Jazzman týždňa: Sharay Reed
“Keď som študoval na univerzite, hrával som na svadbách. Robil som to asi osem alebo deväť rokov a dostal som sa do bodu, kedy ma to začalo frustrovať. Vedel som zahrať čokoľvek v rámci populárneho repetoáru a unavovalo ma dávať si na seba oblek. Tak som sa rozhodol, že si dám pauzu. Našiel som si robotu pre leteckú spoločnosť. A potom som dostal telefonát…”
Sharay Reed je basista a skladateľ so základňou v meste Chicago. Hrá na kontrabas, basgitaru i klávesy. Režíruje, aranžuje, produkuje. Je jedným z najžiadanejších “session” basistov Ameriky.
Keď mal 17 rokov, bol spomedzi ďalších stoviek hudobníkov Spojených štátov vybraný do projektu s názvom Grammy All-American High School Jazz Band. Ako už názov napovedá, išlo o elitnú kapelu pozostávajúcej z tých najlepších mladých jazzových hudobníkov. Na odovzdávaní cien Grammy sa tak ocitol ako hráč po boku Branforda Marsalisa a Artura Sandovala. Nasledujúci rok dostal plné štipendium na DePaul University v Chicagu. Dosiahol titul bakalár.
Svoju kariéru začal ako basista v svadobných kapelách. Tejto umeleckej profesií sa venoval niekoľko rokov až do bodu, kedy začal pociťovať krízu. Prišiel však spomínaný telefonát. Oslovila ho vynikajúca americká gospelová speváčka Yolanda Adams a jej producent Percy Bady s ponukou nahrať jej album “Songs from the Heart.” Sharay to vzal ako znamenie a k hudbe sa vrátil.
“Môj otec rozhodol, že budem hrať na basu. Ja som chcel hrať na saxofón. Všetci vtedy chceli hrať na saxofón.”
Angažmá u Yolandy Adams bol zlomovým momentom v Sharayovej kariére. V zápätí ho totiž oslovili umelci ako R. Kelly, Boys II Men, Aretha Franklin, či Chaka Khan. V roku 2013 sa basista vrátil na svoju alma mater, aby absolvoval aj magisterský program. Dnes hrá s organistom a klaviristom Cory Henrym v jeho projekte The Funk Apostles a mohli sme ho vidieť napríklad aj na minuloročných Bratislavských jazzových dňoch.
”Klasická hudba a jazz ma naučili dávať pozor na drobnosti a nuánsy. Pomohlo mi to v hudbe, ktorú robím teraz, lebo v nej sa môže stať, že sa na tieto drobnosti, ktoré sú dôležité, zabudne. Klasická hudba a jazz vás naučia hrať čistejšie a dynamickejšie v kontexte, kde to väčšinou stále rachotí.”
Sharay sa angažuje aj politicky. Nie však ako poslanec, ale aktivista. Organizoval niekoľko pokojných zhromaždení v Chicagu, aby upozornil na vysokú mieru kriminality a násilia v meste. Impulzom, ktorý ho k tomu doviedol, bola skutočnosť, že jeden z jeho priateľov, bubeník Calvin Rodgers, sa stal terčom fyzického útoku na ulici pred svojim domom. Zhromaždenia vyústili do založenia kresťanskej organizácie, Komory gospelových hudobníkov Chicaga.
Basistova popularita po celom svete narástla najmä vďaka dvom záznamom zo živých vystúpení na YouTube, ktoré ukazujú jeho basgitaristické umenie vyznačujúce sa famóznou prácou s variáciami basovej linky. Video, ktoré uvádzame nižšie, nie je tak notoricky známe. Vystihuje však dôvod, prečo je Sharay Reed tohtotýždňovým jazzmanom, ako aj samotnú podstatu jazzu. Redaktor sa zároveň domnieva, že ide o ukážku toho, že niečo, čo neznie ako jazz, môže vlastne byť viac jazz ako niečo, čo ako jazz znie (redaktor sa zároveň ospravedľnuje za tento jazykový hlavolam).