Report: Di Meola a jeho chirurgická technika rozozvučali Bratislavu
Taliansko-americká gitarová hviezda sa po roku a pol vrátila do Bratislavy. Rovnako ako Di Meolov posledný koncert v našom hlavnom meste s klaviristom Gonzalom Rubalcabom, i utorňajšie vystúpenie v Starej Tržnici s programom Beatles and More prilákalo takmer plnú sálu.
Hneď na úvod treba povedať, že Di Meola dorazil do Bratislavy s mierne pozmenenou zostavou oproti tej, ktorú avizovali plagáty a s ktorou absolvoval väčšinu predchádzajúcich vystúpení v rámce turné. Pred publikum teda kapela vystúpila v komornejšom obsadení s dvomi akustickými gitarami (Di Meola a Peo Alfonsi) a bicími (Péter Kaszás).
Di Meola dlho neotáľal a krátko po ôsmej hodine sa chopil španielky a do konca koncertu ju nevymenil za žiadnu inú. Koncert otvorila romantická ´Infinite Desire´ z gitaristovho rovnomenného albumu. Po nej už prišlo i na Beatles, nasledovala veselá téma z ´Being For Benefit of Mr. Kite´ z Di Meolovho zjavne najobľúbenejšieho albumu chrobákov Sgt. Pepper. Ako to už u Di Meolu býva, virtuóz sa pri každej prerábke nechal viac-menej len inšpirovať témou, aby z nej mohol následnej uštrikovať niekoľko minút svojich nepredvídateľných harmonických ťahov a skvelých čistých technických parád. Nasledoval návrat k vlastným skladbám, zazneli balady ´Esmeralda´ a ´Stephanie´ z čerstvého albumu Elysium a dvojica skladieb z dosky Pursuit of Radical Rhapsody - arabskou hudbou zafarbený ´Mawazine´ a ´Brave New World´. Na pol ceste koncertom si Di Meola opäť zaspomínal na kvartet z Liverpoolu, zadumaná nálada z ´Because´ či ´And I Love Her´ v jeho flamenco-jazzovom rukopise vyzneli krásne. Di Meola dal kde-tu svojim spoluhráčom niekoľko minút voľna, aby sa mohol schuti sám pohrať s témami či už Beatles alebo i ďalšieho svojho idolu Astora Piazzolu. Setlist v závere Di Meola vygradoval variáciou na Piazzolovu strhujúcu kompozíciu ´Double Concerto´ či vlastnou skladbou ´Misterio´. Stará Tržnica si samozrejme vypýtala prídavok – krásna beatlesovka ´She´s Leaving Home´ a dnes už kultová ´Mediterranean Sundance´ venovaná zosnulému Pacovi de Luciovi boli dve skvele zvolené bodky za koncertom.
Dojmy z koncertu sú veľmi pozitívne. Popravde, slávni gitaristi sa minimálne na Slovensku tešia vždy silnej odozve. Di Meolova vybrúsená technika a invencia pri improvizácií v spojení so silnými a podvedome známymi témami bez problémov strhla publikum. A čo by bolo treba vytknúť? No, ako to už u mnohých veľkých gitaristov býva, Di Meola je skvelý sólista, skladateľ i líder, no jeho koleso trocha zadŕha, keď sa má stiahnuť do doprovodu a pracovať pre zvyšok kapely. Bolo miestami až trocha úsmevné, ako druhý gitarista Peo Alfonsi vo svojich nemnohých sólových vstupoch napäto sledoval svojho „druhého gitaristu“ a akoby s každou ďalšou frázou najprv čakal, kam sa Di Meola vyberie v rytme a harmónii. Krehký zvuk dvoch akustík sa tak miestami trocha drobil, našťastie však Di Meola strhával väčšinu pozornosti na svoje majstrovstvo.
Tak sa zdá, že Di Meola má stále a stále čo nové hrať, takže neostáva nič iné, než tešiť sa na ďalšiu návštevu a ďalší program, ktorý (nielen) gitaristom spustí sánky o pár centimetrov nižšie.
Miro Bachura