Chilská saxofonistka a skladateľka Melissa Aldana patrí k súčasnej svetovej špičke jazzových umelcov svojej generácie. Ako tínedžerka sa v rámci vystúpení v Chile, stretla s klaviristom Danilom Pérezom, ktorý ju pozval na Panama Jazz Festival. Neskôr začala študovať na Berklee College of Music, kde študovala pod vedením Joa Lovana, Georga Garzoneho, Franka Tiberiho, Grega Osbyho, Billa Pierca, a Ralpha Petersona. Po úspešnom absolvovaní štúdií sa presťahovala do New York City, kde študovala u Georga Colemana. V roku 2013 sa stala prvou ženou, ktorá vyhrala Thelonious Monk Institute International Jazz Competition.
Jej najnovší kariérny úspech je album "12 Stars". Ide o jej debut, ktorý vydala pod hlavičkou vydavateľstva Blue Note. Jej ďalšími spoluhráčmi na tomto CD je Lage Lund - gitara, aranžmány, Pablo Menares - kontrabas, Sullivan Fortner - klavír a elektrický klavír, Kush Abadey - bicie nástroje. Album obsahuje osem autorských kompozícií líderky, ktoré reflektujú jej život od obdobia lockdownu. Aldana sa okrem toho rozišla so svojim dlhoročným partnerom, excelentným saxofonistom, Jurem Puklom. Ďalšou inšpiráciou pre album sú tarotové karty, ktoré Aldana začala počas pandemických opatrení študovať.
Úvodná skladba "Falling" má groovový charakter a je založená na jednoduchej melodickej linke. Po téme nasleduje stop time a znejú gitarové akordy v pozadí rytmickej sekcie. Ide o veľmi vkusný aranžmán. Skvelá je tu práca klaviristu Fortnera, ktorý zaujímavo vyplňuje voľný priestor témy. Strieda tu jednoduché motívy s disonantnými intervalovými linkami.
"Intuition" pokračuje v duchu balady s modálnymi plochami. Aldana exceluje zmyslom pre rozvíjanie dlhých melodických fráz. Úžasná je jej kontrola nad farbou a dynamikou tónu. Napätie vytvára nielen rýchlymi šestnástinovými linkami, ale aj dlhými tónmi v altissimovom rozsahu nástroja.
V balade "Emilia" je výrazná práca s rytmickej sekcie. Gitarista Lage Lund a Sullivan Fortner na elektrickom klavíri sa výborne dopĺňajú a rozširujú harmonickú paletu vyhrávkami zložených niekedy z exotických, inokedy z doškálnych stupníc, vyplývajúcich z harmonickej štruktúry kompozície.
"The Bluest Eye", inšpirovaná rovnomenným románom Toniho Morissona, je opäť založená na princípe vzájomnej konverzácie jednotlivých hráčov. Veľmi dobre znie Lundov sprievod, v ktorom si vyberá moderné klastrové akordy. Bubeník Kush Abadey a kontrabasista Pablo Menares zaručujú spoľahlivú rytmickú sekciu pre všetkých sólistov a rytmicko-melodickým hraním podporujú sólistov.
Záverečná "Los Ojos De Chile" v sebe spája rytmicky a melodicky presne štrukturovanú pasáž s uvoľnenou plochou pre improvizáciu. Téma preto poslucháča neustále udržiava v napätí. Ide o valčík s najrýchlejším tempom so všetkých skladieb. V sóle Laga Lunda je počuť vplyv Jima Halla, Abercrombieho či Pata Methenyho. Nesmierne zaujímavá je jeho práca s hemiolami a prízvukmi na nepravidelné doby v takte.
Album "12 Stars" je excelentným debutom Melissy Aldany pod vydavateľstvom Blue Note. Ide o poslucháčsky náročnú hudbu plnú abstrakcií, free-jazzových pasáží a zvukových efektov, ktoré sú interpretované súčasnými špičkovými hudobníkmi a interpretmi. Dovolím si tvrdiť, že ide o jedno z najzaujímavejších, najkvalitnejších a zároveň najodvážnejších počinov súčasného mainstreamového jazzu.
Dávid Oláh