Marec – poberaj sa gramec!

Marec – poberaj sa gramec!
Peter Motyčka

Možno patríte k pomaly zanikajúcej skupine melomanov, ktorá si každodenne dopraje pôžitok z kvalitného posluchu dobrej hudby, spojenej s aktivitami fyzického vyhľadania nosiča a jeho vloženia do prehrávača (prípadne položenia na gramofónový tanier). Ale zrejme nekráčam s dobou, keďže v posledných rokov čoraz viacerí uprednostňujú „elegantnejšie“ a jednoduchšie riešenia – digitálne fonotéky. Tie, pravda, nemusíte skladovať, triediť, utierať z nich prach, ba dokonca ani vlastniť – stačí prístupové heslo a atlas sveta hudby leží pred vami.

 

Snáď by sme našli viacero pozitív fyzických nosičov: vizuálne potešenie z obálky platne či prelistovanie bookletu, ktoré odhalí nielen obsadenie hudobníkov, ale zväčša prezrádza aj okolnosti vzniku nahrávky a napovie o motiváciách či inšpiráciách umelcov. Nehovoriac o samotnom ocenení ich práce a priamej podpore, vďaka ktorej môžu hudobníci ako-tak fungovať a snáď aj prežiť. Zaiste, aj streamovacie služby im (niekedy) prinášajú časť zisku, no v skutočnosti ide doslova o haliere. Istý umelec s pomerne slušnou medzinárodnou expanziou a reputáciou, sa mi pred niekoľkými mesiacmi medzi rečou pochválil „honoráromod jedného z najväčších svetových streamovacích gigantov – za niekoľko tisíc vypočutí svojich trackov a albumov v rámci jedného mesiaca mu na účte zasvietila suma rovnajúca sa obedovému menu v bežnej gastroprevádzke...

 

Ale späť k optimistickejším témam. Pokiaľ patríte k prvej skupine (hudobných bláznov), môže byť táto ochutnávka určená pre vás. Možno budete zdieľať podobné nadšenie ako ja, keď som na webstránke jedného z domácich predajcov hudobných nosičov (Hummel Music / Divyd) objavil ponuku skvostných jazzových titulov za viac ako pozoruhodné ceny. (Pokiaľ sme už spomínali obedové menu, všetky z uvedených albumov sa pohybujú okolo hranice 10 eur, čo je síce cena slušnejšieho jedla, ale vzhľadom ku kvalite a hodnote ponúkanej hudby je to stále výnimočná ponuka.)

 

Výnimkou, ale zato skutočne výnimočnou, je exkluzívny box 21 CD, mapujúci históriu jedného z najoriginálnejších (snáď i najradikálnejších) jazzových zoskupení histórie – Art Ensemble of Chicago (AEC). Názov tohto limitovaného pokladu „Art Ensemble of Chicago and Associated Ensembles“ naznačuje exkurziu aj do priľahlých či susedských projektov členov tohto zoskupenia a tak sa popri hlavných aktéroch preblesknú aj osobnosti ako Charlie Haden, Craig Taborn, Evan Parker, Jack DeJohnette, Kenny Wheeler či Wadada Leo Smith. Dôležité je, že „Great Black Music“ oslávila pred časom svoju polstoročnicu, podobne ako jej domovské vydavateľstvo ECM Records a bola by nakoniec škoda nespojiť oslavy dohromady. Polyštýlový amalgám prepletajúcich sa dychových nástrojov s najrozličnejšími perkusiami sa vinie od debutového albumu AEC „Nice Guys“ cez klasiky „Full Force“ a „Urban Bushmen“ s najikonickejším obsadením kvinteta (Lester Bowie, Roscoe Mitchell, Joseph Jarman, Malachi Favors Maghostut, Famoudou Don Moye) cez Bowieho Brass Fantasy, Mitchellove Note Factory band, New Directions až po energický koncertný záznam „Made in Chicago“ Jacka DeJohnetta s Roscoe Mitchellom a ďalšími pioniermi z augusta 2013. Všetko zabalené v elegantnom boxe, spolu s 300 stranovou knihou, v ktorej sú obálky albumov, texty, poézia, fotografie… A to všetko za menej ako 50 eur!

