Report: Netypický Brad Mehldau na JazzFestBrno

Report: Netypický Brad Mehldau na JazzFestBrno
Miroslav Bachura

Vybrať sa vo štvrtok 6. marca na otvárací koncert trinásteho ročníka brnenského jazzového festivalu bolo pre priaznivcov kvalitného klavírneho jazzu povinnosťou. Organizátori neváhali a hneď na úvod medzinárodného JazzFestBrno zaradili jedného z headlinerov, tohto dva a pol mesiace trvajúceho podujatia.

 

Desať minút po pol ôsmej sa po úvodných slovách tradične vtipného Jána Daleckého a následne aj ministra kultúry Daniela Hermana rozozneli prvé tóny skladby Spiral.  Brad Mehldau sa v takmer vypredanom Janáčkovom divadle predstavil n úvod dvanásťminútovým sólom, ktoré bolo vyskladané a vygradované ako sa na majstra svojho nástroja patrí. V ďalších skladbách sa tempo zvoľnilo a priestor na sólové vyjadrenie dostali aj kontrabasista Larry Grenadier a bubeník Jeff Ballard. Celkovo sa koncert niesol skôr v pomalších tempách, vyslovene rýchla skladba zaznela len jedna. Tretia v poradí zaznela beatlesovka And I Love Her vo veľmi sugestívnom latinsko-americkom aranžmáne, čím sa len potvrdila multižánrovosť tohto tria. Po precíznej Mehldauovej skladbe Seymour Read The Constitution prišiel na rad tempom najsvižnejší song večera, štandard Almost Like Being In Love, v ktorom predviedol svoju muzikalitu a nadhľad bubeník Jeff Ballard. Základný set uzatvorila skladba Where Do You Start z dielne lídra, pričom sám autor v závere finišoval veľkolepým emotívnym sólom. Celý koncert sa niesol - pre Mehldaua - v netypickom duchu. Majster len potvrdil svoju improvizáciu momentu. Po hráčskej stránke má neskutočnú schopnosť skombinovať obojručnú hru s odlišnou dynamikou a rytmikou, pričom zároveň ohúril obrovským emočným a lyrickým výrazom. Po odznení posledného tónu po prvýkrát prehovoril k publiku, aby predstavil hudobníkov a poďakoval divákom.  Tí sa napokon dočkali ešte dvoch prídavkov v podobe klasiky No Moon At All s precíznym walking-basovým doprovodom a drum´n´bassovou interpretáciou skladby Knives Out od Radiohead.

 

Brad Mehldau síce odohral svoj koncert chrbtom k divákom, bez slov a so zatvorenými očami, namiesto toho však nechal za seba hovoriť svoju hudbu a melódie, ktorými si získal od uchváteného brnenského publika standing ovation.

 

Stanislav Zríni

 

 

Ďalšie články

Jazzman týždňa: Brad Mehldau
Patrí medzi najvplyvnejších jazzových klaviristov posledných dvadsatich rokov. Do jazzu priniesol...
Magická suita inšpirovaná Bibliou: Brad Mehldau a jeho nový album Finding Gabriel
Hudobný svet sa dočkal ďalšieho výnimočného skvostu legendárneho klaviristu Brada Mehldaua v podobe...
John Scofield - CD Works For Me: Kapela snov prezentuje moderný mainstream
V prípade tohto albumu síce nejde o žiadnu novinku, ale na druhej strane kvalita nestarne....
Joshua Redman: Elegán saxofónu headlinerom Jazzových dní
Jedným z najväčších ťahákov tohtoročnej edície Bratislavských jazzových dní bude bez debaty...
A Plane To Catch - zábavné návraty do doby najlepšej hudby
Opäť si si dovolím upozorniť čitateľky a čitateľov portálu jazz.sk na produkciu z Dánska...
Němá éra Dana Bártu na československom turné
Dnes začína československé jesenné turné mnohonásobného laureáta ocenenia Spevák roka a Spevák...
Narodeniny vo veľkom štýle – Cotatcha Orchestra
Už desať rokov pôsobí na českej scéne nesmierne originálny a ojedinelý bigband Cotatcha Orchestra,...
Kováč & Uherek & Vy
V dnešnej, kultúrne podvýživenej dobe, sa čoraz viac umelcov prikláňa k interaktívnejšej spolupráci...