Utopické rozprávky v distopickej ére. SHALOSH: Tales of Utopia
Šiesty album izraelského tria Shalosh prináša niečo, na čo sme z blízkeho východu v súčasnosti nie zvyknutí: namiesto tragédie príbeh so šťastným koncom, namiesto dezilúzií nádej a namiesto utrpenia túžba po živote. Že podobný program je minimálne od 7. októbra 2023, teda od útoku Hamasu na Izrael, žiaľ len utópiou, je smutným konštatovaním. Keď album "Tales of Utopia" vznikal, krvavý konflikt nebol predvídateľný, o to viac sú jeho ideové posolstvo a hudobná nástojčivosť aktuálnymi.
K priblíženiu samotného tria, mimochodom ktorého názov v Hebrejčine znamená „tri“, siahnem po citáte z ich domovskej stránky: „Príbeh kapely sa začína v Jeruzaleme, kde kamaráti z detstva Matan Assayag (bicie) a Gadi Stern (klavír) založili mýtmi inšpirovanú jeruzalemskú skupinu "Enoma Elish". Po rozpade tejto kapely Assayag a Stern pokračovali vo svojom hudobnom partnerstve medzi Izraelom a New Yorkom, kde Gadi v tom čase žil, a kde dýchal a čerpal inšpiráciu z miestnej jazzovej scény. Začiatkom roka 2014 sa obaja rozhodli založiť skupinu SHALOSH a v roku 2016 k sebe pribrali hráča na kontrabase Davida Michaeliho, jedného z najsľubnejších hudobníkov súčasnosti v Izraeli.“
To akú tradíciu ma kvalitná hudba v Izraeli, milovníčkam a milovníkom jazzu asi netreba vysvetľovať. Hudba z tohto osudom skúšaného kúska púštnej zeme, vklenutej medzi arabské krajiny východného Stredomoria, je globálne známou a zrejme každý pozná nejakého interpreta, kapelu, alebo skladateľa židovského pôvodu, ktorého by mohol menovať. Vplyv orientálnej kultúry je na hudobné myslenie a na definovanie celej tamojšej estetiky nesmierne výrazný a je počuteľný aj hádam v každej note albumu "Tales of Utopia" (ACT Music). Melancholické motívy, sofistikované aranžmány, výpravné obsahy kompozícií a k tomu dynamika ako z veľkej knihy zvukového inžinierstva, sú len niektorými z poznávacích znamení produkcií tejto proveniencie. Nijaký z týchto atribútov nevynechávajú vo svojom portfóliu ani hráči zo Shalosh.
Ich hudba je vyvážená, priamočiara, no zároveň nesmierne hĺbavá, sebavedomá a vážiaca si hudobné tradície a autority izraelskej domoviny. Starozákonné poetiky (napr. v King´s Dream Pt. I a Pt. II.) sú ako tie voňavé a exotické ingrediencie primiešavané do Šouletu (pokrmu zo strukovín) na oslavu Šabatu. Utrápení súčasným dianím na geopolitickej scéne, dajme šancu nádeji, ktorá je kódom všetkých židovsko-kresťanských, ale aj moslimských, či iných náboženských sviatkov. Hoci hudba ako nám ju prezentujú Shalosh, síce nesie v názve utopické nereálno, ich svieže rytmy a hlboké melódie sú skutočné a o to optimistickejšie vyznieva po celom viac menej melodramatickom albume bujará skladba Wedding Song. Atmosféra chasidskej svadby v Haliči je v poslednej skladbe sprostredkovaná živo a s potrebnou dávkou irónie, či lepšie povedané židovského humoru. Želám nám všetkým, aby sme tlieskajúc a baviac sa mohli zase raz oslavovať, a nech to nie je len utopickou víziou či naivnou ilúziou.
Autor: Miroslav Haľák