,,Women in jazz’’ predstavuje: skladateľka Maria Schneider
Jednou z najvýznamnejších osobností súčasného jazzu je americká skladateľka, aranžérka a bandlíderka Maria Schneider. Učila sa od samotného Gila Evansa a založila vlastný jazzový orchester, s ktorým vystupuje po celom svete. Je viacnásobnou držiteľkou ocenení Grammy awards a spolupracovala aj s Davidom Bowiem. Jej hudba je označovaná za majestátnu, magickú či evokujúcu. O jej živote, tvorbe a aktivizme v téme autorských práv sa dozviete v našom článku.
Ako dieťa bola na pol ceste medzi staním sa hudobníčkou a ornitologičkou. Hoci hudba u nej zvíťazila, zostala naďalej veľkou milovníčkou prírody, čo sa často odráža aj v jej tvorbe. Posledný album z roku 2015 ,, The Thompson Fields’’, ktorý oprávnene získal ocenenie Grammy Awards je oslavou krajiny, v ktorej vyrastala.
Maria Schneider začala hrať na klavír keď mala päť rokov. Už od začiatku sa venovala klasike a k jazzu mala blízky vzťah. Jazzovou skladateľkou sa preto stávala postupne, bol to dlhší proces. Jej štúdium na Univerzite v Minnesote bolo zamerané na klasickú hudbu, avšak jej učiteľ kompozície, vediac o jej láske k jazzu, jej dodal odvahu, aby začala písať pre big band. Z Minnesoty prešla na jazzový program na Univerzitu v Miami a ukončila svoje štúdia získaním magisterského titulu na Eastman School of Music v New Yorku. Práve tam sa presťahovala aj so zámerom skladať a založiť vlastnú kapelu, ktorá by hrala jej kompozície. Osem rokov pracovala počas dní ako prepisovačka nôt a počas nocí komponovala vlastné skladby. ,,Bol to celkom dobrý spôsob ako si zarobiť na živobytie,‘‘ spomína Schneider. Veľa sa naučila práve prepisovaním nôt iných skladateľov, a mnohých ďalších mala možnosť strenúť vďaka svojim kontaktom. Medzi takých patrí aj Gil Evans, známy aj pre jeho orchestrálne aranžmány pre Milesa Davisa (albumy: Miles Ahead, Progy and Bess , Birth of the Cool, Sketches of Spain, Quite Nights). Pracovala ako asistentka majstra aranžéra práve počas posledných rokov jeho života. Taktiež získala grant aby mohla študovať u Boba Brookmeyera. V roku 1988 založila prvú kapelu v spolupráci s jej vtedajším manželom, jazzovým trombonistom Johnom Fedchockom. Z tej pôvodnej zostavy sa neskôr vyvinul Maria Schneider Jazz Orchestra, ktorý pravidelne vystupoval v newyorskom klube Visiones počas piatich rokov.
Hudba Marie Schneider je kritikmi oslavovaná ako silne evokujúca, majestátna, farebne magická, srdce-zastavujúco úžasná či nad rámec štýlového zaradenia. Ona a jej orchester sa stali celosvetovo známi od 1994 kedy vydali ich prvú nahrávku ,,Evanescence’’. Práve v tomto osemnásť člennom orchestri, zloženom z najkvalitnejších hudobníkov súčasného jazzu, si Schneider začala budovať jej vlastný spôsob písania. Jej kompozície píše na mieru, aby vynikli práve jedinečné hlasy sólistov v orchestri. Maria Schneider Orchestra sa už od svojho vzniku predstavilo celosvetovo na množstve festivalov a v prestížnych koncertných sálach. Sama Schneider obdržuje početné objednávky a pozvánky na hosťovské dirigovanie, spolupracujúc tak s vyše deväťdesiatimi zoskupeniami vo viac ako tridsiatich krajinách sveta.
Už celých pätnásť rokov vydáva Schneider hudbu cez ArtistShare, crowdfundingovú platformu pre hudobníkov. Jej ,,Concert in the Garden’’ bol historicky prvým len na internete predávaným albumom, ktorý získal ocenenie Grammy. Cenu za najlepšiu inštrumentálnu kompozíciu získala aj skladba ,,Cerulean Skies’’ z albumu ,,Sky Blue’’ (2007).
,,Keď píšem hudbu, nie je to tak, že si sadnem a poviem si ,teraz idem písať o tomto či tamto‘ a nájdem tie správne prostriedky. Keď si sadnem s cieľom komponovať, sama hudba mi povie, čo to je. Vyvolávajú sa vo mne obrazy alebo ak mám práve hlavu v istom priestore tá hudba to zo mňa čerpá.’’ vysvetľuje Schneider.
