem. Už sa to nestáva tak často. Kedysi dávnejšie to bolo omnoho bežnejšie, než dnes.
Už vieš ako bude vyzerať ďalší album?
Ani nie. Ešte nad tým veľmi nepremýšľam, resp. nič čo by som už mohol zverejniť.
Tušíš aspoň kedy by nový album mohol vyjsť?
Nie, vôbec ešte neviem (smiech).
Ako ťažké je udržať zostavu Robert Glasper Experiment pokope? Ostatní členovia kapely musia byť veľmi žiadaní.
Nie je to až tak ťažké. Všetci majú tento projekt ako svoju prioritu. Hlavne máme veľa roboty, čo je dobré. Väčšinou sa v kapelách začnú ľudia rozhliadať po iných projektoch, keď nie je práca. Ja teraz v podstate viem, čo budem robiť najbližší rok dopredu.
Keď sa teraz ohliadneš späť, keď to celé začalo niekedy v roku 2006 ako jam session v malom klube v New Yorku – aký máš z toho pocit?
Je to úžasné. Už len pomyslenie na to je úžasné. Naozaj to celé začalo ako jam session v 55th Bar v New Yorku – v tom malom podniku. Niekto z toho večera spravil botleg a ten sa dostal von a začal sa šíriť, ľudia sa pýtali, že čo to je, kto to je...
Povedz mi ako vzniklo najnovšie EP Porter Chops Glapser.
Mr. Porter to spravil a ja som o tom ani nevedel. Spôsob, akým som sa o tom dozvedel bol ten, že mi zavolal Madlib, či som už počul túto nahrávku. Na začiatku to teda nebolo nič oficiálne. Mne sa výsledok páčil, tak sme sa rozhodli to vydať. Neskôr som išiel do L.A. a pracoval som na nejakých skladbách s Mr. Porterom.
Produkuješ aktuálne niečo?
V tejto chvíli pracujem na albume Chaka Khan. Tam sme aktuálne približne v polke prác. Ďalej robím na jednom projekte, ale ešte nesmiem povedať kto to je, lebo nie sú ešte podpísane všetky potrebné veci okolo. Okrem toho ešte pracujem na albume Jill Scott a produkoval som poslednú skladbu na nový album Anity Baker.
Ako zatiaľ prebieha turné. Aktuálne ste na trojmesačnom turné.
Zatiaľ to ide skvelé. Ľudia sú všade naozaj úžasní. Do polovice apríla sme ešte v Európe a potom sa presúvame do U.S.A , kde budeme koncertovať až do začiatku júna.
Ďakujem za rozhovor a nech sa ďalej darí na turné, vidíme sa v Bratislave.
Matej Krekáč