Úspech Sloveniek v Škandinávii

Úspech Sloveniek v Škandinávii
Peter Motyčka

Nestáva sa často, že sa slovenskí umelci vyskytnú na reprezentačných zahraničných výberoch či kompiláciách. O to viac prekvapilo, keď som v rámci škandinávskeho sampleru „MEUF vol. 2“ objavil dvojicu slovenských mien: perkusionistku a skladateľku Michaelu Antalovú a saxofonistku a skladateľku Michaelu Turcerovú. Slovenské umelkyne aktuálne pôsobia v Osle a v Kodani a ich účasť na projekte zviditeľňujúcom ženské predstaviteľky severskej improvizačnej scény je preto pochopiteľná.

 

Za myšlienkou MEUF stojí dánska saxofonistka a skladateľka Maria Dybbroe, ktorej sa opäť podarilo zostaviť nesmierne rôznorodú a nápaditú kompiláciu. Hráčke na bicích nástrojoch Michaele Antalovej sekunduje v skladbe Gorrlaus jej kolegyňa Astrid Garmo na hardingerských husliach. Slovenská improvizátorka (a propagátorka slovenských píšťal či fujary) sa na domácej scéne objavuje zriedkavo. O to viac participuje na rôznorodých medzinárodných projektoch, napríklad ako členka Pražského improvizačného orchestra či ako bubeníčka kapiel nórskeho gitaristu Kima Myhra a nórskeho saxofonistu Atleho Nyma. Antalová okrem toho vedie vlastný ansámbel Mikoo a v spolupráci s renomovaným súborom OJKOS (Orchestra for Jazz Composers in Oslo) nahrala autorský album „nethuns: music for 14-piece ensemble“ (2020). V domácich reáliách zarezonoval nedávno jej album „Zvony“ (Hevhetia 2021), na ktorom spolu s nórskym kontrabasistom Adrianom Myhrom ponúkla netradične iný pohľad na slovenský folklór.

 

 

The Masterplan Michaly Turcerovej a dánskej huslistky Lone Aagot Meinich možno skôr zaradiť do kategórie field recordings. Saxofonistka Michaela Turcerová je rovnako aktívna na mnohých scénach: pred dvomi rokmi viedla spolu s gitaristom Štefanom Szabom improvizačné duo Uo Uo, predtým bola členkou trií KIN a Szaturma. Spolupracovala aj s Kolektívom Ruiny alebo s gypsy kapelou Maringotka zo svojho rodného mesta, Banskej Bystrice. Posledný rok je aktívna predovšetkým na dánskej improvizačnej scéne ako členka doudouči ensemble, BIEL.BEINS.TURCEROVÁ, this trio is not in a possession of micha, Preisaitė/Forchhammer/Turcerová, TRIP, ALAWARI či kvarteta mocean. Je skutočne pozoruhodné, že sa obe tieto umelkyne etablovali v rámci škandinávskej scény, ku ktorej slovenskí hudobníci vzhliadajú s obdivom a úctou. Klobúk dole, dámy!

 

 

Ďakujem portálu Český rozhlas Jazz za zmienku o tejto severskej kompilácii, ktorú som objavil na tomto ich linku.

 

Autor: Peter Motyčka

Galéria

Úspech Sloveniek v Škandinávii

 

 

Ďalšie články

Odpovede Richarda Autnera
Herca Richarda Autnera mnohí poznajú z dosiek Slovenského národného divadla, divadla Aréna, Divadla...
City Sounds: názvuky jazzového mesta
Presne, ako som pred niekoľkými dňami spomínal: bratislavský City Sounds Festival je výživným a...
A Plane To Catch - zábavné návraty do doby najlepšej hudby
Opäť si si dovolím upozorniť čitateľky a čitateľov portálu jazz.sk na produkciu z Dánska...
Němá éra Dana Bártu na československom turné
Dnes začína československé jesenné turné mnohonásobného laureáta ocenenia Spevák roka a Spevák...