Klarinetista, aranžér a skladateľ Branislav Dugovič je minuloročným laureátom Ceny verejnosti ESPRIT, ktorú si odniesol za vynikajúci projekt „Bang Bang Boogie Boogie“ (Real Music House). Umelec, ktorý už niekoľko rokov odbieha od klasickej hudby k rozmanitým projektom, sa na ocenenom albume predstavil aj ako basgitarista, klavirista a gitarista. „Nesmierne hravá a v istom zmysle aj odvážna nahrávka,“ nechal sa počuť člen medzinárodnej poroty ESPRIT Johann Kneihs z rakúskeho rozhlasu ORF Ö1. „Výrazné groovy, miestami prešpikované nežnými a poetickými vstupmi.“
Dôkazom toho, že Dugovič neostáva napriek úspechom na jednom mieste, je jeho nový album „Everyday Afterwork Music“ (HLAVA XXII ), na ktorom spolupracoval s flautistkou a hráčkou na tradičných dychových nástrojoch Veronikou Vitázkovou a hráčom na ninere Matthiasom Loibnerom. Od predchádzajúcej tvorby sa líši výrazným príklonom k world music a jeho zvukovým základom sú tradičné slovenské, ako aj historické nástroje. Zároveň je poctou a obdivom tvorby vynikajúceho amerického jazzového klarinetistu Tonyho Scotta. (V našich končinách sa stala legendárnou Scottova nahrávka „Rozhovory“, ktorú začiatkom 80. rokov realizoval spolu s Jiřím Stivínom a Rudolfom Dašekom.)
Branislav Dugovič, pôsobiaci v rôznych telesách a projektoch (VENI ensemble, Jana Kirschner Band, Building Bridges), sa správa chameleónsky a nepredvídateľne. Raz prvky improvizácie premieňa do experimentálnej polohy, inokedy zavíta do súčasného jazzu, alebo pracuje s elektroakustickými plochami. Albumom „Everyday Afterwork Music“ najviac zachádza do meditatívnych polôh a sféry world music, čo do istej miery predznamenáva aj samotné triové obsadenie s multiinštrumentalistkou Veronikou Vitázkovou a s rešpektovaným hráčom na historickom strunovom nástroji ninera (hurdy-gurdy) Matthiasom Loibnerom. Skladateľ a interpret aktívny v rôznych štýloch a žánroch vysvetľuje: „Nebolo to nejaké plánované rozhodnutie ísť do tejto oblasti, vyplynulo to skôr z voľby nástrojov a ich zvukovosti. Je to istým spôsobom tribute k môjmu obľúbenému klarinetistovi Tony Scottovi a jeho albumu 'Music for Zen Meditation'. Oslovila ma najmä jeho akustická, meditatívna atmosféra a 'neeurópske' nástroje.“
Na nahrávke cítiť určitú ľahkosť a snahu o meditatívnosť. Preklenutie medzi týmito dvomi rovinami sa udialo prirodzeným spôsobom. Album obsahuje sedem kompozícií, ktoré sa vyznačujú pomalými tempami a komornými aranžmánmi. Na otázku, či ich prispôsoboval súčasnému rozpoloženiu, odpovedá hudobník zamietavo: „Nie, bolo to dané tým, že to celé chcelo byť meditatívne s riedkymi aranžmánmi. Klarinet na tomto albume nemal byť, ani vo výsledku nie je dominantným nástrojom. Tento album z môjho pohľadu nie je o objavovaní nejakých nových teritórií, nechce to byť intelektuálne, pointou bolo nahrať zvukovo zaujímavú hudbu meditatívneho charakteru s netradičnou kombináciou nástrojov, ktorou si spríjemníš náročný deň po namáhavej práce. Tým, že sa tam vyskytujú nástroje ako ninera alebo rôzne etno píšťaly, na ktorých hrá Veronika, tak to chytilo taký etno-orientálny nádych.“
Obsadenie:
Branislav Dugovič – klarinet, basklarinet, gitara
Veronika Vitázková – altová flauta, tradičné drevené dychové nástroje
Matthias Loibner – ninera/hurdy gurdy
Mastering: Joe Tarantino
Cover: Róbert Szegény
Album „Everyday Afterwork Music“ vyšiel koncom júna vo vydavateľstve HLAVA XXII a z verejných zdrojov ho finančne podporili Fond na podporu umenia a Hudobný fond.
Autor: Peter Motyčka podľa tlačovej správy