Práve vychádza kniha o BJD, klenot nielen pre pamätníkov

Práve vychádza kniha o BJD, klenot nielen pre pamätníkov
Maros Pavlik

Na pultoch kníhkupectiev sa konečne objavila dlho avizovaná kniha o fenoméne slovenského hudobného života - Bratislavských jazzových dňoch. Vydavateľstvo Slovart pôvodne plánovalo uviesť knihu na trh už začiatkom roka, nakoniec však bolo jej vydanie o pár mesiacov odložené. Spoluautormi tejto výnimočnej knihy sú publicista Marián Jaslovský a spoluzakladateľ Bratislavských jazzových dní Peter Lipa. Po svojich troch predchádzajucich knihách prichádza Marián Jaslovský po dlhšej pauze s ďalšou hudobnou publikáciou.

Takmer tristo strán je “nabitých” užitočnými informáciami, ktoré ocenia tak pamätníci BJD, ako i občasní návštevníci festivalu. Každému ročníku venujú autori jednu kapitolu v rozsahu štyroch až ôsmich strán. Kapitoly majú pevnú štruktúru: zoznam účinkujúcich, tri najväčšie dobové hity komerčných hitparád a najvýznamnejšie svetové a domáce udalosti roka. Historický kontext poskytuje pamätníkom možnosť zaspomínať si s nostalgiou na staré časy a zároveň umožňuje mladším generáciám prevetrať si znalosti z novodobej histórie. Medzi spoločenskými udalosťami možno často nájsť aj zmienku o kľúčových udalostiach slovenského kultúrneho života.

 

Najdôležitejšou informatívnou časťou knihy a jadrom každej kapitoly je putavý, detailný opis všetkých koncertov festivalu, podaný vo forme zhustenej minirecenzie. Keďže každá recenzia zvyčajne odráža skúsenosti a hudobný vkus samotného recenzenta, nie je tomu inak ani v tomto prípade.  Autori hodnotia jednotlivé koncerty vlastnou optikou, čo je úplne logické. Niektoré kapitoly sú doplnené i o úryvky dobových recenzií. Ako pamätník mnohých ročníkov festivalu (od roku 1984) musím uznať, že čítanie (nielen o starších ročníkoch festivalu) je veľmi príjemným zážitkom. Čitateľ má možnosť dozvedieť sa aj o širšom kontexte, v akom sa festivalové koncerty konali, vrátane technických komplikácií, s akými sa usporiadatelia, či samotní účinkujuci festivalu, museli vysporiadať (napríklad pamätný koncert Al Di Meolu v roku 1997). Kniha ponúka i detailný prehľad o všetkých miestach konania festivalu, od prvých ročníkov vo V-klube až po súčasnosť v Inchebe.

 

Nemenej zaujímavymi informáciami sú rôzne detaily a “pikošky”.  Napríklad  honorár Bobbyho McFerrina alebo Chicka Coreu, či story o tom, ako pre štrajk francúzskych aerolínií v deň koncertu poslali organizátori po spevážku Robertu Gambarini privátne lietadlo prenajaté od J&T. Za zmienku stojí i detailný, trinásťstranový zoznam všetkých účinkujúcich v členení podľa jednotlivých ročníkov.  Zoznam, okrem iného, je dôkazom toho, že  mnohí z hudobníkov, prv než sa stali svetovo slávnymi jazzmanmi, hrali v minulosti na BJD ako sidemani vo formáciách iných renomovaných hudobníkov (napríklad Richard Bona ako basista v kapele Larryho Coryella na BJD 1998).

 

Zaujímavou vsuvkou kapitol sú výpovede niektorých účikujúcich, predovšetkým slovenských jazzových hudobníkov, napríklad Andreja Šebana, Martina Gašpara, Nikolaja Nikitina či Jána Fabrického. O náročnosti technického zabezpečenia festivalu pojednávajú samostatné kapitoly venované kameramanom, zvukárom a zabezpečovaniu aparatúry pre účinkujúcich. Kniha má do istej miery aj edukatívne poslanie, a to v podobe jazzového minilexikónu . Autori do niektorých kapitol nenásilne zaradili definície jednotlivých jazzových žánrov, či techniky hry na niektoré nástroje.  Silnou stránkou knihy je i atraktívna, moderná grafická úprava, množstvo fotografií z koncertov, kópie plagátov  a programov jednotlivých ročníkov alebo vstupeniek (napríklad lístok z roku 1977 za dnes už neuveriteľných dvadsaťjedna korún).

Verím, že svojim hodnotným obsahom a atraktívnym vizuálom splní kniha očakávania všetkých milovníkov jazzu a fanúšikov BJD. Som presvedčený, že s mimoriadne pozitívnym ohlasom by sa stretlo i vydanie DVD nosičov so záznamom z festivalových koncertov, ktoré od roku 1978 kompletne zosnímala Slovenská televízia. Hoci tie novšie vysiela nepravidelne RTVS, vždy vo veľmi neskorých nočných hodinách, najstaršie už zapadajú v archívoch prachom.

 

§  Počet strán: 296 strán

§  Väzba: pevná s prebalom väzba

§  Rozmer: 220×250 mm

 

 

Galéria

Dzezaky Richard Bona
Dzekay super trio
SKM_C454e15091715400_0001.jpg
84-85_Jazzzaky foto res.jpg
202-203_Jazzzaky foto res.jpg
282-283_Jazzzaky zoznam foto res.jpg

 

 

Ďalšie články

Nový album Petra Lipu a Milana Lasicu už tento týždeň
Duo Lipa – Lasica opäť obnovilo spoluprácu. Dvojici popredných slovenských umelcov vyjde 25....
Jarné bratislavské jazzové dni 2016: Mladosť, duša, i technológie
Z tohtoročných Jarných bratislavských jazzových dní, ktoré sa konali 2. júna 2016 v priestoroch...
Buskerjam – portál pre pouličných hudobníkov už aj na Slovensku
Pojem ´busking´, resp. ´busker´ je zrejme bežnému smrteľníkovi neznámy i keď označuje...
BJD 2015: Piatok ponúkol pestrú kombináciu fusion, moderného jazzu a veľkého zvuku
V piatok 23.10. hostila Incheba 41. ročník najznámejšieho slovenského jazzového festivalu...
Prvý spomedzi veľkých – odišiel Quincy Jones
Nečakal som, že „dušičkový víkend“ poznamená správa o odchode jedného z najväčších hudobných...
Ambientný ľadovec Petra Uhera
Domácich hudobníkov s progresívejším prístupom k jazzu pribúda a patrí k nim aj prešovský gitarista...
Poznáte toto Spojenie?
Skladateľ a multiinštrumentalista vo sfére ambientnej hudby – dramaturg, skladateľ, textár a...
Slovensko-nórske Spevy v európskom TOP 20
Album „Spev“ slovensko-nórskeho zoskupenia Building Bridges, ktorého ústrednou postavou je...