Jazzman týždňa: Earl Klugh
Dnes oslavuje okrúhlu šestďesiatku gitarista a skladateľ Earl Klugh. Svojou melodickou hrou na nylónovej gitare oslovuje už vyše štyridsať rokov široké spektrum poslucháčov.
Earl Klugh (číta sa Klú) sa narodil 16.9.1953 Detroide. Ako trojročný si sadá za klavír a v desiatich objavuje gitaru. V trinástich zbadá v televízii gitaristu Chet Atkinsa, čo predstavuje zlom v jeho vnímaní hudby. Začína študovať Atkinsove nahrávky, cvičí s nimi a buduje si popri tom vlastný štýl. Ako tínedžer brigáduje v hudobninách, kde ho pri hraní započuje saxofonista Yusef Lateef. Mladý gitarista ho natoľko upúta, že ho pozve na nahrávanie albumu Suite 16. Šestnásť ročný Klugh si tu zahrá v beatlesovke Michelle. O rok neskôr už nahráva na albume White Rabbit pre George Bensona. Stáva sa členom jeho kapely a vyše roka strávi na turné. V roku 1973 sa dvadsať ročný mladík na dva mesiace stáva členom legendárnej kapely Chicka Coreu Return to Forever.
Píše sa rok 1976. Klugh nahráva svoj debutový album nesúci jednoduchý názov Earl Klugh, na ktorom hosťuje o rok starší Lee Ritenour. Odtiaľ vedú cesty do elitného Blue Note Records a jeho úspešná hudobná púť je odštartovaná. V roku 1981 získava Grammy za album One on One, ktorý nahral spolu s klaviristom Bob Jamesom. Nasleduje najpopulárnejší album Soda Fountain Shuffle a vysoko cenená sólová nahrávka Solo Guitar. Klugh si získava obrovské publikum, aj vďaka jeho širokému hudobnému záberu a crossoverovým a smooth jazzovým projektom. Prináša mu to 12 nominácii Grammy a množstvo umiestnení v Top 10 rebríčkoch hitparád. V roku 1987 nahráva spolu s George Bensonom album Collaboration a pripomína si svoje začiatky. Návrat k „serióznejšiemu“ jazzu prichádza v roku 1991 s akustickým bebopovým albumom The Earl Klugh Trio, Vol. 1. Najčerstvejším aktuálnym albumom Hand Picked sa vracia k najťažšej a najintímnejšej muzikantskej disciplíne - sólovej interpretácii.
Počas takmer štyridsať ročnej kariéry očaruje Earl Klugh publikom na celom svete vďaka svojmu jedinečnému zvukomalebnému štýlu hry na gitaru a rozpoznateľnému rukopisu, či už sólovo, s akustickým kvartetom, elektrickou smooth kapelou alebo symfonickým orchestrom. Ako sám vraví: „Prvotné vzrušenie z muzicírovania sa obnovuje každým koncertom alebo hraním v štúdiu. Akonáhle sa dostanem do pesničky, snažím sa vrátiť naspäť k tomu, čo ma inšpirovalo napísať skladbu, alebo prečo som sa rozhodol ju hrať. Snažím sa udržať si otvorenú myseľ, takže nereprodukujem nahrávku, ale vytváram živé predstavenie v daný moment. Hrám si pre seba, ako by to bolo po prvý krát“.
Zdroj: wikipedia.com, earlklugh.com
Foto: Sandee O.
Peter Baláž