Slovak Jazz 2022: vo dvojici sa ťahá lepšie

Slovak Jazz 2022: vo dvojici sa ťahá lepšie
Peter Motyčka

Prvé mesiace roka sa na Slovensku už tradične spájajú s oceneniami albumov vydaných vlani. Jazzmani sa najskôr uchádzajú o pozornosť odbornej poroty v hudobnej ankete Radio_Head Award (Rádiohlavy), ktorá od roku 2013 vyhlasuje aj „Nahrávku roka v jazzovej kategórii“ a v rámci Medzinárodného dňa jazzu odovzdáva posledný aprílový deň dvojicu ocenení ESPRIT aj portál jazz.sk. Hlavnú cenu ESPRIT majú síce pod palcom členovia medzinárodnej poroty, zloženej z jazzových hudobníkov, promotérov a publicistov, no o Cene verejnosti môže rozhodnúť prakticky každý.

 

Ako hovorí jeden zo základných princípov justície: „Ignorantia iuris non excusat – Neznalosť zákona neospravedlňuje!“ a niečo podobné by sme mohli aplikovať aj na domáce jazzové albumy s vročením 2022. Práve z uvedeného dôvodu, nech za ich neznalosťou nestojí neinformovanosť, sme sa rozhodli uverejňovať počas nasledujúcich marcových i aprílových týždňov stručného sprievodcu všetkými domácimi jazzovými albumami, ktoré majú vo svojom „rodnom liste“ vpísaný rok 2022. Je ich celkovo 24 a postupné zverejňovanie prebehne formou akýchsi spoločných (hoci nie celkom dokonalých) znakov. Spoločným menovateľom prvej trojice je v podstate formotvorný tandem hlavných aktérov, hoci aj tu zvolené kritérium akosi pokuľháva...

 

 

 

David Kollar & Arve Henriksen: „A Sense of Destiny“ (Hevhetia)

V rámci domácej jazzovej (ale i celkovo hudobnej) produkcie nájdeme minimum exportných titulov: teda takých, ktoré by sme mohli ponúknuť hocakému európskemu či svetovému trhu a nemuseli sa za to hanbiť. Gitarista David Kollar výrazne vytŕča spomedzi slovenských hudobníkov už niekoľko rokov a takýchto albumov má vo svojom portfóliu dokonca niekoľko. Prešovský umelec pravidelne spolupracuje so svetovou muzikantskou elitou (Erik Truffaz, Arve Henriksen, Steven Wilson, Pat Mastelotto) a inak tomu nie je ani na ostatnom albume „ A Sense of Destiny“, ktorý vznikol počas karanténneho zdieľania hudobných nápadov s elitným nórskym trubkárom Arvem Henriksenom. Do dvojice základných nástrojových spektier (Kollarove gitary a Henriksenove trúbky či basklarinet) neustále vstupujú elektronické prostredia, ktorých rozmanitosť a bohatstvo doslova vyrážajú dych. Tvorivý tandem dokáže predostrieť neuveriteľne farebné zvukové svety (či vesmíry) a vrstviť scenérie, ktoré sa doteraz objavovali snáď len v najodvážnejších predstavách. Je to ešte vôbec jazz? Neviem a vlastne to popri tej kráse ani nepotrebujem vedieť.

 

 

 

Ján Kopčák & Pippo Corvino: „The Long Bright Dark“ (Hevhetia)

