Výdatné funk-bluesové gumbo Raphaela Wressniga
Raphael Wressnig – koncert v Blue Note, Nové Mesto nad Váhom, 15.5.2015
Raphael Wressnig (1979, Graz), rakúsky hráč na Hammond, začal s klavírom a Hammondom pomerne neskoro, v šestnástich rokoch ako samouk. Ihneď v začiatkoch prepadol svetu blues, jazzu a funku. Podarilo sa mu veľmi rýchlo vytvoriť si vlastný štýl , založil “Raphael Wressnig’s Organic Trio”, s ktorým v roku 2002 nahral svoj prvý album.
Ovplyvnený kultúrnym dedičstvom New Orleansu stihol nahrať už viac než šestnásť albumov a objavil sa ako hosť na tridsiatich albumoch iných interpretov. Jeho hudobnú produkciu veľmi ťažko jednoznače zaškatuľkovať. Ide o moderný mix bluesu, funku, jazzu a soulu. Raphael Wressnig bol v roku 2013 nominovaný časopisom Down Beat na “hammond” hráča roka. Ako hráč a kapelník má v mnohých veciach jasno. Stredobodom jeho vesmíru je Hammond B-3, on sám je vlastníkom veterána z roku 1957. Zďaleka nebýva pravidlom, že by si „hammonďáci“ B trojku nosili na koncertné šnúry so sebou. Často volia pohodlnejší variant a na turné používajú menšie modely Hammondu, prípadne zvuky B-3 generujú pomocou notebooku napojeného na samostatnú klávesnicu.
Raphael Wressnig však v tomto smere nie je zvyknutý robiť kompromisy a tak si na koncert v Blue Note pripravil kompletnú zostavu svojho veterána B-3, vrátane legendárneho reproduktoru Leslie. Na rozdiel od svojho vystúpenia na Openjazzfeste 2013, kde hral s podstatne väčším bandom, koncert v Blue Note bol ladený podstatne komornejšie. Kapelník si so sebou prviezol amerického gitaristu Alexa Schultza a rakúskeho bubeníka Silvia Bergera. Koncert bol z väčšej časti prezentáciou posledného albumu Soul Gumbo, ktorý Raphael nahral v New Orleanse v roku 2014 (Pozn.red: gumbo = jedlo na spôsob gulášu, pôvodom z Louisiany). Album je doslova nadupaný energiou, ktorú Raphael kumuloval od predchádzajuceho albumu Soul Gift. Hoci na novom albume sa nachádza aj niekoľko spievaných skladieb, koncert pozostával výhradne z inštrumentálnych kusov.
Štartovnou skladbou bola vypaľovačka Pigmy z albumu Soul Gift, po ktorej nasledovala Raphaelova hitovka Slivovitz For Joe, ktorá vznikla ako pocta rakúskemu fenomenálnemu klávesistovi Joe Zawinulovi, zakladateľovi legendárnych Weather Report. Skladba je zo staršieho albumu Party Factor, Raphael ju však nahral znovu aj nový album Soul Gumbo. Výrazna melódia, funk groove a dokonale šľapajúca rytmika, to sú hlavné atribúty skladby Slivovitz for Joe. Na koncerte síce absentoval saxofonista, ktorý v štúdiovej verzii vytvára hlavnú sólovú linku, celkovú atmosféru pôvodnej verzie však trio kompenzovalo mimoriadnym výkonom.
