Nadžánrový hudobník a inovátor: Kontrabasista Renaud Garcia-Fons vystúpi Bratislave

Nadžánrový hudobník a inovátor: Kontrabasista Renaud Garcia-Fons vystúpi Bratislave
Patrik Gömöri

Renaud Garcia-Fons je hudobník svetového formátu. Dosiahol vysoké méty v jazze aj súčasnej klasickej hudbe. S každým ďalším albumom jeho fanúšikovia s napätím očakávajú kam posunie svoju hudbu. Ak by mal byť niektorý hudobník predstaviteľom world music súčasnosti, tak by to mohol byť práve on. Túto žijúcu legendu budeme mať možnosť vidieť na koncerte v Bratislave 23. septembra v rámci Galakoncertu World Music Festivalu.

Renaud Garcia-Fons je jedinečný zjav súčasnej hudby. Narodil sa katalánskym rodičom a žije neďaleko Paríža. Od svojich šestnástich rokov hrá na kontrabas pričom si prešiel hrou na klavír aj gitaru. Dôležitým momentom v jeho živote bolo stretnutie s výnimočným hráčom na kontrabas, ktorý mu ukázal možnosti tohto nástroja. Francois Rabbath sa stal jeho učiteľom na Konzervatóriu v Paríži a položil základy prístupu k technike hry, ktorú  Renaud Garcia-Fons postupne nanovo zadefinoval. Pridal piatu strunu, čím podporil melodickú stránku nástroja, do virtuozity prepracoval flažolety, štýl „pizzicato“ a „arco“, dokonca vytvoril ich kombináciu, ktorú nazval "pizz d'arco". Využíva perkusívnu aj melodickú stránku nástroja. Jeho kontrabas môže znieť sladko ako husle a lutna, alebo dramaticky ako flamencová gitara a samozrejme rytmicky ako kontrabas a perkusie. Svojimi improvizačnými schopnosťami a virtuóznou technikou hry sa mu podarilo vyzdvihnúť kontrabas na úroveň plnohodnotného sólového nástroja. Radí sa tak k hudobným inovátorom typu Astor Piazzolla, Jimi Hendrix alebo Paco de Lucía.

Ako sa vyjadril známy slovenský hráč na kontrabas Juraj Kalász: „Renaud Garcia-Fons je kontrabasový virtuóz, žiak  François Rabbatha. Vďaka zvládnutiu Rabbathovej neortodoxnej kontrabasovej metódy sa mu otvorili úplne nové možnosti využitia tohto nástroja. Je prvým hudobníkom, ktorému sa podarilo integrovať hudobný štýl flamenco do sólovej kontrabasovej hry. Jeho koncert v Bratislave bude, z pohľadu fanúšikov kontrabasovej hry, udalosťou podobného významu ako bolo vystúpenie Christiana McBridea na Bratislavských džezových dňoch v roku 2009.“

Využívaním loopov sa jeho sólové koncerty stávajú hudobne invenčným zážitkom, nie nadarmo sa mu dostalo nálepky „Paganini kontrabasu“. Čo však jeho spoluhráči oceňujú viac ako techniku hry je jeho záujem o hudbu samotnú.

Mimoriadne zaujímavá je jeho profesionálna dráha. Začínal v jazzovej kapele Roger Guérin band. Od roku  1987 do roku  1993 hral v unikátnom orchestri, zloženom z kontrabasov Orchestre de Contrebasses. Neskôr spolupracoval s ansámblom Orchestre National de Jazz, ktorý viedol Claude Berthélémy.  Okrem jazzu sa venoval aj súčasnej klasickej hudbe a rôznym cross – kultúrnym  hudobným spoluprácam. Úspešne adaptoval flamenco pre kontrabas a ako prvý kontrabasista vyhral prestížnu Flamenco cenu Giraldillo de Oro at the Bienal de Flamenco de Sevilla. Založil a viedol zoskupenia ako Oriental Bass ensemble, Navigatore 5tetArcoluz trio. V Enja Record vydal viac ako 11 albumov, medzi ktorými sú mnohé skvosty, ktoré nahral ako duo alebo s väčším zoskupením, napríklad album Arcoluz, Beyond The Double Bass, Mediterranees, Orientalbass, Silk Moon, Fuera alebo Paseo.