Ďalšia medzinárodná dvojica a rovnako rôznorodé spektrum nástrojových i výrazových prostriedkov. V Košiciach usadený saxofonista Ján Kopčák si okrem študijných skúseností z rakúskeho Grazu (Kunst-Universität) priniesol aj celé spektrum kontaktov a spolupracovníkov. Patrí k nim aj juhoslovanský (chorvátsky a čiernohorský) gitarista Filip Gavranović, v umeleckom svete známy pod menom Pippo Corvino. „The Long Bright Dark“ v istom zmysle nadväzuje na jediný album pôvodného študentského tria „The Cigarette After“ (Hevhetia 2014), no jednotlivé tracky plynú priamočiarejšie a uhladenejšie. Hoci je výrazným inšpiračným zdrojom poetika mníchovského vydavateľstva ECM s hviezdami ako Garbarek, Metheny či Frisell, vonkoncom nemožno hovoriť o kopírovaní. Dvojica s celou plejádou nástrojov (okrem tenorového/sopránového saxofónu, rozličných druhoch gitár/gitarových syntezátorov, akustického klavíra, harfy a perkusií) a za prispenia elektroniky preskúmava nové (miestami až cinematické) sféry a priestory. Výsledkom je rozľahlé a žiarivé univerzum s temnejšími plochami v doznievajúcich halloch, čo nakoniec prezrádza aj samotný titul...

 

 

 

Nikitin Šrámek Altar Ensemble: „Directions & Connections“ (HLAVA XXII)

Práve pri tomto poslednom albume zvolené kritérium akosi pokuľháva, hoci overená značka Altar Ensemble býva zosobňovaná predovšetkým dvojicou dlhoročných hudobných partnerov – saxofonistom Nikolajom Nikitinom a klaviristom (v tomto prípade hráčom na Rhodes piano) Ľubošom Šrámekom. Ich piaty spoločný album nazvaný „Directions & Connections“ prekvapí novým zvukom vychádzajúcim zo špecifického obsadenia a husľami a marimbou, ako aj experimentovaním s efektami. Väčšina z jedenástich kompozícii pochádza z pera Nikolaja Nikitina, autorsky však prispeli aj Ľuboš Šrámek a dokonca dvojica velikánov: francúzsky barokový skladateľ Jean-Philippe Rameau a jazzový génius John Coltrane. Okrem spomínaného tandemu kreujú atmosféru prizvaní hudobníci – huslistka Lucia Harvanová spolu s tónovo zahmlenou marimbou Kirila Stoyanova, éterickou flautou Sisy Michalidesovej a krídlovkou Kornéla Fekete-Kovácsa. Hoci sa dvojica rozhodla pre album bez bicích nástrojov, rytmický základ excelentne pokrýva kontrabas Juraja Grigláka.

 

 

Autor: Peter Motyčka

 

Galéria

Slovak Jazz 2022: vo dvojici sa ťahá lepšie

 

 

Ďalšie články

Cena ESPRIT - anketa za najlepší slovenský jazzový album roka 2018
Portál Jazz.sk vyhlasuje siedmy ročník ankety Esprit za najlepší slovenský jazzový album vydaný v...
Ceny Esprit sú odovzdané: Hlavnú cenu za najlepší slovenský jazzový album získala Sisa Michalidesová
Už poznáme víťaza Hlavnej ceny ankety Esprit! Cenu za najlepší jazzový album vydaný v roku...
Poznáme víťaza Ceny verejnosti ESPRIT: Najväčšie sympatie získal album Utajená od Hany Šebestovej
Je rozhodnuté o víťazovi Ceny verejnosti Esprit za najlepší slovenský jazzový album vydaný v...
Ceny Esprit sú odovzdané: Hlavnú cenu získal album Lukáša Oravca
Slávnostné udeľovanie cien s trojkoncertom nominovaných prebehlo v sobotu 30. apríla v Divadle...
Kamasi Washington konečne na Slovensku
Len pred niekoľkými týždňami sme upozorňovali na amerického saxofonistu Kamasiho Washingtona, ktorý...
Hlási sa Miloš Železňák
Na domácej hudobnej (nielen jazzovej) scéne pribudne každoročne celkom slušný počet nových...
Za Martialom Solalom
Kým v novembri mnohých zaskočili odchody amerických velikánov Quincyho Jonesa a Roya Haynesa,...
Modré nebo Funny Fellows
Hudobná formácia Funny Fellows sa v hudobnom priestore vyskytuje už od roku 1993. Svoj prvý koncert...