Profesorský jazz: Walt Weiskopf European Quartet – Introspection

Profesorský jazz: Walt Weiskopf European Quartet – Introspection
Miroslav Halak

Walt Weiskopf nie je, alebo by nemal byť rozhľadenému a zvedavému milovníkovi jazzového saxofónu neznámym menom. Jeho masterclass sú užitočnou príležitosťou zoznámiť sa s pokročilejšou orientáciou v spleti minucióznych detailov hudobnej teórie. Bez nej to ale úplne nejde a Walt vo svojich videách názorne demonštruje význam stupníc, intervalov a analýzy harmónie.

Možno by niekto predpokladal, že hudba tohto saxofonistu bude didaktická, stavaná na striktnosti princípov interpretačných techník, ale nie je tomu tak. Tento americký tenorista, ktorý zmenil ladenie z pôvodného altsaxofónu kvôli angažmá v big bande Buddy Richa, je ostrieľaným sidemanom (Toshiko Akiyoshi, Roland Vazquez, Steely Dan – Donald Fagen...) ale aj vedúcim vlastných projektov, ktorých je od 90. rokov už na dve desiatky.

Jeho posledný počin nadväzuje na predošlú spoluprácu s dánskymi hudobníkmi Carlom Wintherom na klavíri a Andersom Mogensenom na bicie. Rytmické trio dopĺňa ešte Andreas Lang na kontrabas a spolu popri Waltovi Weiskopfovi vystupujú títo severskí muzikanti pod hlavičkou European Quartet. Asi najlepšie vystihuje ich spoločné muzicírovanie pojem takzvaného post bopu. V každej skladbe je síce cítiť mimoriadnu vážnosť, zodpovednosť a erudíciu, s akou je pristupované k tradíciám Johna Coltrana a Sonnyho Rollinsa, ale autorský vklad je v nich rovnako neodškriepiteľný.

Podobný zážitok z toho, čo možno označiť za ortodoxný, priamy a nekompromisný jazz, som mal posledne z vystúpenia Gerda Dudeka, legendy nemeckého jazzu, na letnom festivale InnTöne na Hornorakúskom hospodárstve Paula Zaunera. V množstve produkcií, ktoré v snahe nájsť niečo nové strácajú pevnú pôdu pod nohami a lavírovaním s inožánrovými pozíciami sa čoraz viac na seba podobajú a vzájomne sa vykrádajú, je nahrávka Introspection povzbudením k nezavrhovaniu ani nie tých hlavných ale tých pôvodných, poctivých a nevyčerpateľných prúdov jazzu. Ich zvládnutie chce obrovskú mieru zručnosti a pokory, a to je z hudby Walta Weiskopfa počuteľné. Pán profesor z Princeton University dokazuje na Introspection, že jazz má minulosť, na ktorej možno neustále stavať a budúcnosť, ktorá má pevné základy.

 

Miroslav Haľák

Galéria

Profesorský jazz: Walt Weiskopf European Quartet – Introspection
Profesorský jazz: Walt Weiskopf European Quartet – Introspection
Profesorský jazz: Walt Weiskopf European Quartet – Introspection

 

 

Ďalšie články

Nový album Jany Gavačovej vzniká v Paríži
Po medzinárodnom štúdiovom debute „Biele Noci“ (Hevhetia 2018) a albume „Almázia“ (Hudobný fond...
Kamasi Washington konečne na Slovensku
Len pred niekoľkými týždňami sme upozorňovali na amerického saxofonistu Kamasiho Washingtona, ktorý...
Hlási sa Miloš Železňák
Na domácej hudobnej (nielen jazzovej) scéne pribudne každoročne celkom slušný počet nových...
Za Martialom Solalom
Kým v novembri mnohých zaskočili odchody amerických velikánov Quincyho Jonesa a Roya Haynesa,...