Prvý deň nového roka sa zvyčajne spája s veľkými či malými zmenami a predsavzatiami. Gitarista a skladateľ David Kollar zverejnil v prvý deň roka 2024 pod názvom „Behind The Frozen Window / Za zamrznutým oknom“ sériu osobitých zhudobnených poém. Jeho aktuálnu umeleckú destináciu môžeme vnímať ako preskúmavanie nepoznaného terénu, keďže podobným formátom sa doteraz vyhýbal a prehováral skôr mimoverbálne.
„Tento album je hudobnou poviedkou, ktorú som skomponoval začiatkom decembra, keď u nás napadlo veľa snehu,“ spomína v súvislosti s nahrávkou David Kollar. „Spoza okna som pozoroval zamrznutú krajinu a čítal pritom básne môjho priateľa Valerija Kupku. Rozhodol som sa tieto večerné chvíle zhudobniť a spolu s mojou dcérou Barborou ponúknuť jeho básne v dvoch jazykoch: slovensky a anglicky. Každý z týchto jazykov má svoju vlastnú melodiku a dynamiku. Súčasťou albumu je aj moja adaptácia skladby Rjúiči Sakamota z filmu The Revenant. Sakamoto miloval poetiku Andreja Tarkovského, rovnako ako ja. Navyše sa film The Revenant odohráva v zime…“ Na ploche šiestich, prevažne akustických trackov, Kollar reflektuje stavy blízke a vzdialené zároveň. Hudobník verbalizuje svoje pocity prostredníctvom poézie slovenského básnika a prekladateľa Valerija Kupku, naslovovzatého odborníka na ruskú literatúru, výtvarné či filmové umenie posledných dvoch storočí: „za rohom stojí čas / je ako slnečnica (...) / všade je tma“. Drásavá Kollarova hudba (a podobne aj Kupkova poézia) oscilujú medzi pôvodným archetypálnym a novým a sú plné protirečivého diania, ktoré sa odohráva na vonkajšom chlade a v príjemnej atmosfére domova, na hranici pominuteľného a večného.
Utišujúci prológ Behind The Frozen Window / Za zamrznutým oknom prechádza do postupne kulminujúcej a gradujúcej poémy Na maminej dlani / On my Mother's Palm. Vrstvené posolstvo ruchov prerývané Kollarovou deklamáciou doznieva v poslucháčovi aj vďaka polminútovému tichu. Emócie dokáže Kollar dávkovať nenútene a nesmierne účinne, čoho dôkazom je anglická podoba rovnakej básne v excelentnom podaní jeho dcéry Barbory Kollarovej. Poslucháčovi vonkoncom nenapadne, že výsledný tvar nie je úplne samozrejmým vyobrazením a sprevádzali ho mnohé pochybovania. „Pôvodne som sa pokúšal o recitáciu v oboch jazykoch, ale nebol som s tým spokojný. Viedol som o tom dlhé rozhovory s mnohými priateľmi, napríklad s poľskou režisérkou Martynou Łyko, s ktorou som nedávno spolupracoval na hre Juliusza Słowackého Maria Stuart v divadle v Rzešove. Tá ma uisťovala, že dôležitá bude autentickosť, keďže napríklad aj prejav Boba Dylana či Toma Waitsa má ďaleko k perfekcionizmu. Je to predovšetkým moje okno, môj príbeh a moja atmosféra,“ pripomína David Kollar.
Do intímnej komunikácie Davida a Barbory, otca a dcéry, mužského a ženského princípu, vstupujú v záverečnej skladbe Drops of Rain / Kvapky dažďa renomovaný nórsky trubkár Arve Henriksen a americký zvukový mág Rick Cox. Práve títo špičkoví majstri svojho remesla zosobňujú pomyselný bod (akýsi „deus ex machina“), na ktorý sa mohol slovenský umelec, zahltený množstvom nápadov, bezpečne uprieť. V tvorivom procese zákonite prichádzajú chvíle, keď začne tvorca o svojom diele pochybovať. „Počas nekonečných hľadaní najlepšieho tvaru som mával frustrácie a práve tie som využil v špeciálnych, zatiaľ nezverejnených trackoch. Nahral som niekoľko svojich telefonátov s blízkymi ľuďmi, od ktorých som očakával spätnú väzbu. Zaznievajú tam najmä beznádej, frustrácie či pochybovania. Arve Henriksen moju pôvodnú verziu prestrihal, niektoré hlasy prekryl a na povrch tak vyplávali nové súvislosti. Neskôr ich vydám ako samostatný album „Calls“, na ktorý som oslovil mojich stálych spolupracovníkov – trubkárov Erika Truffaza a Paola Ranieriho, ako aj bubeníkov Gergőa Borlaia a Marca Minnemanna.“
Dovtedy si však môžeme vychutnávať unikátne pohľady Davida Kollara cez zamrznuté okno. Tie vyšli 1. januára 2024 ako vôbec prvý domáci album roka s unikátnou severskou obálkou samotného autora v limitovanej CD edícii alebo v digitálnom formáte na doleuvedenom linku.
https://davidkollar.bandcamp.com/album/behind-the-frozen-window-za-zamrznut-m-oknom
Autor: Peter Motyčka