Jazzman týždňa: Fats Navarro

Jazzman týždňa: Fats Navarro

Jeden zo zakladateľov bebopového štýlu, významný trubkár, ktorý bol známy svojim emotívnym hraním, ale aj vysokou virtuozitou a vysokým rozsahom svojho nástroja. Hoci jeho život okrem hudby ovládali aj démoni vo forme alkoholu a drôg, aj najpriek krátkej kariére sa dokázal navždy zapísať do histórie jazzu ako jedna z významných osobností bebopovej éry - trubkár Fats Navarro.

 

Theodore "Fats" Navarro sa narodil 24. septembra 1923 v meste Key West na Floride. Ako šesťročný začal hrať na klavíri, ale hudbou sa začal vážne zaoberať až vo veku 13 rokov, keď objavil svoj osudový nástroj – trúbku. Po maturite na Douglass high school sa rozhodol opustiť svoje rodné mesto a stal sa členom tanečnej kapely, ktorá vyrazila na turné po stredozápade.

 

Po niekoľkých rokoch sa Fats unavený zo života na ceste rozhodol usadiť v New York City, kde sa od roku 1946 jeho kariéra rozbehla závratnou rýchlosťou. Rýchlo sa stal jedným z najvyhľadávanejších trúbkárov v meste a medzi jeho spoluhráčov patril aj geniálny saxofonista Charlie Parker. Dokonca dostal aj ponuku na stabilnej účinkovanie v jeho kapele, Fats však poznal svoju cenu a kvôli vysokým finančným nárokom sa táto spolupráca neuskutočnila.

 

Ako spomínal bubeník Roy Haynes"Fats bol úžasným hudobníkom, pretože kým ostatní mladíci prichádzali na scénu a nevedeli takmer nič, Fats už v mladosti ovládal všetko - výborne čítal noty, vedel hrať poriadne vysoko a mohol zastúpiť prvú trubku v ktorejkoľvek kapele na scéne. Zároveň vedel hrať krásne melodické sóla s veľkým zvukom a lietať v rýchlych tempách s maximálnou virtuózitou. Každá jeho nota niečo znamenala a hral s úžasným citom a teplom. Preto hovorím, že mal všetko, čo má muzikant mať."

 

Jeho život si však čoskoro vytvoril aj svoju tienistú stránku. Navarro sa stal sa závislý na heroíne, začal mať problém s nadváhou (preto ho prezývali Fats, alebo Fat Girl) a onedlho dostal tuberkulózu. Tieto problémy viedli ku postupnému poklesu jeho zdravia a následnej neočakávanej smrti vo veku 26 rokov. Jeho posledné verejné vystúpenie bolo 1. júla 1950 v klube Birdland s Charliem Parkerom, hneď v ten večer bol hospitalizovaný a zomrel len o päť dní neskôr, 6. júla 1950. Fats predstavoval prvú obeť heroínu na jazzovej scéne a správa o jeho smrti otriasla mnohými. Napriek svojej krátkej kariére sa však Fats vďaka svojmu výnimočného štýlu hrania doteraz považuje za jedného z 3 kľúčových bebopových trubkárov, po boku Dizzyho Gillespieho a Milesa Davisa.

 

Zdroj: wikipedia.org

Autor: Martin Uherek

Foto: William P. Gottlieb

 

 

Ďalšie články

Top 5: Jazzová trúbka na všetky spôsoby
Skutočná ikona i symbol jazzu, krása tohto nástroja možno tkvie aj v kontraste jeho na prvý pohľad...
Július Baroš Quintet navštívil v rámci slovenského tour aj Banskú Bystricu
V stredu, 2. októbra 2013 mali priaznivci jazu v Banskej Bystrici ďalší sviatok. V...
VRAVELO SA V COTTON CLUBE – Volanie Džungle
"Vravelo sa v Cotton Clube" je séria príbehov z obdobia jazzového veku. Sám F. Scott Fitzgerald by...
Jazzman týždňa: Dizzy Gillespie
Jeden z hlavných zakladateľov bebopu, vždy vysmiaty milovník kanadských žartíkov, ktorý ako prvý...
Víťazi jednotlivých ročníkov ocenenia ESPRIT
Ocenenie ESPRIT za najlepší domáci jazzový album roka inicioval v roku 2013 zakladateľ portálu jazz...
Odpovede Richarda Autnera
Herca Richarda Autnera mnohí poznajú z dosiek Slovenského národného divadla, divadla Aréna, Divadla...
City Sounds: názvuky jazzového mesta
Presne, ako som pred niekoľkými dňami spomínal: bratislavský City Sounds Festival je výživným a...
A Plane To Catch - zábavné návraty do doby najlepšej hudby
Opäť si si dovolím upozorniť čitateľky a čitateľov portálu jazz.sk na produkciu z Dánska...