Report: Druhé pokračovanie City Sounds v tomto roku nesklamalo

Report: Druhé pokračovanie City Sounds v tomto roku nesklamalo
Miroslav Bachura

Koncertná séria City Sounds odštartovala tretí rok svojej existencie v hlavnom meste marcovým dvojkoncertom v priestoroch Ateliéru Babylon. Po očakávanej nedeľnej show Marcusa Millera sa v podzemnej sále konala ďalšie podujatie, tento krát pokojnejšie. Na pódiu sa ukázali tradíciou formovaný kvartet Lukáša Oravca s hosťujúcou legendou Vincentom Herringom na altke a rakúska nu-jazzová formácia s naturálnym názvom Kompost 3.

 

Lukáš Oravec je ďalším z rady slovenských jazzmanov, ktorý využil možnosti doby a do svojej kapely si prizval amerického hosťa zvučného mena. Jeden z najvýraznejších slovenských talentov jazzovej trúbky oslovil dnes už legendárneho hard-bopového saxofonistu Vincenta Herringa, hudobníka, ktorému sa v životopise vynímajú spolupráce s Lionelom Hamptonom, Art Blackym, Dizzym a mnohými ďalšími. Herring tak doplnil Oravcov kvartet s maďarským klaviristom Kálmánom Oláhom, Tomášom Barošom na kontrabase a Petrom Solárikom na bicích. Už podľa obsadenia bolo jasné, že Oravec plánuje s kapelou ešte viac preniknúť do jadra hard-bopovej tradície. Herringov saxofón znie v porovnaní napríklad s tým Tariškovým, na ktorý sme v Oravcovom kvartete zvyknutí disciplinovanejšie, menej explozívne, citeľnejšie sa v ňom ozýva odkaz Cannonballa a ostatných veľkých altkárov 50. rokov. Miesto výbušných momentov tak atmosféra skôr bublala v stredných a pomalších tempách Oravcových kompozícií. Slovensko-česko-maďarsko-americká pätica predviedla kultivovanú poctu bopovej tradícii na top úrovni. Bližší pohľad na spoluprácu Lukáša Oravca s Vincentom Herringom nájdete v reportáži Martina Uhereka zo sólového koncertu LO Quartet v Žiline.

 

 

Bez veľkých rečí začala krátko po Oravcovi svoj koncert druhá hviezda večera, rakúski Kompost 3. Priznám sa, Kompost 3 boli pre mňa napriek výborným referenciám až do pondelka veľká neznáma. Štyria mladí muzikanti v obsadení Benny Omerzell (klávesy), Lukas Konig (bicie), Manu Mayr (basa) a Martin Eberle (trúbka, sopránová pozauna) si vo svojej hudbe miesi solídny funkový groove, do ktorého Omerzell s Eberlem prihadzujú bohatú paletu hudobných vplyvov. Nad basou a bicími chvíľu znejú retro soul-jazzové hammondky, inde zase elektronika, symfonická filmová hudba, avantgardný free-jazz aj art-rock, všetko spojené v jednom spojitom hudobnom procese. Pri Kompost 3 si niekedy myslíte, že nová skladba začína a to pritom ešte končí skladba predchádzajúca. Eberle na maličkej pozaune napodobňuje elektrickú gitaru, Omerzell ťahá zo svojej batérie klávesov a elektroniky bizarné zvuky, bubeník hrá miesto hajtky na hliníkový plech. To všetko sa deje a Vy sa pri tom vôbec necítite nesvoj, všetky tie bizarné hudobné úkazy sú logicky a citlivo zoradené. Neviem, aké skladby Komposti hrali ale tá skoro hodina a pol ubehla ako jedna veľká kompozícia. Progresívny nu-jazz? Art-funk? Škatuliek by sa dalo vymyslieť veľa. V každom prípade, Kompost 3 je kvalitná hudba so štýlom a zmyslom pre humor.

 

 

Pondelňajšie pokračovanie City Sounds malo po nedeľnom koncerte Marcusa Millera síce intímnejšie rozmery, ale kvalitatívne nepodliezlo latku. Organizátori série znova preukázali dobrý cit pre dramaturgiu, kontrastná kombinácia tradične ladeného bopového zvuku Oravcovej kapely s modernou zmesou Kompostu 3 dala večeru dobrý spád. Ostáva len tešiť sa na ďalšie podujatia pod hlavičkou úspešnej bratislavskej série.

 

 

Miro Bachura

 

 

Ďalšie články

Reportáž: Rado Tariška a jeho dramaturgicky pestrý Radio Band
Vo štvrtok 18. 5. 2017 sa v Divadle Aréna opäť uskutočnil zaujímavý jazzový koncert. Fenomenálny...
Di Meola a Rubalcaba naplnili obrátenú pyramídu
Al Di Meola & Gonzalo Rubalcaba, 15.11.2013 Slovenský rozhlas, Bratislava   Nezabudnuteľnú...
Report: Candy Dulfer roztancovala bratislavský Majestic Club
12. apríla sa v bratislavskom klube MMC uskutočnil koncert interpretky, ktorá dlhé desaťročia...
Reportáž: Výborný kvartet Ester Wiesnerovej v Klariskách
Ester Wiesner od návratu domov z bostonskej Berklee určite nezaháľa. Svoje koncerty odštartovala v...
Hlási sa Miloš Železňák
Na domácej hudobnej (nielen jazzovej) scéne pribudne každoročne celkom slušný počet nových...
Za Martialom Solalom
Kým v novembri mnohých zaskočili odchody amerických velikánov Quincyho Jonesa a Roya Haynesa,...
Modré nebo Funny Fellows
Hudobná formácia Funny Fellows sa v hudobnom priestore vyskytuje už od roku 1993. Svoj prvý koncert...
Zakir Hussain: pokora a rešpekt
Presne pred mesiacom, v sobotu 16. novembra sa mal na Slovensku v rámci bratislavského City Sounds...