CD Fearless: nebojácnosť saxofonistky Sharel Cassity sa zhmotnila v inšpiratívne dielo
Newyorská saxofonistka Sharel Cassity iba prednedávnom vydala svoj tretí autorský album. Na toto CD si pozvala svojich rovesníkov, ktorí taktiež patria k popredným hráčom na svojich nástrojoch. Okrem toho je album spojený s nešťastnou udalosťou - závažnou chorobou, s ktorou líderka musela bojovať. Ako inšpirovala ťažká zdravotná situácia hudbu na doske "Fearless"?
Okrem Sharel Cassity na saxofónoch, hrajú na albume ďalší traja hudobníci - Alex Claffy na kontrabase, Mark Whitfield jr. na bicích nástrojoch, a Richard D. Johnson - klavír. Hudba na tejto doske je zložená z deviatich skladieb, ktorými sú prevažne autorské kompozície líderky. Výnimku tvoria dve témy - jazzový štandard "The Very Thought of You" a záverečná téma "Last Minute", ktorej autorom je Richard D. Johnson.
Úvodná "Whimsy" v sebe nesie záujimavú lyriku a odhodlanosť, čo je spôsobené peknou melodickou linkou, plynulosťou a komplexnosťou harmonických postupov. Cassity nám otvorila svoju dušu veľmi úprimne. Následná "Fearless" má podobný charakter až na to, že tempo je o polovicu pomalšie. Líderka tu veľmi pekne interpretuje melódiu, na svojom nástroji spieva. Jazzový valčík má opäť silnú výpovednú hodnotu, ktorú vynikajúco vystihuje aj hra rytmickej sekcie. Trio promptne reaguje na líderkyne nápady. Nasleduje klavírne sólo Richarda D. Johnsona, ktorý si svoj prístup výborne vystaval od jednoduchých dlhých tónov, cez lyrické melódie, až po vrchol skladby, kde odkazuje na McCoya Tynera. V podobnom duchu pokrčovala aj Cassity. Úvodné dve témy majú v sebe veľkú silu a množstvo emócií, ktoré pripomínajú smútok, silu a nádej kompozícií Johna Coltranea.
"Groovujúca" "North Street" má klasickú štandardnú harmonickú formu plnú štýlových "stop timeov". Spevná melódia a celkový štýl témy pripomína hity ako "Cantalope Island" či "Watermelon Man". Kapela hrá aj tu výborne. Citlivo necháva priestor sólistke a koncentrovane s ňou komunikuje od začiatku až po záverečný repetetívny riff. "Road To Dukhan" má voľnejší priebeh plný priestoru. Téma je zaujímavá konceptom, ktorý nás dostáva do Turecka či do oblasti Blízkeho Východu. Veľmi dobrou voľbou tu preto bol sopránový saxofón. V polovici albumu sa dostávame naspäť do baladickej polohy. Skladba "Surrender" krásne vystihuje názov témy. Okrem vynikajúceho sóla kontrabasistu Alexa Claffyho, ma zaujal aj Richard D. Johnson, ktorý svoje sólo koncipoval v polyfonickom štýle Keitha Jarretta, Brada Mehldaua a Freda Herscha.
"Ballad For Roy" je venovaná tragicky zosnulej legende, Royovi Hargovovi, s ktorým mala líderka tú čsť viackrát spolupracovať v rámci jeho kvinteta. Jazzvý štandard "The Very Thought of You" má vynikajúci aranžmán, pri ktorom poslucháč zabudne, že počúva starý a dobre známy štandard. Cassity tu sóluje aj na tenorovom saxofóne a treba povedať, že veľmi dobre.
Predposledná "Not a Samba" je opäť nesmierne lyrická téma s výborným aranžmánom a harmonickými postupmi. Záverečná "Last Minute" je najmodernejšou z celého CD. Modálna téma plná disonancií, kvartových harmonických postupov zaujme každého fanúšika post bopovej línie jazzu.
Saxofonistka Sharel Cassity a jej najnovšie CD "Fearless" je ukážkou toho, že mainstreaový jazz má v New Yorku stále svoje silné zastúpenie. Hudba nie je novátorská ani prevratná v rámci jazzovej histórie. To však nie je potrebné a ani to nebolo autorkiným cieľom. Album vychádza z tradičného bebopu, hardbopu, west coastu a modality. CD ma zaujalo hlavne kompozičným rukopisom a lyrikou, ktorú líderka elegantne vkladá do každej témy. Doska "Fearless" teda určite nie je tým najzaujímavejším, čo sa v súčasnosti v New Yorku produkuje, no napriek tomu poteší každého fanúšika moderného mainstreamu, ktorý chce počuť solidné výkony a vyzretý hudobný koncept.
Dávid Oláh