Predstavujeme očarujúci album zo sveta medzi Aténami a New Yorkom. Kontrabasista Petros Klampanis a jeho novinka ,,Irrationalities’’
Na najnovšom albume výnimočného aténskeho kontrabasistu a skladateľa Petrosa Klampanisa sú autorské skladby, ktoré si po vypočutí budete chcieť pustiť znova a znova. Jeho tvorba pre trio je pútavá, dynamická, rytmicky zaujimavá a magicky nápadistá. Niet divu, že ho magazín Downbeat označil za ,,hudobníka, ktorý vždy hovorí zo srdca’’. O úprimnosti, ktorú cítiť z jeho skladieb sa môžete presvedčiť aj z ukážok v našej recenzii.
V poradí štvrtý album z dielne gréckeho kontrabasistu, skladateľa, aranžéra, producenta a pedagóga si rozhodne zamilujete. Petros Klampanis pôvodom z Atén intenzívne pôsobiaci aj v New Yorku, si získal vysoké uznanie nie len na americkej, ale aj na globálnej jazzovej scéne ako pôsobivý hráč s veľkým srdcom. Vyrastal obklopený stredomorskou a balkánskou ľudovou hudbou, čo prinieslo do jeho tvorby zvedavé hľadanie spôsobov ako primiešať tieto prvky z rôznych žánrov (jazz, klasická hudba a pop) do jeho tvorby. Nahrávka ,,Irrationalities‘‘ vydaná v októbri minulého roku pod hlavičkou Yellowbird Records, je jeho prvým počinom v triu. Magickú dynamiku v skladbách dotvárajú jeho dvaja spoluhráči: estónsky klavirista Kristjan Randalu a poľský bubeník a hráč na perkusie Bodek Janke. Atmosféra albumu vykresľuje práve tú neustálu realitu autorovho žitia medzi dvoma kultúrami (gréckou a americkou) a tým ,,bytím vo vzduchu‘‘ nekonečný čas.
Klampanisovu tvorbu tvoria doposiaľ štyri albumy ako líder, popri mnohých ďalších ako ,,sideman‘‘. Jeho debutový album ,,Contextual‘‘ bol vydaný prestížnym newyorským vydavateľstvom Grega Osbyho Inner Circle Music. Nasledujúci album ,,Minor Dispute‘‘, pod hlavičkou rovnakého vydavateľstva, bol vybraný ako jeden z najlepších albumov roku 2015 podľa NPR (National Public Radio USA). Nahrávka ,,Minos’’ vyšla z dielne EMI v Grécku a Cristal Records vo zvyšku sveta (2015). Predposledný ,,Chroma’’ bol vydaný v roku 2017 spoločnosťou Motéma a získal cenu ,,Independent Music Awards’’ za najlepšiu živú nahrávku roku 2017.
Vrámci jeho pedagogickej činnosti Klampanis pôsobí ako lektor na rôznych workshopoch a seminároch. Minulý rok to bolo druhýkrát, čo prišiel učiť na letnú dielňu ,,International summer jazz workshop Kryoneri’’ v gréckom Korinte, ktorý organizuje šikovná Slovenka (a taktiež jazzová speváčka) Hana Šebestová. Workshop je vždy plný talentovaných ľudí z rôznych krajín a bývajú medzi nimi aj Slováci. Niektorí z našich úspešných mladých hudobníkov malo práve tú možnosť stretnúť a učiť sa od Klampanisa na tomto workshope.
Klampanisov rozmanitý hudobnícky život prináša výraznú melodickosť, krásnu intonáciu a jedinečný a osobný rukopis pre sláčikové nástroje. Spolupracoval s mnohými svetovo najuznávanejšími umelcami ako Greg Osby, Shai Maestro, Gilad Hekselman, Ari Hoenig, Jean-Michel Pilc, Antonio Sanchez, Snarky Puppy a ďalší. Vystupoval na tých najprestížnejších miestach v New Yorku ako Carnegie Hall, Lincoln Center a Blue Note Jazz Club ako aj Kennedy Center vo Washington DC. Svoje umenie predstavil na známych festivaloch po Európe (JazzAhead Festival /Brémy, XJazz Festival/ Berlín) či Amerike (Foundation Performing Centre /New York).
Zjavná je jeho vášeň pre nové médiá, sociálne siete a vizuálne umenie (stačí si už len prezrieť jeho pestrý obal najnovšieho CD, či krásnu webovú stránku, alebo profil na Instagrame), ho tiež priviedla k tvorbe série sólových hudobných videí na YouTube zvaných ,,Rooftop Stories‘‘.
