Rakúske fusion trio Prim je so svojim štvrtým albumom už pomerne zabehnutou formáciou. Zohratá partička troch hudobníkov (Felix Biller - klávesy, vokál, Martin Melzer - basgitara, vokál a Christoph Karas - bicie nástroje) hrá na istotu a porcuje na ploche siedmich skladieb výživnú zmes elektronického power tria s komornými intermezzami a dynamickými gradáciami. Ide nepochybne o kompozične ucelený projekt, ale prináša album "Meridian Steps" svojou atmosférou aj niečo navyše?
Sú to už tri roky, kedy som na tomto portáli recenzoval ich album "Garnet Tales" (Alessa Records 2020). Musím konštatovať, že tie jednotlivé frázy, ktorými sa snažím verbalizovať svoj dojem z hudby, sa opakujú. Aj vtedy som totiž písal o gradáciách a polyrytmoch, a ešte som mal potrebu uviesť čitateľa a čitateľku do hrubých reálií rakúskej hudobnej a predovšetkým jazzovej tradície. To si už tentoraz odpustím, respektíve vás odkážem na text z jesene 2020. Zmenilo sa teda niečo? Hudba je to stále energická a premyslená. Akoby sa album "Meridian Steps" (Alessa Records 2023) snažil byť naratívnejší a vyrozprávať nám poetickým jazykom jazzu akési intímne posolstvá, svetabôľne krivdy či filozofické zamyslenia. Darí sa im to!
V spletitých zákutiach jednotlivých kompozícií sme konfrontovaní s hovoreným slovom, paralelným stakátom, experimentálnou elektronikou, akustickými prvkami klavírneho tria aj so sláčikovou sekciou v skladbe Separation Reimagined. Hudba to určite nie je prvoplánová, ale na druhej strane je ich snaženie, zdá sa mi, akoby nasilu. Chápem ich plán posunu a nemožno im uprieť úprimnú snahu o jeho dosiahnutie, ale počas počúvania inak zaujímavých kompozícií, som sa nemohol ubrániť pocitu technickej strojenosti. Pasáže, ktoré by stáli za to aby boli rozvíjané sú niekedy až nepochopiteľne zaseknuté a vystupňované do manier klavírnej ekvilibristiky (napr. Madison 71). Aby som ale neustrnul na výčitkách, zakončím moje druhé intenzívnejšie stretnutie s kapelou Prim odporúčaním. Hudobné nápady a ich prevedenie je kreatívne a stojí za posluch. O prekombinovanosti sa dá polemizovať...
Autor: Miroslav Haľák