Blue notes v Modre

Blue notes v Modre
Peter Motyčka

Tento víkend neožijú nádvoria modranskej historickej radnice ani priestory Evanjelického kostola nemeckého priamo tónmi vydavateľstva Blue Note, ale jazzovými Zvukmi, ktorých bude na festivale Zvuk for Modra skutočne požehnane. Od piatku 22. júla do nedele 24. júla sa určite oplatí zastaviť v tomto malebnom mestečku na úpätí Malých Karpát.

 

Prvé Zvuky rozozneje speváčka, skladateľka a basgitaristka Sisa Feher, ktorá v Evanjelickom kostole predstaví skladby z minuloročného albumu „KHI“ (Slnko Records). A treba dodať, že je to album výnimočný! Hociktoré z renomovaných európskych vydavateľstiev by po takejto nahrávke siahlo všetkými desiatimi, pretože „KHI“ presahuje viaceré hranice a to nielen medzinárodným obsadením. Je zaujímavé, že autorka hudby i textov kladie skôr dôraz na celistvosť jednotlivých kompozícií, ktorých atmosféra, ako aj aranžérsky prístup, oscilujúci medzi pestrosťou a striedmosťou, evokujúc projekty škandinávskych hudobníkov. Nečudo, veď nadžánrová umelkyňa sa už niekoľko rokov pohybuje po osi Praha – Kodaň – Paríž. Výsledkom je pozoruhodný stredoeurópsko-seversko-baltický lektvar, ktorého vizuálna stránka fantasticky korešponduje s obsahom. Bude skutočným zážitkom počuť „KHI“ v akustike chrámového priestoru.

 

 

Na rovnakom mieste prebehne aj stretnutie dvoch zdanlivo protichodných osobností českého jazzu: legendárneho klaviristu a skladateľa Emila Viklického a všestranného improvizátora a hráča na drevených dychových nástrojoch Pavla Hrubého. Pred časom mnohých prekvapili komorným albumom „Between Us“, na ktorom sa snúbil hlboký zvuk basklarinetu s klavírom a práve tento projekt predstaví dvojica aj v Modre. Bude zaujímavé sledovať súznenie umiernenejšieho klavírneho barda s excentrickejším partnerom, ktorý prednedávnom na brnianskom showcase „valcoval“ publikum i pódium svojím fenomenálnym zoskupením Limbo.

 

 

Lukulskými hodmi bude vystúpenie Tibor Feledi Kairos Quintet. Výnimočné hudobné i ľudské súznenie tejto pätice na mňa na rovnakom brnianskom podujatí zapôsobilo priam blahodarne a rovnaký terapeutický účinok bude mať aj ich vystúpenie na Nádvorí historickej radnice. Ponúknu originálne kompozície inšpirované tradíciou detských piesní a riekaniek v prepojení so súčasným progresívnym jazzom s vplyvmi elektroniky a klasickej hudby.

 

Album „Ceremony“ ambientného experimentátora Lukáša Bulka by sme mohli označiť ako výpravné dielo inšpirované šamanskými liečivými obradmi. Spolu s huslistom Jánom Kružliakom a tanečnicou Kristínou Kluvánek ponúknu v modranskom Klube Za Oponou netradičný projekt Alapastel.

Sobotný program otvoria v chrámovom priestore Zvuky poľského gitaristu Przemka Strączeka, ktorý nachádza inšpiráciu vo východnej hudbe. V Modre sa predstaví v duu s Chiao-Hua Chang – taiwanskou hráčkou na tradičných nástrojoch erhu a morin khuur. Bude to pokojná demonštrácia slobody hudobného prejavu bez konkrétneho smerovania alebo striktne vymedzeného rámca formy a času.

 

 

Podvečer bude Nádvorie radnice patriť podmanivému hlasu izraelskej speváčky Aravy Gal, sprevádzanej bubeníkom Marekom Žilincom a basgitaristom Denisom Pagáčom. Zážitkom bude aj prejav Ireny a Vojtěcha Havlových, ktorých tvorba je inšpirovaná európskou klasickou hudbou i východoázijskými hudobnými tradíciami. Violončelo a viola da gamba sa predstavia v podnetnom improvizovanom dialógu.

Modranský sochár a umelec Martin Dzurek vdýchol svojmu objektu dušu tým, že ho pretvoril na hudobný nástroj. Ostium je gitarou v soche a sochou v gitare. Improvizovať v nádhernom prostredí Evanjelického kostola na ňom bude gitarista Boris Čellár. Drevo rozozvučí hudba a Ostium na moment ožije.

 

Záver sobotného večera bude patriť archaickým africkým piesňovým formám v novom šate. Na Nádvorí radnice ich ponúkne medzinárodné trio BATIK. Jeho členovia stoja na križovatke kultúr: spevák a hráč na koru Noumassan Dembelé pochádza z Burkina Faso, na tabla hrá Poliak Piotr Malec a kontrabasista Sébastien Beliah je Francúz. Trojica osobností, ktoré spája láska k hudbe a k trom nástrojom.

Sobotné ráno bude spríjemňovať štiavnické zoskupeniu Fusion Biscuit, hudobná sušienka s prímesou jazzu, rocku a funky. Kapela pripravuje debutový album a v Modre sa predstaví v zložení Juraj Kysel (basgitara), Jozef Sivák (gitara), Martin Jánošík (klávesy) a Martin Mojžiš (bicie nástroje). Pomyselnou bodkou za Zvukom v Modre budú nedeľné jazzové raňajky v spoločnosti klaviristu Miloša Biháryho, ktorý ponúkne prepojenie klasickej hudby a jazzu.

Podujatie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Festival sa koná aj vďaka finančnej podpore Bratislavského samosprávneho kraja, z Mesta Modra, SOZA a Sociálneho a kultúrneho fondu SOZA a vďaka spolupráci s ECAV MODRA a s Kultúrnym centrom Modra.

VSTUPENKY: https://predpredaj.zoznam.sk/sk/listky/zvuk-modra-2022/

WEB: www.zvukformodra.sk

FB: https://www.facebook.com/zvukformodra

 


 

Autor: Peter Motyčka podľa tlačovej správy

 

Galéria

Blue notes v Modre
Blue notes v Modre
Blue notes v Modre
Blue notes v Modre

 

 

Ďalšie články

Kamasi Washington konečne na Slovensku
Len pred niekoľkými týždňami sme upozorňovali na amerického saxofonistu Kamasiho Washingtona, ktorý...
Hlási sa Miloš Železňák
Na domácej hudobnej (nielen jazzovej) scéne pribudne každoročne celkom slušný počet nových...
Za Martialom Solalom
Kým v novembri mnohých zaskočili odchody amerických velikánov Quincyho Jonesa a Roya Haynesa,...
Modré nebo Funny Fellows
Hudobná formácia Funny Fellows sa v hudobnom priestore vyskytuje už od roku 1993. Svoj prvý koncert...