Jazzman týždňa: Gerald Clayton

Jazzman týždňa: Gerald Clayton
Patrik Gömöri

Je synom známeho kontrabasistu a skladateľa John Claytona, členom jeho Clayton-Hamilton Jazz Orchestra a tria Clayton Brothers s ďalším Claytonom, strýkom Jeffom. Štyrikrát bol nominovaný na ocenenie Grammy, v roku 2006 získal druhé miesto na súťaži Thelonious Monk Instrutute of Jazz Piano Competition. Klavirista a skladateľ Gerald Clayton.    

Narodil sa 11. Mája 1984 v meste Utrecht v Holandsku. Vyrastal však v Los Angeles kde začal študovať klavír keď mal len 7 rokov. Vyštudoval County High School for the Arts a pokračoval na USC’s Thorton School of Music pod vedením klavírnej ikony Billy Childsa. Predtým sa však rok intenzívne pripravoval na štúdium s majstrom Kenny Barronom na The Manhattan School of Music v New Yorku.

Svoj hudobný štýl si budoval na syntéze viacerých žánrov od tradičného jazzu, post-bopu až po moderné smery jazzu. Vďaka svojej polyštýlovosti sa dokázal uplatniť ako koncertný aj štúdiový hráč. Mal možnosť spolupracovať s menami ako Diana Krall ( From This Moment On 2006, Christmas Songs 2006), Roy Hargrove ( Earfood 2008 ), Dianne Reeves, Ambrose Akinmusire, Dayna Stephens, Kendrick Scott, John Scofield, Ben Williams, Terell Stafford & Dick Oatts, Michael Rodriguez, Terri Lyne Carrington, Avishai Cohen, Peter Bernstein (Let Loose 2016). Od roku 2013 začal nahrávať a koncertovať s legendou saxofónu Charles Llyodom.

Svoj prvý autorský album Two-Shade vydal ako líder tria v roku 2009. Rytmickú sekciu tvorili v tej dobe nie veľmi známi hudobníci, Joe Sanders na kontrabase a Justin Brown na bicích nástrojoch. Napriek svojmu mladému veku sa nebál pracovať aj s jazzovými štandardmi v modernom poňatí. V svojej hudbe čerpá z tradície, občas sa prispôsobí normám, ale väčšinou sa snaží smerovať v modernom duchu, podobne ako Robert Glasper, Aaron Parks alebo Danny Grissett. Na albume sa okrem dvoch štandardov All of You Cole Portera a skladby Con Alma Dizzy Gillespieho prezentuje aj ako skladateľ všetkých ostatných skladieb. Za aranžmán skladby All of You bol v roku 2010 nominovaný na cenu Grammy za najlepšie jazzové sólo.

Druhý sólový album Bond: The Paris Sessions vydal so svojím triom v roku 2011. Opäť sa prezentuje ako vynikajúci skladateľ ale rovnako aj aranžér (All the Things You Are). Na albume sa objavia aj kompozície jeho dvorného kontrabasistu Joe Sandersa (Which Persons?), bubeníka Justin Browna (Snake Bite), ale aj Geraldovho otca John Claytona (Hank). Vysokú mieru estetiky a jazzovej interpretácie na albume ocenili aj kritici a album bol nominovaný na cenu Grammy v kategórii najlepší jazzový inštrumentálny album. V roku 2013 sa opäť vrátil do štúdia aby nahral svoj v poradí tretí album. Aj keď sa v predošlej tvorbe sústreďoval skôr na zvuk klavírneho tria, Life Forum nahrával vo svojom all-star triu obohatenom o trumpetistu Ambrosa Akinmusireho, saxofonistou Logan Richardsona Dayna Stephensa a speváčku Gretchen Parlato. Hudobníci, ktorí sa na albume objavili sa pohybujú v rôznych štýloch pop nevynímajúc, čo len prispelo k zaujímavej symbióze a Clayton sa musel popasovať s aranžmánmi pre väčšie hudobné obsadenie. Vďaka týmto aspektom sa snažil posúvať hranice moderného jazzu, skúmal nové spôsoby interpretácie a improvizácie. Vyústením jeho snaženia je album Life Forum, obsahujúci všetko od hovoreného slova podporeného prelínavým vrstvením harmonických plôch, cez modálny jazz až po R & B  a folk. Clayton sa dokonca ponorí do niekoľkých až filmových, introspektívnych piesní, podporených o vokálne linky speváčky Gretchen Parlato. Kvality albumu znovu dokazuje nominácia na cenu Grammy za najlepší jazzový album.

V roku 2016 po druhýkrát zasadal ako hudobný riaditeľ Monterey Jazz Festival on Tour. Duke Performances, profesionálna hudobná organizácia na Duke University v Durhame oslovila v roku 2016 Geralda Claytona, aby odohral koncert venovaný Piemont Blues, hudobnému štýlu založenom na ragtimových rytmoch, tzv. "fingerpicking guitar" spojený s nenásilným spevom s textami 20-tych a 30-tych rokov. Hoci najslávnejší predstavitelia tohto štýlu boli Blind Boy Fuller, Reverend Gary Davis a napríklad Etta Baker, stále je niekoľko nadšencov, ktorí sa usilujú aj v dnešnej dobe o udržanie tohto štýlu pri živote. Clayton spolu so svojím spolupracovníkom, divadelným režisérom Christopher McElroenom absolvovali mnohé návštevy Durhamu, aby čo najviac vstrebali informácie pri príprave tejto významnej hudobnej šou.

autor: Patrik Gömöri 
foto: www.geraldclaytonblues.org     
zdroj: www.geraldclayton.com
www.allmusic.com
www.dukeperformances.duke.edu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ďalšie články

Jedinečný záver 44. ročníka BJD: John Scofield Combo 66
Organizátori BJD pripravili všetkým fanúšikom jazzovej hudby špeciálny darček v podobe ďalšieho...
Report: Gerald Clayton a jeho vysoká škola jazzu
Aj keď najväčšími písmenami svieti v programe tohoročného JazzFestBrno júnový koncert dvojice...
NEXT Collective - CD Cover Art: Mladá generácia reaguje na súčasné hip-hopové hity
NEXT Collective je kapela zložená zo súčasnej mladej generácie jazzmanov. Ich doska Cover Art z...
Kto sú dnešní novátori jazzu? Vypočujte si ich!
V redkacii jazz.sk sme pre vás pripravili výber niekoľkých zaujímavých albumov z minulého...
A Plane To Catch - zábavné návraty do doby najlepšej hudby
Opäť si si dovolím upozorniť čitateľky a čitateľov portálu jazz.sk na produkciu z Dánska...
Němá éra Dana Bártu na československom turné
Dnes začína československé jesenné turné mnohonásobného laureáta ocenenia Spevák roka a Spevák...
Narodeniny vo veľkom štýle – Cotatcha Orchestra
Už desať rokov pôsobí na českej scéne nesmierne originálny a ojedinelý bigband Cotatcha Orchestra,...
Kováč & Uherek & Vy
V dnešnej, kultúrne podvýživenej dobe, sa čoraz viac umelcov prikláňa k interaktívnejšej spolupráci...