Šťastný bubeník Otto Hejnic
Kto v poslednom desaťročí aspoň trochu sledoval česko-slovenskú jazzovú scénu, musel si všimnúť projekty českého bubeníka a skladateľa Otta Hejnica. V roku 2012 debutoval albumom „One“ (Hevhetia 2012) a počas nasledujúcej dekády svojho tria s klaviristom Ondrejom Krajňákom a kontrabasistom Josefom Fečom, ponúkol sériu objavných nahrávok s pozoruhodnou dramaturgiou a zväčša autorskými kompozíciami.
Po desiatich rokoch akustického straight ahead tria nastal posun v podobe skvostnej, omnoho zemitejšej nahrávky „This Is How It Is“ (Hevhetia 2021, recenziu nájdete tu). Tá mala síce totožné personálne obsadenie, len Ondrej Krajňák zamenil akustický klavír za Rhodes piano a výsledok bol nielen diametrálne odlišný, ale najmä úplne fantastický! „Odmala som hral na klavíri a tiež ma to vždy ťahalo ku komponovaniu,“ spomenul mi v tomto rozhovore Hejnic. „Na konzervatóriu ma nesmierne bavila kompozícia a neprestal som skladať ani potom, ako som začal hrávať s rozličnými kapelami ako sideman. Neskôr som chcel svoju hudbu prezentovať s čo najlepšími hráčmi a to bol aj dôvod na vznik vlastného tria. Potom to už išlo: autorské skladby, album štandardov, prerábky filmových melódií… Popri tom stretávaš rozličných ľudí, dejú sa nové veci, otvára sa iný priestor… Jednoducho sa vyvíjaš. Preto som si povedal, že by som to mohol skúsiť inak a urobili sme album s Fender pianom.“
Potom nastala Hejnicova éra medzinárodných jazz-groovových projektov a Trio zmenilo ako obsadenie, tak názov. Otto Hejnic Organism s prvoligovým newyorským hráčom na Hammond organe Brianom Charettom a waleským tenorsaxofonistom Osianom Robertsom pokúklo dvojicu nahrávok: monotematický autorský projekt „Beringia“ (Hevhetia 2022) a poctu jazzovým štandardom „Sunday at the Studio“ (Hevhetia 2023). Začiatkom roka 2024 odohral Otto Hejnic koncert v New Yorku s ďalším, úplne novým projektom: k Brianovi Charettovi, ktorý nedávno dokončil svoj album s Bradom Mehldauom a Alom Fosterom, pribudol ďalší hviezdny Newyorčan – gitarista Peter Bernstein. V zaplnenej NY Bohemia Hall predstavilo trio nové autorské skladby, ktoré sa následne dostali na nový album s názvom „Forms Of Happines“.
Album „Forms Of Happines“ vyšiel koncom minulého roka v novom Hejnicovom vydavateľstve Attra Records. Jeho založenie bolo viac-menej nevyhnutnosťou, keďže košické vydavateľstvo Hevhetia, kde vyšli doteraz všetky Hejnicove projekty, ohlásilo koniec činnosti. Nahrávalo sa v známom brooklynskom štúdiu AcoustigRecordings a celá nahrávacia session trvala len päť hodín. V New Yorku je to vraj obvyklý čas nahrávania komorného jazzového albumu: zaznamenajú sa 1-2 verzie skladby a ide sa ďalej. Známe porekadlo „čas sú peniaze“ tú platí vrchovato… Ottovi utkvela v mysli krásna Bernsteinova odpoveď, keď ho vyzval, či nenahrajú tretiu verziu jednej zo skladieb. Peter sa vraj začudoval: „Čo tam ešte chceš nahrávať – veď je to super!“ Frekvencia štúdia AcoustigRecordings je obrovská – týždeň pred Hejnicovým triom v ňom napríklad nahrával Ron Carter.
Prečo vlastne názov „Forms Of Happines“? Hejnic vysvetľuje: „Jak už napovídá název Formy štěstí, každá skladba má příběh. Naděje, Oslava… nebo Zapomenutý batoh a jeho následné objevení, až po závěrečnou skladbu navozující bezmeznou dětskou radost.“
https://ottohejnic.com/koupit-album-forms-of-happines/
Autor: Peter Motyčka