Incognito zaplavilo jarné Jazzáky dobrou náladou

Incognito zaplavilo jarné Jazzáky dobrou náladou
Miroslav Bachura

I napriek enormnému úsiliu sa rozdivočenému Dunaju nepodarilo odplaviť bratislavskú Inchebu niekam do dolnej zeme, takže v stredu 5. júna si mohli priaznivci dobrej hudby prísť vychutnať ďalší ročník jarného vydania Bratislavských jazzových dní. Nuž, poďme sa pozrieť, ako bolo.

 

Oproti minulému roku sa podujatie presunulo v rámci komplexu do haly C. Hneď po vstupe do areálu príjemne prekvapil solídny catering s širokou ponukou jedál i nápojov. Osobne ma to, ako pravého Slováka telom i dušou, automaticky vtiahlo k výbehu s pivom a párkami, kde som počas nasledujúcich hodín preinvestoval nejaký ten dukát. Ale o tom potom. S novými priestormi si usporiadatelia dali kus práce, takže hala C dostala i napriek svojej veľkosti komorný a elegantný dizajn.

 

Čo sa samotnej hudby týka, na nikoho a na nič sa nečakalo. Presne podľa avizovaného programu, s úderom siedmej hodiny večernej na pódiu odštartoval otvárací koncert – Peter Lipa s kapelou. Hlavný organizátor podujatia, guru jazzového života v Bratislave a zároveň čerstvý jubilant (Lipa minulý týždeň oslávil 70te narodeniny) predstavil svoj posledný štúdiový počin s názvom Lipa 68. Speváka na pódiu doplnila veľmi solídna kapela v zostave Peter Lipa ml. (klávesy), Robo Rist (bicie), Michal Šimko (basa), Michal Žáček (saxofón). Novú dosku reprezentovali piesne v anglickom jazyku, ako Water in my shoes či Ghost, ale i viacero kusom v rodnej reči, spomeňme Stromy sa ľúbia postojačky, Čo mám rád či Kam zmizne svetlo. Lipa si i napriek pribúdajúcim rokom drží vysoký štandard, jeho kapela šliape na výbornú. Novým skladbám nechýba náladovosť, hĺbka ani onen povestný humor v textovej stránke, takže otvárací koncert bol nanajvýš príjemným a nenúteným predkrmom. Spomeňme, že za asistencie Milana Lasicu, Jána Štrassera a Matúša Jakabčica došlo i na krst novej knihy z dielne prvých dvoch  menovaných – Džez nás každodenný daj nám dnes.

 

 

 

Vystúpenie s poradovým číslom dva patrilo mladej Američanke čokoládovej pleti s pútavým menom Butterscotch. Dievčina má v ústach snáď 6-gigový hudobný softvér! Butterscotch je skvelá speváčka, skladateľka, hudobníčka a okrem iného i majsterka západného pobrežia Spojených štátov v beat-boxe. Vo svojom mladom veku si už strihla spolupráce s takými menami ako Chick Corea, Bobby McFerrin, Stanley Clarke, Marcus Miller a mnoho iných. Na pódiu sa popri nej predstavil i perkusionista Rhani Krija, basák Claus Fischer a saxofonista Magnus Lindgren. Butterscotch sa počas vyše hodinového setu uviedla nu-jazzovým prejavom spájajúcim R´n´B, hip-hop či soul s tradičnými jazzovými štandardmi. Dievča si získalo publikum jednak fantastickým beat-boxom, jednak zamatovým černošským spevom a v neposlednom rade i nevtieravým vtipom a charizmou. Jazzoví puristi v zadných radoch hádam trocha krútili hlavami, no faktom zostáva, že Butterscotch skutočne rozpálila bratislavské obecenstvo a pred posledným koncertom navodila skvelú atmosféru.

 

 

Pocta hlavného koncertu tento rok padla na plecia britskej funkovej legend Incognito. Incognito patria spolu s Jamiroquai k najslávnejším predstaviteľom žánru už vyše 30 rokov. Vzrušenie v sále vystúpilo na maximum a pod pódiom sa hneď po niekoľkých taktoch vytvoril veľmi solídny kotol tancujúcich. Lenže. Ako to už býva, i tú najlepšiu kapelu dokáže potopiť technika. Od začiatku do konca koncertu hudobníkov sprevádzali technické problémy, výmeny mikrofónov a neustála korešpondencia so zvukármi. Kde-tu v skladbách zanikali sóla či vokály, zo situácie boli zjavne nervózni i sami muzikanti. Napriek tomu treba povedať, že kapela sa s problémami vyrovnala nanajvýš profesionálne. 11-členný ansámbel podal výborný oduševnený výkon. S každou ďalšou technickou neplechou akoby vzrástla i podpora publika. Vyčnievali obzvlášť skvelé výkony vokalistiek Natalie Williams a Vanessy Haynes. Kapela postavila hitový repertoár absorbujúci okrem funky a jazzu i pop, R´n´B či disco.

 

 

 

Ako teda zhodnotiť podujatie? No. Čo sa týka dramaturgie, festival nadviazal na posledný ročník. Fanúšikovia tradičnejších jazzových žánrov zrejme ostali nenasýtený, gro programu opäť zabralo funky a pridružené štýly. Jednotlivým koncertom však nechýbala kvalita, publikum výborne reagovalo, podujatie sa nieslo v skvelej nálade. Uvidíme, čo pripravia Jazzáky na jeseň. Možno, že dôjde i na viacej onoho jazzu.

 

Miroslav Bachura
Foto: Rudolf Baranovič

Galéria

DSC_2043.jpg
DSC_1948.jpg
DSC_1891.jpg
DSC_1867.jpg
DSC_1724.jpg
DSC_2112.jpg
DSC_2068.jpg
DSC_2049.jpg

 

 

Ďalšie články

Piatok na BJD 2017: Hviezdy hľadajte doma
Ak existuje niečo ako „štandardný“ BJD večer, jeho tohtoročné piatkové vydanie z 20. októbra ním...
Nový album Petra Lipu a Milana Lasicu už tento týždeň
Duo Lipa – Lasica opäť obnovilo spoluprácu. Dvojici popredných slovenských umelcov vyjde 25....
Jarné bratislavské jazzové dni 2016: Mladosť, duša, i technológie
Z tohtoročných Jarných bratislavských jazzových dní, ktoré sa konali 2. júna 2016 v priestoroch...
Buskerjam – portál pre pouličných hudobníkov už aj na Slovensku
Pojem ´busking´, resp. ´busker´ je zrejme bežnému smrteľníkovi neznámy i keď označuje...
Kováč & Uherek & Vy
V dnešnej, kultúrne podvýživenej dobe, sa čoraz viac umelcov prikláňa k interaktívnejšej spolupráci...
Deväťdesiatdeväť úderov Roya Haynesa
Začiatkom novembra otriasla hudobným (nielen jazzovým) svetom správa o odchode Quincyho Jonesa a...
City Sounds: pozoruhodne zostavené jesenné menu
O hudobne výživnej ponuke novembrového City Sounds Festivalu sme už prednedávnom písali a už v...
Pozitívna správa o dystopickej budúcnosti – album „Mammatus“ Sisy Fehér
Multižánrová slovenská speváčka a hudobníčka Sisa Fehér sa posledné desaťročie pohybovala medzi...