Úspech Sloveniek v Škandinávii

Úspech Sloveniek v Škandinávii
Peter Motyčka

Nestáva sa často, že sa slovenskí umelci vyskytnú na reprezentačných zahraničných výberoch či kompiláciách. O to viac prekvapilo, keď som v rámci škandinávskeho sampleru „MEUF vol. 2“ objavil dvojicu slovenských mien: perkusionistku a skladateľku Michaelu Antalovú a saxofonistku a skladateľku Michaelu Turcerovú. Slovenské umelkyne aktuálne pôsobia v Osle a v Kodani a ich účasť na projekte zviditeľňujúcom ženské predstaviteľky severskej improvizačnej scény je preto pochopiteľná.

 

Za myšlienkou MEUF stojí dánska saxofonistka a skladateľka Maria Dybbroe, ktorej sa opäť podarilo zostaviť nesmierne rôznorodú a nápaditú kompiláciu. Hráčke na bicích nástrojoch Michaele Antalovej sekunduje v skladbe Gorrlaus jej kolegyňa Astrid Garmo na hardingerských husliach. Slovenská improvizátorka (a propagátorka slovenských píšťal či fujary) sa na domácej scéne objavuje zriedkavo. O to viac participuje na rôznorodých medzinárodných projektoch, napríklad ako členka Pražského improvizačného orchestra či ako bubeníčka kapiel nórskeho gitaristu Kima Myhra a nórskeho saxofonistu Atleho Nyma. Antalová okrem toho vedie vlastný ansámbel Mikoo a v spolupráci s renomovaným súborom OJKOS (Orchestra for Jazz Composers in Oslo) nahrala autorský album „nethuns: music for 14-piece ensemble“ (2020). V domácich reáliách zarezonoval nedávno jej album „Zvony“ (Hevhetia 2021), na ktorom spolu s nórskym kontrabasistom Adrianom Myhrom ponúkla netradične iný pohľad na slovenský folklór.

 

 

The Masterplan Michaly Turcerovej a dánskej huslistky Lone Aagot Meinich možno skôr zaradiť do kategórie field recordings. Saxofonistka Michaela Turcerová je rovnako aktívna na mnohých scénach: pred dvomi rokmi viedla spolu s gitaristom Štefanom Szabom improvizačné duo Uo Uo, predtým bola členkou trií KIN a Szaturma. Spolupracovala aj s Kolektívom Ruiny alebo s gypsy kapelou Maringotka zo svojho rodného mesta, Banskej Bystrice. Posledný rok je aktívna predovšetkým na dánskej improvizačnej scéne ako členka doudouči ensemble, BIEL.BEINS.TURCEROVÁ, this trio is not in a possession of micha, Preisaitė/Forchhammer/Turcerová, TRIP, ALAWARI či kvarteta mocean. Je skutočne pozoruhodné, že sa obe tieto umelkyne etablovali v rámci škandinávskej scény, ku ktorej slovenskí hudobníci vzhliadajú s obdivom a úctou. Klobúk dole, dámy!

 

 

Ďakujem portálu Český rozhlas Jazz za zmienku o tejto severskej kompilácii, ktorú som objavil na tomto ich linku.

 

Autor: Peter Motyčka

Galéria

Úspech Sloveniek v Škandinávii

 

 

Ďalšie články

Podmanivé Piesne zo Štefánky
Aj človeka, ktorý pozorne sleduje domácu hudobnú scénu, prekvapia na sklonku roka albumy, ktoré...
Nový album Jany Gavačovej vzniká v Paríži
Po medzinárodnom štúdiovom debute „Biele Noci“ (Hevhetia 2018) a albume „Almázia“ (Hudobný fond...
Kamasi Washington konečne na Slovensku
Len pred niekoľkými týždňami sme upozorňovali na amerického saxofonistu Kamasiho Washingtona, ktorý...
Hlási sa Miloš Železňák
Na domácej hudobnej (nielen jazzovej) scéne pribudne každoročne celkom slušný počet nových...