Dostávame sa k jeho nevšedným spoluprácam s rovnako otvorenými hudobníkmi ako Jean-Louis Matinier, Michael Riessler, Nguyên Lê, Dorantes, Michel Godard, Gerardo Núñez alebo exotickejšími akými boli Kudsi Erguner, Dhafer Youssef, Rabih Abou-Khalil alebo Cheb Mami. Každá z nich je iná a v každej udivuje svojou virtuozitou, vždy však so zámerom slúžiť hudbe. Ako skladateľ sa necháva inšpirovať  hudbou od Andalúzie, Bretónska, cez Latinskú Ameriku, Severnú Afriku, Orient až po Indiu a Ďaleký Východ. V Bratislave sa predstaví v špeciálnom duete s tureckým virtuózom na nástroj kemenče, Deryanom Türkanom. Ako uvádza Vladimír Potkan Potančok: „Spolupráca Renauda Garciu-Fonsa a Deryu Türkana má dlhšiu históriu – ešte v roku 2001 sa stretli pri nahrávaní albumu Islam Blues od Kudsiho Ergunera a v roku 2006 Renaud hosťoval na Deryovom sólovom albume Minstrels Era. Derya Türkan má za sebou takisto veľa významných spoluprác – za všetkých môžeme spomenúť aspoň také hviezdne mená ako Djivan Gasparyan, Jordi Savall, Alim Kasimov či Vincent Segal.

Tieto dva hudobné nástroje – kontrabas ako najväčší a kemenče ako najmenší strunový nástroj používajúci slák – sa skvele dopĺňajú a vytvárajú miestami také zvukové kombinácie, až máte pocit, že hrá malý orchester. Bude určite veľkým zážitkom počuť naživo hudbu, zakorenenú hlboko v hudobných tradíciách Stredomoria a Orientu, no zároveň vytvárajúcu nové vesmíry.“ Videť a počuť ich môžete na Galakoncerte v rámci World Music Festivalu Bratislava, kde okrem tejto dvojice vystúpia aj Karolina Cicha & Bart Palyga z Poľska a bulharská skupina Oratnitza. Bohatý program festivalu ponúkne aj tento rok špičkové hudobné projekty zo Slovenska aj zahraničia, medzinárodnú konferenciu so zahraničnými hosťami, workshopy aj diskusie.

Tlačová správa

Galéria

1 PROGRAM.jpg

 

 

Ďalšie články

World Music Festival Bratislava zaujal divákov: Dokonca sa dostal aj do vysielania BBC
Premiéra filmu Ťažká duša od Mareka Šulíka a Jany Belišovej, ktorý bol venovaný prenosu...
Aboubakar Traoré & Balima – skvelá afropárty vo Véčku
World Music Festival Bratislava prináša každoročne mimoriadne pestrú nádielku kvalitnej a...
Nový album Jany Gavačovej vzniká v Paríži
Po medzinárodnom štúdiovom debute „Biele Noci“ (Hevhetia 2018) a albume „Almázia“ (Hudobný fond...
Kamasi Washington konečne na Slovensku
Len pred niekoľkými týždňami sme upozorňovali na amerického saxofonistu Kamasiho Washingtona, ktorý...
Hlási sa Miloš Železňák
Na domácej hudobnej (nielen jazzovej) scéne pribudne každoročne celkom slušný počet nových...
Za Martialom Solalom
Kým v novembri mnohých zaskočili odchody amerických velikánov Quincyho Jonesa a Roya Haynesa,...