 

 

Vyznávačov poetiky ECM poteší séria pomerne nedávnych titulov: kvarteto tuniského majstra Anouara Brahema s hviezdnym line-upom (Dave Holland, Django Bates, Jack DeJohnette), trio izraelskej klaviristky Anat Fort, zvukovo podmanivé kvarteto britského saxofonistu Andyho Shepparda, melodicky i zvukovo novátorské trio Fly, v ktorom sa tenorsaxofonista Mark Turner konfrontuje s rytmickou sekciou Brada Mehldaua (Larry Grenadier a Jeff Ballard). Onedlho sedemdesiatročný Joe Lovano má v ponuke dvojicu albumov svojho tria s klaviristkou Marilyn Crispell a bubeníkom Carmenom Castaldim (albumy „Trio Tapestry“ a minuloročný „Garden of Expresion“), v ponuke je aj koncertný záznam „Roma Quintet“ s líderskou dvojicou Enrico Rava a Joe Lovano. Stále je reč o desiatich eurách.

 

Medzi takmer tromi stovkami titulov som objavil aj slovenského zástupcu – album „Identity“ klaviristu a skladateľa Mikiho Skutu z roku 2002. Hoci z okteta protagonistov sú domácimi len traja (spolu s lídrom Juraj Bartoš a Radovan Tariška), koncepčne, autorsky i aranžérsky sa pod projekt (žiaľ, svoj posledný jazzový) podpísal Miki Skuta. A čo sa týka kompozičného majstrovstva, nápaditosti a linearity jednotlivých nástrojových hlasov, osobne tento album považujem za úplne najlepší, aký kedy v domácich podmienkach vznikol. A som hrdý, že som mohol byť účastníkom jeho ojedinelej koncertnej prezentácie v rámci Bratislavských jazzových dní 2002. Pokiaľ Mikiho "Identitu" nepoznáte, máte teraz jedinečnú možnosť. Cena, za ktorú ho vypredávajú, je skutočne hanebne nízka.

 

 

Pre priaznivcov trochu dynamickejších štýlov ako aj „rýchlych strún“ je v ponuke poltucet albumov virtuóza Al Di Meolu, predovšetkým z neskoršieho obdobia, v rovnakej cenovej kategórii sa nachádza aj niekoľko projektov gitarového inovátora Billa Frisella. Prípadne znalcom, ako aj tým, čo sa nazdávajú, že ich Frisell už nedokáže prekvapiť, odporúčam siahnuť po jeho kolaborácii s dvojicou avantgardných priekopníkov (trio „Andrew Cyrille / Wadada Leo Smith / Bill Frisell“ na značke ECM).

 

Pokiaľ ste zvedaví, ako pristupuje k odkazu velikána Johanna Sebastiana Bacha inovátor Brad Mehldau, skúste album „After Bach“ (Nonesuch 2018), ktorý Mehldau pred niekoľkými dňami prezentoval spolu s Filharmóniou Brno. Americký klavirista už tradične pristupuje k všetkému akosi inak a podobne tu bude aj s reinterpretáciou skladieb barokového génia. Vzrušujúcim počúvaním môžu byť aj nahrávky Keitha Jarretta, ktoré nahral ešte v 70. rokoch pre značku Impulse a v tomto prípade dostanete za desať eur dokonca dvojalbumy Jarrettovho kvinteta s Deweyom Redmanom, Charliem Hadenom, Paulom Motianom a Guilherme Francom.

