Porozprával som sa s trubkárom, aranžérom, skladateľom a pedagógom Lukášom Oravcom, ktorý sa už o pár dní predstaví na koncertoch so svojim kvartetom. Rozprávali sme sa o tomto turné, o Lukášových skúsenostiach a zážitkoch pri spolupráci s jazzmanmi svetovej extra triedy, a o jeho najbližších hudobných plánoch a aktivitách.
Onedlho sa vydávaš na koncertné turné so svojim kvartetom. Špeciálnym hosťom Lukáš Oravec Quartet bude americký jazzový klavirista Aaron Goldberg. Rytmickú sekciu bude dopĺňať Marián Ševčík na bicích nástrojoch a Tomáš Baroš na kontrabase. Prečo si si tentokrát zvolil spoluprácu práve s Goldbergom? Zaujala ťa nejaká jeho konkrétna nahrávka, alebo ho poznáš a sleduješ jeho hudbu už dlhší čas a splnil si si svoj ďalší profesionálny sen?
Aaron Goldberg bola jedna z možností, je to výborný pianista ktorého sledujem už roky, hrá výborne a mám pár jeho CD. Mám známeho z Rakúska, ktorý s ním spolupracoval už v minulosti, tak som si povedal, že ho skúsim pozvať k nám.
Akú hudbu budeš na tomto turné prezentovať? Odznejú nejaké tvoje nové autorské kompozície a aj staršie? Budete hrať aj hudbu Aarona Goldberga?
Vždy hráme svoje autorské skladby, ktoré časom príbúdajú a vyberáme tie najvhodnejšie s ohľadom na našeho hosťa. Čakajú nás tri festivaly, kde nemôžeme hrať dlhšie ako jednu hodinu, takže musíme toho dosť vyselektovať, akurát v jednom klube budeme hrať viac. Samozrejme do repertoáru radi zaradíme Aaronovu autorskú hudbu.
V čom pociťuješ najväčší rozdiel pri hre s umelcami svetového formátu a s hudobníkmi európskej či československej jazzovej scény? Mávaš na pódiu pri spolupráci s umelcami svetovej triedy väčší rešpekt, alebo dokonca trému, alebo hra s tými najlepšími vždy pozdvihne aj tvoj výkon o úroveň vyššie?
Nedá sa to povedať na každého rovnako, ale myslím, že asi trochu viac profesionality so sebou prinesú. Mám tým na mysli hlavne prípravu a dochvíľnosť, ale aj úctu a vďačnosť za vybavenie koncertného turné. Samozrejme, že pri veľkých menách si dáte možno o niečo viac záležať na všetkom a s tým suvisí aj vyšší výkon v hraní a príprave.
Mali ste v tomto obsadení veľa skúšok? Ako sa vám zatiaľ vzájomne spolupracovalo? Veľa hudobníkov mi hovorilo, že napriek tomu, že sa so svojimi hviezdnymi hosťami zhodli po muzikantskej stránke, sa žiaľ nezhodli po stránke ľudskej, z čoho vyplynulo napätie na pódiu a ich slabšie výkony.
S Aaronom sme ešte nikdy nehrali, ale s kolegami už pár rokov máme odohraté, pribudne len jeden článok zo štyroch, tak to nebude zásadný problém. Zároveň máme čas sa zohrať pred prvým koncertom. Čo sa týka morálnej stránky a hostí, ktorých si muzikanti niekedy pozývajú, je to lotéria. Keď niekoho nepoznáte osobne, alebo nedostanete dostatočné informácie od niekoho, kto ho naozaj pozná, neviete do čoho idete. Nie je to bohviečo, keď natrafíte na komplikovanú osobu, nie je však pravidlom, že by morálne neporozumenie prerástlo aj na pódium, ale bohužial sa to môže stať. Takéto veci nikomu nepomôžu, akurát spolupráca zanikne a už nikdy sa nezopakuje.
Bolo veľmi náročné „dotiahnuť“ Goldberga na toto turné? Odohral si koncerty s Bobom Mintzerom, Dannym Grissettom, Waynem Escofferym, Vincentom Herringom atď. Prezraď nám niečo o tom, v čom tkvie tvoja úspešná spolupráca s jazzmanmi, ktorí patria ku svetovej špičke.
Neviem čo je to náročné, človek však musí spĺňať určité kritériá. Musíte hrať na nejakej úrovni, mať kvalitný projekt, zabezpečiť podmienky pre hosťa, aby ponuku spolupráce prijal. Nie je to podľa mňa nič viac ako to, že si hostia dobre zahrajú, v lepšom prípade si odnesú príjemné zážitky z turné a samozrejme zarobia nejaké peniaze. V neposlednom rade pokiaľ ide o nahrávanie a tvorbu, je to pridaná hodnota, ostane vám pamiatka v podobe audia, alebo videa. Je naozaj úžasný pocit, keď sa vám podarí zaznamenať kvalitnú muziku.
Mal Goldberg nejaké špeciálne požiadavky, ktoré ťa prekvapili?
Podmienky sme komunikovali cez jeho manažérku a boli to požiadavky, ktoré ma neprekvapili - napríklad veľké koncertné krídlo Steinway, špecifikovaný presný model. Samozrejme, že som ich musel uviesť na pravú mieru, že takúto výbavu na Slovensku a v Čechách nebude jednoduché, alebo možné zabezpečiť, nakoniec to pochopila. Ale v celku žiadne neštandartné požiadavky neboli.
Plánuješ v tomto zložení aj nahrať CD, alebo inak zvečniť spoluprácu s Goldbergom?
Tentokrát neplánujem, mám iné plány a bohužiaľ také CD vyžaduje veľa času a finančných prostriedkov. Ale keď príde správny čas niečo nahrať, určite sa o tom dozviete.
Aké sú tvoje ďalšie hudobné plány, aktivity, vízie a ciele po tom, ako skončíš toto jarné turné?
Niečo som naznačil v predošlej odpovedi, chcem nahrať album, ale nebude to asi ešte tento kalendárny rok. Po tomto turné mám ďalšie zaujímavé aktivity, či už je to letné turné kapely Kaunis Five, alebo veľké jesenné turné pri príležitosti mojich 30. narodenín. Bude to moje kvarteto s hosťom, ktorého ešte neprezradím. Samozrejme sú to koncerty s výbornými big bandami - Rozhlasový Big Band Gustava Broma a CZ/SK Big Band Matúša Jakabčica.
Rád by som vás srdečne pozval na festival Jarné Jazzové Dni v Žiline, kde vystúpime spolu s Aaronom vo veľkej sále Žilinského Konzervatória dňa 6. apríla o 19.00 hod. Vstupenky sú limitované a momentálne ešte pár v predpredaji: www.ticketportal.sk
Dávid Oláh
Foto: Rudolf Baranovič