Jazzman týždňa: Bobby Hutcherson
Posunul hranice hry svojho nástroja zvukovo, technicky, melodicky, i emocionálne. Vibrafonista Bobby Hutcherson.
Bobby Hutcherson sa narodil 27.januára 1941 v Los Angeles. V detstve sa učí hrať na klavír pod dohľadom svojej tety. S jazzom je v kontakte odmalička vďaka svojemu rodinnému zázemiu. Jeho brat sa na strednej škole kamaráti s Dexterom Gordonom, sestra má neskôr za priateľa Erica Dolphyho. Rozhodujúci zlom nastáva, keď mladý Bobby započuje skladbu Bemsha Swing z platne Miles Davis and the Modern Jazz Giants, kde hrá na vibrafón Milt Jackson. Mladý Hutcherson tvrdo pracuje, aby si mohol kúpiť svoj vysnívaný vibrafón. Prvé pokusy s nástrojom začínajú u Dave Pika, ale z väčšinu času sa učí ako samouk. Za začiatok hudobnej kariéry možno považovať hrávanie na miestnych tancovačkách s kamarátom kontrabasistom Herbie Lewisom.
Po strednej škole hráva Hutcherson s miestnymi jazzmanmi ako Les McCann, Charles Lloyd, Paul Bley, Scott LaFaro, a Curtis Amy. Práve s Amym a Frank Butlerom nahráva ako sideman svoj prvý album, ktorý nesie názov Groovin’ Blue. Neskôr odchádza do San Francisca, kde sa pridáva k trombónistovi Al Greyovi a saxofonistovi Billy Mitchellovi, a nahrajú spolu niekoľko platní.
V roku 1961 cestuje Hutcherson so sextetom Grey-Mitchell do newyorského Birdlandu. Vo „Veľkom jablku“ ostáva, a kým sa napojí na jazzovú scénu, pracuje čiastočne ako taxikár. Hladiny povedomia kritikov rozvíri albumom pre Blue Note s názvom One Step Beyond (1963). Hrá na ňom kvintet saxofonistu Jackie McLeana v zložení Grachan Moncur III – trombón, Tony Williams – bicie nástroje, a Eddie Khan – kontrabas. Vydavateľstvo Blue Note ponúka Hutchersonovi nahrávaciu zmluvu, a tak nič nestojí v ceste debutovému albumu s názvom The Kicker (1963). Z Hutchersona sa stáva vyhľadávaný hráč, a tak nečudo, že ho nájdeme na nahrávkach mnohých významných jazzmanov ako Grant Green, Dexter Gordon, Joe Henderson, alebo McCoy Tyner.
V roku 1967 prichádza Hutcherson o licenciu taxikára, a o povolenie hrávať v nočných kluboch New Yorku, to jest tzv. „cabaret card“. Príčinou je zatknutie za drogy a výtržnosti v Central Parku spolu s Joe Hendersonom. Hutcherson sa vracia na západné pobrežie, formuje kvintet so saxofonistom Haroldom Landom, a naďalej nahráva pre Blue Note. Vďaka úspechu skladby s názvom „Ummh“ z albumu San Francisco (1971) si Hutcherson kupuje pozemok v kalifornskej Montare, kde žije doteraz.
Na začiatku osemdesiatych rokov sa znovu stretáva Land a Hurcherson v kapele Timeless All Star spolu so skvelými hudobníkmi Curtis Fuller, Cedar Walton, Buster Williams, a Billy Higgins. Dôkazom sú úspešné albumy It’s Timeless: Recorded Live at Keystone Korner (1982) a Timeless Heart (1983).
V roku 2004 sa stáva na štyri roky členom projektu SF JAZZ Collective. Osem hudobníkov kapely vystupuje každý rok s novým programom venovaným kompozíciam slávneho jazzového skladateľa éry po roku 1960. Každý z členov prispeje do programu aj vlastnou kompozíciou. V roku 2007 dáva Hutcherson dokopy kvartet s klaviristom Renee Rosnesom, kontrabasistom Dwayne Burnom, a bubeníkom Al Fosterom. O rok neskôr je na turné s pozmenenou kapelou: Joe Gilman – klavír, Glen Rochman – kontrabas a Eddie Marshall – bicie nástroje.
Bobby Hutchersona možno zazrieť aj na filmovom plátne. Zahral si v slávnej dráme „Kone sa tiež strieľajú“, a legendárnom jazzovom snímku „Round Midnight“.
V roku 2010 získal Hutcherson význačné ocenenie Jazz Master Fellowship Award od inštitúcie National Endowment for the Arts.
Zdroj: bobbyhutcherson.com
Foto: Francis Wolff
Peter Baláž