Hudba Marie Schneider stiera hranice medzi žánrami, robiac tak zoznam jej objednávateľov celkom pestrý od Jazz at Lincoln Center cez The Saint Paul Chamber Orchestra až po spoluprácu s Davidom Bowiem. Je jednou z mála, ktorá získala ocenenie Grammy v rôznych žánroch. Ceny si odniesla v oboch kategóriach jazz a klasická hudba: album ,,Winter Morning Walks’’ (2013) so sopranistkou Dawn Upshaw získal hneď tri tieto prestížne ceny. Schneider si ocenenie odniesla taktiež v roku 2016 za najlepší aranžmán Bowieho skladby s názvom ,,Sue (Or In A Season of Crime)’’
,,Keď pracujem so študentami, vyžadujem to, čo by som vyžadovala od mojej skupiny alebo od inej profesionálnej skupiny,’’ povedala Schneider.,,Snažím sa z nich dostať ten najlepší možný výsledok. Sila hudby nezávisí vždy len na bezchybnosti. Chce to intonáciu a všeky tie detaily.
Zažila som vystúpenia s mladými skupinami, kde sa hrala moja hudba a kde veštci mali dobrý zámer. Oni vedeli, aký zvuk majú dosiahnuť. Emócia vyšla skrze hudbu tak, že mi stáli chlpy na ruke,’’ spomína Schneider. ,,Hudba má túto mágiu, ktorá vychádza na povrch, keď je tam ten správny zámer. To je to tajomstvo. Ja vždu pristupujem k niečomu takému s najvyššími očakávaniami toho, čo dokáže hudba vyjadriť.‘‘
Hoci Schneider udržiava štandardné inštrumentálne obsadenie jazzového big bandu, snaží sa rozvrátiť tie očakávania. ,,Práve preto nazývam moju skupinu ,orchestrom’. Nechcela som, aby mali ľudia vopred vytvorené predstavy o big bandovom štýle hudby.’‘ Najviac sa jej na tej inštrumentácií páči, že má toľko využiteľných farieb a to, že môže vytvoriť naozaj dramatické plochy. V jej hudbe sú dynamika a farby snáď tými najpodstatnejšími a práve najkrajšími elementami.
Schneider je aj aktivistkou v aktuálnej horúcej téme pre umelcov o autorských a digitálnych právach a hudobnom pirátstve, prezentujúc svoj názor aj na portály ako Spotify, Youtube či Google. ,,Nikdy sa nevzdávajte vlastníctva vašej vlastnej práce,’’ radí Schneider mladým hudobníkom. ,,Neverte tomu, že musíte hodiť svoju hudbu na každú stránku zdarma, že mať viac publicity je lepšie...potom zomriete na nadmernú publicitu. Študenti musia naozaj pochopiť biznis, musia si byť vedomí toho, ako veľa dávajú von zadarmo. Mladí ľudia sa musia stať obhájcami práv pre ich vlastnú budúcnosť, pretože veľké spoločnosti naozaj ničia všetkých.‘‘
Celková výroba mojich nahrávok stojí 200 000 dolárov,’’ hovorí. Cez ArtistShare osloví ľudí, ktorí sú ochotní zaplatiť vopred, aby finančne podporili jej projekty, výmenou za samotné nahrávky a iné benefity. Vraví, že má 25 000 ľudí ochotných zúčastniť sa toho. ,,Vybudovala som si tieto vzťahy. Tí ľudia dokážu oceniť, čo do toho dávam.’’
Viac k tejto téme si môžete prečítať na jej blogu alebo pozrieť v tomto videu.
Jej najnovším projektom je prichádzajúca nahrávka s názvom ,,Data Lords’’, zrodená opäť vďaka podpore fanúšikov na platforme ArtistShare. Dátum vydania nového albumu je daný na 8. Mája 2020.
Odhliadnuc od momentálnej kultúrnej krízy, je úplne normálne a žiadúce, ako vraví sama Schneider, aby si ľudia kupovali hudbu a podporovali tak umelcov v ich kreatívnej činnosti. Na streamovacích portáloch ako aj na Youtube nájdete len ochutnávku z jej rozsiahlej tvorby. Vypočuť si avšak jej celé albumy je veľmi silný zážitok, ktorý by si mal každý dopriať.
Lenka Molčányiová
Zdroje: www.mariaschneider.com , www.bgindependentmedia.org