Irrationalities
Ku mnohým krásnym vyjadreniam presížných jazzových magazínov a online portálov o kráse a hĺbke Klampanisovej tvorby a hry, ktoré si môžete prečítať na jeho webovej stránke, sa pridávam rozhodne aj ja. V poslednom roku sme mohli počuť a sme písali o mnohých vzrušujúcich počinoch, no tento ma obzvlášť zaujal. Neskutočne príjemne sa počúval celý album nahraný v zložení intímneho klavírneho tria. Trio funguje krásne ako pulzujúci organizmus, v ktorom vytvárajú vlastný charakteristický multikulturálny zvuk.
Album otvára svieža skladba ,,Easy come easy go‘‘, vo východne zaváňajúcej atmosfére rytmov a spoločných chytľavých ,unisono’ melódií, striedajúcich sa s pedálovými pasážami popretkávanými nečakanými rytmickými zvratmi a krátkym kontrabasovým sólom.
S lyrickým úvodom v krásne plynúcom 7/8 metre prichádza skladba “Seeing You Behind My Eyes”, ktorá sa vystupňuje do výraznejšieho a dramatickejšieho víru improvizácií. Charakteristický pulz skladby je postavený na typickom gréckom ,,kalamatiano’’ rytme. Práve tá plynulosť v rytmickej komplexnosti, ktorú hráči bravúrne zvládajú, je veľmi príťažlivá.
Titulnú skladbu albumu ,,Irrationality‘‘ otvára vokálny viachlasný polyrytmický patern, ktorý sa zhmotní v plnom výraznom groove. Počas celej skladby sa poslucháč ocitá spolu s hráčmi na rozmanitej a spletitej ceste plnej intenzívneho napätia ale aj lyrického uvoľnenia, krásnych farieb harmonických progresií a nápadistých sól, v ktorých sa miesia prvky tradičnej a klasickej hudby a post-bopového chromatického prístupu. Okrem kontrabasového sóla v tejto skladbe zaznie aj klavirne, obe s jasnými ideami a spoľahlivou podporou spoluhráčov. Dynamika v tejto skladbe rozhodne nechýba, striedanie rockovejších a jemných pasáží vytvára neustálu zvedavosť u poslucháča.
Ďalšou krásnou skladbou je ,,Thalassa Platia’’. Nádherná grécka balada, v ktorej kontrabas rozoznie úvodnú melódiu za doprovodu klavíra a jemných perkusií, sa miestami rozvinie do vášnivého prúdu tónov a chvíľami zas odpočíva vo svojej jednoduchosti a romantickej lyrickosti. Výraznou je rozhodne aj orginálna verzia známej skladby ,,Blame it on my youth’’ zaranžovaná do tradičného bulharského ,,kopanitsa‘‘ 11/8 rytmu. S jemným melancholickým nádychom, snovým klavírom a kontrabasom prezentujúcim tému skladby sa dynamika kontinuálne stupňuje aj vďaka klavírnemu sólu. Obe skladby sú silným dôkazom náklonnosti hráčov k hre klavírneho tria Billa Evansa (kontrabasista Scott LaFaro a bicista Paul Motian). Melodicky zaujímavou je aj ,,No becomes yes‘‘ v charakteristickom 5/8 metre, ktorá sa skrze prekvapivé harmonické postupy a modulácie dostáva až ku intímnej klavírnej pasáži a a dynamickému tvorivému sólu.
Tento svet skladieb na albume ,,Irrationalities’’ je doplnený o krátke medzihry ,,Temporary Secret II & III‘‘ v atmosfére dokresľujúcej celú ideu albumu. Vnímať môžme rôzne zvuky z prostredia veľkomesta či letiska doplnené o inštrumentálne zvuky či groovy.
Vrelo odporúčam vypočuť si túto nahrávku a vychutnať si každý jej detail v podaní vynikajúcich hudobníkov, ktorý hrajú nielen technicky bravúrne ale najmä s citom.
Na záver pár slov z interview z Petrosom Klampanisom zo stránky livefastmag.com:
LF: ,,Čo vás najviac inšpiruje?’’
PK: ,,Moje každodenné skúsenosti. Myšlienky, ktoré prichádzajú do mojej hlavy o ľuďoch okolo mňa alebo o veciach, ktoré som si prečítal v novinách či v knihe. Moje spomienky z detstva sú avšak tým hlavným zdrojom inšpirácie. Emócie, ktoré vo mne vzbudzuje dobrá hudobná skladba alebo dobrý film, alebo jednoducho skvelé umelecké dielo môžu byť dôvodom a inšpiráciou pre moje kompozície. Nepochybne je to aj naliehavá potreba expandovať, odhaľovať môj potenciál a byť tým najlepším hudobníkom –umelcom akým len môžem byť.‘‘
Lenka Molčányiová
Zdroj: www.petrosklampanis.com