Čo možno neviete... ?

Čo možno neviete... ?
jazz.sk

Peter Lipa: Neúprosné ráno

Napriek systematickej práci v jazze na Slovensku svoju prvú profilovú platňu Neúprosné ráno nahrával Peter Lipa až roku 1983.  Jedným z hlavných dôvodov bolo, že spieval len po anglicky. Pri nahrávaní tejto platne  oslovil etablovaných textárov ako bol Milan Lasica, Tomáš Janovic, Ján Štrasser, Ján Turan, ktorí „v tom čase mali v sebe dostatočnú dávku autocenzúry a vedeli, čo cez schvaľovacie procesy prejde a čo nie. Problém bol s textom Jána Turana: Čierny klavír (na platni nahratý ako Čierny deň), ktorý sa zdal príliš pochmúrny a málo optimistický

 

Peter Lipa o tom rozpráva: „Predovšetkým som nemohol nahrávať vôbec, lebo som spieval len po anglicky a keď som konečne vydal prvú LP, mal som takmer 40 rokov. Zasadný problém bol s obalom platne. Na pôvodnom návrhu Tona Sládeka bola fotografia, na ktorej som mal páskovanú košeľu a riaditeľ vydavateľstva, Ivan Stanislav povedal, že to nepripustí, pretože vyzerám ako väzeň. Tono potom dosť znechutene urobil náhradný návrh.

 

Ždanovovská estetika socialistického realizmu poľa historikov končila v Československu v období 1956 – 59, mnohé z jej ideí však zostali v podvedomí zodpovedných ideológov, ktorí sa oháňali „optimizmom v kultúrne“ ešte aj v 80. rokoch. Robili tak v duchu tzv. autocenzúry.

 



Úryvok z textu doc. Yvetty Kajanovej

 

 

Ďalšie články

Hľadanie nových estetík: OTOOTO a ich 2nd Quake
V septembri 2023 som písal o vzrušujúcej dánskej skupine s úsmevne ovoidným názvom...
Tribute to Hevhetia I.
Sotva by sme našli v domácom časopriestore kultúrne rozhľadeného človeka, ktorý by nechyroval o...
Sulamadiana – odkaz bájnych svetov
Niekedy stačí k úspechu strohý menoslov: Mino Cinelu a Nils Petter Molvaer. Francúzsky...
JazzFestBrno s excelentným programom: Maria Schneider aj Kamasi Washington
Už tento týždeň sa otvoria brány dvadsiateho štvrtého ročníka pozoruhodného festivalu JazzFestBrno...