V rámci koncertnej série In Jazz We Trust na Slovensko zavítal ďalší velikán zámorského jazzu. 71-ročný trombonista Fred Wesley medzi velikánov určite patrí – v jeho životopise nájdete dlhoročnú spoluprácu s Jamesom Brownom, Count Basiem či Jimmym Smithom. Do bratislavského Nu Spiritu Wesley priviedol svoje aktuálne trio Generations.
Príznačne nazvané trio Generations vystupuje v trojgeneračnej zostave s 22-ročným skvelým organistom Leonardom Corradim, 42-ročným francúzskym bubeníkom Tonym Matchom a samozrejme s Fredom Wesleyom na trombóne. Toto spojenie malo pôvodne byť jednorázovým projektom, ktorý vzdá hold legende hammond organu Jimmymu Smithovi, medzi trojicou hudobníkov troch však zafungovala taká chémia, že sa rozhodli spolu hrať ďalej.
Rovnako ako na pódiu, i v publiku Nu Spiritu sa zišla pestrá multigeneračná zostava návštevníkov, koncert Wesleyho kapely si došla pozrieť mládež s hudobným vkusom i matadori slovenskej jazzovej scény. Asi v polovici koncertu sa dokonca pri bare zjavil saxofonista Casey Benjamin, ktorého nasledujúci večer v Bratislave čakal koncert s Davidom Hodekom. Na slovenské pomery docela neskoro - o pol desiatej bolo všetko pripravené na začiatok koncertu. Nedá mi nespomenúť, že už pri vstupe potešil dušu pohľad na krásny starý hammond organ v rohu pódia s klasickým ošúchaným Leslie reproduktorom.
Asi hodinu a pol dlhú šou odštartoval práve organovým monológom mladý Leonard Corradi. Na svoj vek výnimočný hráč vo svojej hre absorboval všetko to, čo priniesla veľká generácia soul-jazzových organových trií v 70. rokoch na čele so spomínaným Jimmym Smithom. Pravdou je, že tento jazzový subžáner vo svojej histórii nenašiel veľkú odozvu na európskej scéne, soul-jazz nejako vždy ostal spätý najmä s afroamerickým jazzovým svetom. O to atraktívnejšie a osviežujúcejšie bolo zažiť na slovenskom pódiu netradičné obsadenie s hammond organom a trombónom v podaní takto skvelých muzikantov. V repertoári sa našlo miesto pre niekoľko skladieb Jimmyho Smitha, štandard Recorda-Me saxofonistu Joe Hendersona, bluesovú klasiku Slide Man i niekoľko Wesleyho vlastných kompozícií. Živelné sólové dialógy trombónu a organu dostali Nu Spirit doslova do varu, atmosféra bola až prekvapivo vynikajúca. Skutočne, každý silný moment sprevádzal búrlivý aplauz, Ellingtonovu klasiku Caravan spieval s Wesleym celý klub akoby išlo o slovenskú ľudovku. Vedzte, že Fred Wesley je nielen skvelý trombonista ale i charizmatický a vtipný zabávač, spevák, scatman a raper v jednej veľkej osobe.
Koncert tria Generations v Bratislave bol výborným spestrením týchto sparných dní. Hoci koncertný život na slovenskej jazzovej scéne netrpí núdzou, Wesley a jeho kapela priniesli do Bratislavy pre našinca netradičné hudobné polohy. Plynulá a energická kombinácia soul-jazzu, bluesu či funky v klasickom afroamerickom rukopise slávila úspech. Ja osobne som po koncerte spokojne vymenil časť utorkovej almužny za Wesleyho cédečko, takú hudbu sa oplatí mať vždy po ruke.
Miro Bachura
Foto: Michal Babinčák