 

Obrovské zastúpenie (trinásť titulov) má v akciovej ponuke Diana Krall s väčšinou radových albumov, od skvele vystrihnutej pocty legendárnemu trio Nat King Cola („All For You“) cez vynikajúci koncertný „Live in Paris“ po mierne kontroverzný „Wallflower“, na ktorom v roku 2015 prespievala popevky Eltona Johna či Eagles. Alebo vás väčšmi ako zamatovosť hlasu Diany Krall inšpiruje prenikavosť barytónu Gregoryho Portera? Bolo by zaujímavé porovnať poctu Diany na albume „All For You“ s Porterovou platňou „Nat King Cole & Me“. A keď už spomíname pozoruhodné hlasy, zachytili ste mútnosť a zastretosť Madeleine Peyroux, ktorá farebne evokuje Billy Holiday? Teraz je možnosť doplniť si nejaké z jej albumov – v ponuke ich je osem. A ešte tu sú Melody Gardot, Norah Jones, Caecilie Norby, Esperanza Spalding, Jamie Cullum, John Pizzarelli, Kurt Elling...

 

Alebo čo tak objaviť niektoré z novátorských európskych bigbandov? V ponuke sú Nóri (Geir Lysne Ensemble), prípadne Rakúšania (JBBG Jazz Bigband Graz). Jedna voľba lepšia ako druhá. Odvážnejším odporúčam okúsiť projekty Vijaya Iyera (duo, trio, sexteto), ktoré vám otvoria úplne nové priestory. Takto znie jazz v 21. storočí!

 

 

Na záver album, ktorý patrí do kategórie Desert Island, čo je synonymum pre esenciálne nahrávky jazzovej histórie. V roku 1964 predložili Stan Getz, João Gilberto a Antonio Carlos Jobim nahrávku, ktorá pobláznila celý svet sambovou horúčkou a popevky ako The Girl from Ipanema, Desafinado, Corcovado či Só Danço Samba zahltili rozhlasový éter v mnohých krajinách. Samozrejme, hovorím o albume „Getz / Gilberto“, dokonca v remasterovanej podobe a v dvojitom formáte (STEREO aj MONO verzii). Ohľadne ceny sa nebudem opakovať, pretože túto nálepku si tieto fantastické albumy nezaslúžia. Marec môže byť nielen mesiacom knihy, ale aj časom na oprášenie CD prehrávača či gramofónu. Možno treba vynaložiť štipku námahy, ale výsledok (napríklad na dolnom linku) bude určite stáť za to.

 

https://www.hummelmusic.sk/index.php?category=cd%20akcie%20jazz

 

 

Autor: Peter Motyčka

 

 

Galéria

Marec – poberaj sa gramec!

 

 

Ďalšie články

Rodí sa ďalší jazzový cimbalista: Ľubomír Gašpar sa chystá koncertovať a nahrávať CD
Na jar sa objavil na českej súťaži Jazz Fruit - Mladí ladí jazz, pred pár týždňami získal dve...
Recenzia CD: Berezova "Intuícia" nesklamala
Gitarista Pavol Bereza nie je žiadnou novou tvárou na scéne slovenského jazzu. Dlhé roky pôsobí ako...
Ocenenie Esprit pre najlepší slovenský jazzový album roku 2012
Portál Jazz.sk v spolupráci so Slovenskou jazzovou spoločnosťou otvárajú prvý ročník ceny za...
Ako vzniklo rozlúčkové CD so Slovenskom: Hanka Gregušová album Twin Flame venovala klaviristom
Hanka Gregušová (aka Hanka G) pripravila spolu s vynikajúcim slovenským klaviristom Ondrejom...
Hlási sa Miloš Železňák
Na domácej hudobnej (nielen jazzovej) scéne pribudne každoročne celkom slušný počet nových...
Za Martialom Solalom
Kým v novembri mnohých zaskočili odchody amerických velikánov Quincyho Jonesa a Roya Haynesa,...
Modré nebo Funny Fellows
Hudobná formácia Funny Fellows sa v hudobnom priestore vyskytuje už od roku 1993. Svoj prvý koncert...
Zakir Hussain: pokora a rešpekt
Presne pred mesiacom, v sobotu 16. novembra sa mal na Slovensku v rámci bratislavského City Sounds...