Brad Mehldau sólovo, v triu i s orchestrom, Chick Corea s Bobbym McFerrinom, Pat Metheny, Herbie Hancock, Wayne Shorter, Jazz at Lincoln Center Orchestra s Wyntonom Marsalisom, Robert Glasper, Fred Hersch, Jacky Terrasson, Dave Douglas, Kurt Rosenwinkel… Alebo séria špeciálnych projektov ako Avishai Cohen Symphonic, Richard Galliano s Filharmóniou Brno či Roberta Gambarini s Rozhlasovým orchestrom Gustava Broma: toto je len stručná ukážka z histórie JazzFest Brno, ktorý čoraz pravidelnejšie navštevujú aj slovenskí jazzoví nadšenci.
Brniansky festival, ktorý na sklonku roka 2001 rozbehli umelecký riaditeľ a dramaturg Vilém Spilka spolu s výkonným riaditeľom Vlastimilom Trllom (v tom čase študenti JAMU), sa počas dvoch desaťročí etabloval a dnes patrí k najpozoruhodnejším stredoeurópskym festivalom. (Inak vedeli ste, že na vôbec prvom festivalovom koncerte v klube Edison Garden exceloval slovenský matador Peter Lipa?) JazzFest Brno si získal svoje renomé nielen exkluzívnou dramaturgiou a skvelým výberom umelcov, ale aj množstvom ďalších aktivít, ku ktorým patria napríklad JazzFest Brno On The Road, Central European Jazz Competition, Slavnosti synkop, Vinyl Party, JazzFest Brno dětem, Central European Jazz Showcase, podcast 32 Bar Talk, časopis JAZZMAN, vydavateľstvo Bivak Records... JazzFest Brno je v súčasnosti jednoducho unikátom, ktorý našim západným susedom môžeme len závidieť...
Moravská metropola leží našťastie len kúsok od slovenských hraníc a tak sa do Brna môžeme pravidelne vydávať nielen za ochutnávkou skvostných chmeľových či vínnych produktov, ale aj za prvotriednym jazzom. Predkrmom jesennej edície JazzFest Brno bude už tento piatok 1. septembra v Divadle Husa na provázku koncert izraelského tria Shalosh. Ich smerovanie prekračuje štýlové hranice, keďže napriek klasickému formátu jazzového tria (klavír Gadi Stern, kontrabas David Michaeli a bicie Matan Assayag) si Shalosh razia vlastnú cestu a vytvárajú jedinečnú a fascinujúcu syntézu z tak rozmanitých žánrov, akými sú rock, klasika, elektronika, ale aj hudba africká a blízkeho Východu. Inak na prestížnej značke ACT Records im v týchto dňoch vychádza nový album „Tales of Utopia“, ktorý predstavia aj na brnianskom koncerte.
Utorok 3. októbra bude v rovnakých priestoroch (Divadlo Husa na provázku) patriť excelentnému organistovi Ondřejovi Pivcovi a jeho projektu Greatest Hits 4000. Jeho spoluhráčmi sú hráč na klávesových nástrojoch Jan Steinsdörfer, basgitarista Honza Jakubec a bubeník Filip Ernst. Pivec sa môže pochváliť nielen sériou ocenení Anděl, ale aj prestížnou Grammy, ktorú získal ako spoluhráč vokalistu Gregoryho Portera. Brniansky rodák počas koncertu uvedie do života aj koncertnú nahrávku „Greatest Hits 4000“, ktorú vydáva práve festivalové vydavateľstvo Bivak Records. Ondřej Pivec ešte ako čerstvý dvadsiatnik (!) založil svoju prvú kapelu Organic Quartet, s ktorou precestoval Európu a neskôr sa rozhodol presťahovať do New Yorku. Tam sa etabloval na gospelovej scéne a v harlemských a brooklynských kostoloch (!) nadviazal kontakty s množstvom zaujímavých hudobníkov. Projekt Greatest Hits 4000, ktorý uviedol naživo práve v rámci série JazzFestBrno on Screen, vychádza predovšetkým z afroamerickej hudby, jazzu, funku, gospelu, hip-hopu a soulu.
Štvrtok 12. októbra bude v Sono Centre patriť početnejším zoskupeniam. Ako prvý sa predstaví Concept Art Orchestra spolu s nórskym skladateľom a multiinštrumentalistom Helgem Sundem. Názov spoločného projektu „Music for Lights & Shadows“ v istom zmysle parafrázuje kultovú nahrávku „Shadows and Light“, na ktorú speváčka a skladateľka Joni Mitchell koncom 70. rokov angažovala Pata Methenyho, Jaca Pastoriusa, Michaela Breckera, Lylea Maysa a Dona Aliasa (čo bola pravdepodobne najexkluzívnejšia superskupina pod kuratelou nejazzového lídra). Konzistentná séria kratších kompozícií projektu vychádza z pôsobivých snímkov súčasných nórskych fotografov. Inšpiráciou sú napríklad zábery opustených domov ponechaných napospas drsnej severskej krajine. „Chtěli jsme navázat spolupráci s tolik obdivovanou norskou scénou a těžko bychom v oblasti kompozice hledali zajímavější osobnost. Jsme nadšeni, že Helge má chuť dělit se s námi o své zkušenosti“, spomína dirigentka a vedúca orchestra Štěpánka Balcarová.
Clayton-Hamilton Jazz Orchestra zrejme netreba predstavovať. V 80. rokoch ich zostavili bratia Jeff (saxofón) a John (kontrabas) Claytonovci spolu s bubeníkom Jeffom Hamiltonom. „Motivací musí být láska k hudbě a ke své muzikantské rodině. A kdo si myslí, že jde jen o samotný koncert, nemusí se hlásit,“ hovorili zakladatelia orchestra. A to platí dodnes. Na popud JazzFestu Brno sa predstaví spolu s orchestrom univerzálny spevák Dan Bárta. pre ktorého John Clayton exkluzívne zaranžuje na mieru niekoľko skladieb. Tie zaznejú ako za sprievodu celého orchestra, ako aj v komornejšom obsadení. Koncert svojím umením okorení japonská organistka Akiko Tsuruga. Jednoducho večer plný prekvapení, keď neotrasiteľnou konštantou ostáva swingujúca a zároveň sofistikovaná hudba. A v rukáve ešte ostávajú esá ako Jaga Jazzist, Ibrahim Maalouf či Béla Fleck… Proste parádna festivalová jeseň!
www.jazzfestbrno.cz/program-2023
Autor: Peter Motyčka