Jazzman týždňa: Tigran Hamasyan

Jazzman týždňa: Tigran Hamasyan
Radovan Baláž

Arménsky jazzový klavirista Tigran Hamasyan sa preslávil svojimi autorskými kompozíciami, ktoré sú silno ovplyvnené arménskou ľudovou hudobnou tradíciou. Tá je charakteristická svojimi stupnicami, modalitou a špecifickými rytmami. Tigran je zároveň jedným z najpozoruhodnejších jazzovo–rockových klaviristov svojej generácie. Jeho zvuk je preniknutý skúmaním nepravidelných metier, akými sú napríklad 5/4 a 9/8, explozívnou dynamikou, presunom medzi akustickými a elektronickými zvukovými plochami, ktoré smerujú až do heavy metalu. V súčasnosti má na konte osem albumov a tucet kolaborácií, z ktorých najznámejšie sú s hudobníkmi ako Serj Tankian, Arve Henriksen, či Ari Hoenig.

Tigran Hamasyan sa narodil v roku 1987 v Arménskom meste Gyumri. Jeho detstvo a domov, v ktorom vyrastal bolo plné hudby. Ako malý chlapec mal svoju najobľúbenejšiu hračku magnetofón. Podľa ucha si potom na klavíri hrával skladby Louisa Armstronga, Led Zeppelin, Deep Purple, Black Sabbath a Queen. Jeho jazzový vkus formovalo najmä fusion obdobie Milesa Davisa. Ako 10-ročný presťahoval sa s rodinou do Yerevanu, kde objavil noty jazzových štandardov. Bolo tomu tak najmä vďaka jeho učiteľovi Vahagovi Hayrepetyanovi, ktorý študoval pod vedením Barryho Harrisa. „Vtedy som pochopil čo je jazz. Naučil ma chápať bebop. Bol to skvelý učiteľ,“ píše Tigran na svojej webovej stránke.

Svoju nahrávaciu kariéru začal tromi albumami pod vydavateľstvom Plus Loin: World Passion (2006), New Era (2008) Red Hail (2009). Po nich sa začalo o ňom šíriť jazzové zvestovanie, ktoré mala na svedomí kritika a ich odovzdané nadšenie pre Tigranovo umenie. Do týchto nahrávok zakomponoval aj arménske ľudové nástroje, ktoré je počuť najmä na prvých dvoch albumoch. Postupne tieto nástroje expandovali do formy kvinteta a na treťom albume sa pridal aj priestor pre speváka.

Jeho posledný album The Ancient Observer (2017) ide naozaj do hĺbky a upriamuje svoju pozornosť na umenie pozorovania. Tigran o tejto tematike vraví: „Je to niečo čo ľudia trénujú veky, aj keď možno podprahovo.“ Prepletenie medzi touto starodávnou pominuteľnou technikou a dnešným svetom v nás vyvoláva existencialistické pocity. Tento album prezentuje pozorovanie sveta okolo nás, v ktorom práve žijeme a ťarchu histórie nesúcu na svojich pleciach. Hudba tohto výnimočného hudobného zjavu a hĺbka do akej dokáže ísť a zasiahnuť je priam neuveriteľná. Veď posúďte sami.

 

Autor: Radovan Baláž

Zdroj: tigranhamasyan.com

 

 

Ďalšie články

Recenzia CD: Ľuboš Šrámek/Nikolaj Nikitin - Altar
Zainteresovanému poslucháčovi domácej jazzovej scény mená Nikolaj Nikitin a Ľuboš Šrámek netreba...
Jazzman týždňa: Duke Ellington
Americký skladateľ, dirigent a klavírista Duke Ellington patrí medzi najvplyvnejšie osobnosti jazzu...
Japonská legenda free jazzového klavíra navštívi Slovensko
Bratislava a Košice zažijú vo februári vystúpenie jedinečného japonského klaviristu menom...
Miloš Biháry Trio v štúdiu Slovenského rozhlasu
Druhé kolo súťaže Jazz START UP posunulo do finále trnavsko-senickú formáciu Miloš Biháry Trio,...
Kováč & Uherek & Vy
V dnešnej, kultúrne podvýživenej dobe, sa čoraz viac umelcov prikláňa k interaktívnejšej spolupráci...
Deväťdesiatdeväť úderov Roya Haynesa
Začiatkom novembra otriasla hudobným (nielen jazzovým) svetom správa o odchode Quincyho Jonesa a...
City Sounds: pozoruhodne zostavené jesenné menu
O hudobne výživnej ponuke novembrového City Sounds Festivalu sme už prednedávnom písali a už v...
Pozitívna správa o dystopickej budúcnosti – album „Mammatus“ Sisy Fehér
Multižánrová slovenská speváčka a hudobníčka Sisa Fehér sa posledné desaťročie pohybovala medzi...