Zvuky mesta ešte bohatšie a pestrejšie
Festivalová jeseň začala a nielen jazzoví priaznivci nebudú o chvíľu vedieť kam skôr. Len počas nasledujúcich desiatich dní na nás čaká v hlavnom meste a v jeho okolí viacero hudobných „nástrah“. Alebo skôr lákavých ponúk? Posúďte sami: Golden Age Festival, Konvergencie, Hev-Het Fest, CITY SOUNDS Bratislava...
Túto sobotu 17. septembra sa v štúdiách Slovenského rozhlasu stretnú vyznávači autentického tradičného jazzu a swingu na Golden Age Festivale, v nedeľu 18. septembra sa na rovnakom mieste predstavia v rámci Konvergencií špičkoví nórski jazzmani Tore Brunborg (saxofonista legendárneho škandinávskeho zoskupenia Masqualero) a Steinar Raknes (kontrabasista Tria Torda Gustavsena). Utorok 20. septembra budeme počas Hev-Het Festu v neďalekej Trnave očakávať premiéry viacerých nových projektov (Otto Hejnic Organism, Ján Kopčák & Pippo Corvino, David Kollar – Rick Cox – Paolo Raineri – Erik Truffaz).
A niekoľko dní na to (v piatok 23. septembra a v sobotu 24. septembra) prebehne už 9. ročník mestského hudobného festivalu CITY SOUNDS Bratislava. Dve pódiá v priestoroch Slovenského rozhlasu zaplnia počas oboch večerov etablovaní domáci i zahraniční hudobníci. Gitarista David Kollar ponúkne novátorský koncept „Hudby štvrtého sveta“, hudby neurčitého žánru či kultúrneho prostredia, ku ktorému pred rokmi dospel vynikajúci americký trubkár Jon Hassell. Ten nás, žiaľ, v júni 2021 navždy opustil, no Kollarovo pozvanie prijal jeho najbližší spolupracovník – americký gitarista a zvukový dizajnér Rick Cox. Trojicu doplní vynikajúci taliansky trubkár Paolo Raineri a o špičkový zvuk sa postará renomovaný francúzsky zvukár Arnaud Mercier, ďalší z dlhoročných Hassellových spolupracovníkov. David Kollar sa ako špeciálny hosť objavil aj na novom albume „Zánikový horizont“ zoskupenia Trilobeat. Kompozície lídra a klaviristu Jakuba Mikulu nezapadajú do presne vymedzenej žánrovej kategórie a priaznivci alternatívnejších smerov (ale aj prog-rocku či nu-jazzu) sa veru majú na čo tešiť.
Očakávaním bude aj zoskupenie saxofonistu Nikolu Bankova, pôsobiaceho v Dánsku. Jeho nový album „Dream Chaser“ vyšiel pod krídlami nórskeho vydavateľstva AMP Music & Records a hosťuje na ňom legendárny trubkár Randy Brecker. O albume, na ktorom sa prepája jazz, s punk-rockom a elektronikou, sme písali napríklad tu. Medzinárodný trinásťčlenný Lukáš Oravec Orchestra zabodoval pred rokom svojím debutým albumom „Light of Blue“, za ktorý získa ocenenie Radio_Head Award za jazzovú nahrávku roka. Vynikajúci hudobníci z Česka, Maďarska, USA, Nemecka i Slovenska sa pod vedením trubkára Lukáša Oravca predstavia aj na CITY SOUNDS Bratislava. Prepojenie žánrov naprieč storočiami ponúkne Baroque goes jazz Trio. Jedná sa o autorský projekt flautistky Lenky Molčányiovej, ktorá sa rovnako virtuózne pohybuje na poli starej hudby i jazzu. V triu vystúpi s vynikajúcimi multižánrovými hudobníkmi – huslistom Jánom Kružliakom ml. a klaviristom Milošom Bihárym.
Svetovú scénu bude reprezentovať Kubánsky klavirista Alfredo Rodríguez, ktorého počas festivalu Montreux Jazz 2006 ocenil samotný Quincy Jones. Napriek klasickému hudobnému vzdelaniu dokáže Rodríguez do svojej hudby preniesť živelnosť tanečnej hudby z Havany, ale aj progresívnejšie jazzové vplyvy Keitha Jarretta a Chicka Coreu. Koncert jeho tria bude určite patriť k vrcholom podujatia. O čosi pokojnejší bude zrejme koncert talianskeho gitaristu Nicolu Conteho, ktorý vo svojej tvorbe prepája acid jazz s bossanovou a talianskymi kantilénami. Energickejšou však bude pódiová show mladej, len 25-ročnej poľskej basgitarovej hviezdy Kingy Głyk.
CITY SOUNDS Bratislava:
PIATOK 23. 9 (od 18.00)
LUKÁŠ ORAVEC ORCHESTRA
COX / KOLLAR / RAINERI
KINGA GŁYK
DŽEZ A HRÚZA
TRILOBEAT
SOBOTA 24. 9. (od 18.00)
NIKOLA BANKOV BAND
ALFREDO RODRIGUEZ TRIO
NICOLA CONTE & SPIRITUAL GALAXY
DARKNESS POSITIVE
BAROQUE GOES JAZZ TRIO
UNIQAT
Vstupenky si môžete zakúpiť na https://www.ticketportal.sk/event/CITY-SOUNDS-FESTIVAL-2022?idpartner=154
Viac informácií: www.citysounds.sk
FB event: https://fb.me/e/2Ikshvb50
Z verejných zdrojov finančne podporil Fond na podporu umenia, Bratislavský samosprávny kraj, Nadácia Bratislava, SOZA a Taliansky kultúrny inštitút v Bratislave.
Autor: Peter Motyčka