Po hitovke Slivovitz for Joe nasledovali ďalšie skladby z posledných dvoch albumov (set-list uvádzame na záver reportu). Kapela sa sa spolu s publikom dostávala postupne do varu. Tí čo už videli Raphaela Wressniga hrať naživo, vedeli, čo musí každú chvíľu prísť. Show, ktorú Raphael na koncertoch predvádza, je, bez zveličovania, nezabudnuteľným zážitkom. Raphael hrá na klávesoch “zrkadlovo“, otočený chrbtom k publiku, alebo popod nohu vyloženú na Hammond. Než sa stihnete spamätať, už tancuje na Hammonde a s tamburínou v ruke roztlieskava publikum. V kombinácii s jeho stylingom (tentokrát tak trochu a’la Bono z U2, navyše s veľkou zlatou reťazou na krku) dokáže strhnúť aj publikum, ktoré sa na jeho koncerte naskytne čírou náhodou. Po vzhladniutí show na Openjazzfeste som bol presvedčený, že tieto exhibicionistické kusy predvádza len na veľkých scénach. Ako veľmi som sa mýlil! Intimita Blue Notu Raphaelovi nezabránila vyskočiť na Hammond a roztlieskať klub. Strhujúca show. Jeho koncerty však nikdy nie sú len o show ale predovšetkým o poctivo odohranej, rytmicky nadupanej muzike. Hammond v prípade akéhokoľvek zoskupenia s ktorým Raphael Wressnig hrá, nie je len jedným z nástrojov v kapele. Je základným stavebným prvkom, od ktorého sa všetko odvíja. Jeho charakteristický zvuk dopĺňaný gitarami Alexa Schultza je úplne v každom takte Raphaelových kompozícií. Alex odohral svoje party v Blue Note s neuveriteľnou ľahkosťou. Vidno, že s Raphaelom za roky spoločného hrania tvoria dokonale zladený tím. Alex sa síce narodil v NY, jeho korene však siahajú do New Olreansu. Práve južanský feeling je typický pre jeho gitarovú hru. Jeho veľkým vzorom bol B.B.King, ktorý zomrel deň pred piatkovým koncertom. Trio tak zaradilo do playlistu nádhernú bluesovú skladbu od Leona Russela – Same Old Blues, v ktorej vynikol predovšetkým Alex Schultz svojim mimoriadne precíteným gitarovým sólom. Poctu B.B.Kingovi vzdalo trio ešte raz, a to Kingovou svižnou skladbou Rock Me Baby, ktorá odoznela ako prídavok.
Zvuk B-3 chvíľami evokoval Hammond na starších albumoch Carlosa Santanu. Nosným prvkom Wressnigovych skladieb je výrazný funky rytmus, občas pripomínajuci Macea Parkera, v niektorých skladbách zas cíťiť hlboko zakorenené blues. K dokonalosti snáď chýbalo už len spestrenie v podobe vokalistov z posledného CD. Sila kapely Raphaela Wressniga stojí aj na istej minimálnej úrovni decibelov. Mal som síce trochu obavy, že v prostredí klubu sa bude musieť Raphael veľmi krotiť. Rozbalil to však naplno a v kombinácii s vynikajúcim zvukom v Blue Note išlo o nezabudnuteľný zážitok. Tri prídavky, vrátane Rock Me Baby od B.B.Kinga a k tomu nadšené publikum. Zdá sa, že napriek občas až príliš pestrej dramaturgii klubu, si práve vďaka takémuto koncertu, novomestký klub zaslúži byť hrdým nositeľom názvu Blue Note.
Set1
-PIGMY (from the SOUL GIFT album)
-SLIVOVITZ FOR JOE (recorded on PARTY FACTOR but re-recorded on SOUL GUMBO)
-SOUL JAZZ SHUFFLE (SOUL GUMBO)
-WICHITA LINEMAN (SOUL GIFT)
-MUSTARD GREENS (SOUL GUMBO)
Set 2
-WEAK SAUCE (on the vinyl edition of SOUL GUMBO)
-BANANA BOOGALOO (BOOM BELLO)
-SAME OLD BLUES (Soul Gift)
-DOUBLE BUBBLE (soul Gift)
-IT'S YOUR THING (AFRAID TO GROOVE)
-------
prídavky:
- A CHANGE IS GONNA COME (Soul Gift)
- ROCK ME BABY (B.B. King tribute)
- SOULFUL STRUT (SOUL GUMBO)