Kto obsluhuje stroj sveta? Kvarteto Luboša Soukupa Machina Mundi

Kto obsluhuje stroj sveta? Kvarteto Luboša Soukupa Machina Mundi
Miroslav Halak

Chápanie sveta ako fungujúceho stroja je výsledkom karteziánskeho výkladu reality. S postupným a progresívnym racionalizmom 17. storočia bol naštartovaný proces objektivizácie sveta, teda odklon od monistickej jednoty prírody s duchovnou sférou k prírode merateľnej a teda poznateľnej. To, že tento materialistický prístup k svetu viedol v konečnom dôsledku aj k efektívnejšiemu drancovaniu prírody, je vzhľadom na krízy súčasného antropocénu dôkazom toho, akou chybou bolo a stále je nevnímať naše okolie nielen ako zdroj našich životných potrieb, ale ako dialogického partnera. Aké súvislosti s týmto filozofickým úvodom má projekt Machina Mundi saxofonistu Luboša Soukupa, sa pokúsim vysvetliť v nasledujúcom texte.

 

 

Luboš Soukup je u našich českých susedov hudobným pojmom a zároveň prominentným hudobným exportom. Po štúdiách na Rhythmic Music Conservatory v Kodani v Dánsku aj zostal a etabloval sa na tamojšej hudobnej scéne. V českom vydavateľstve Animal Music mu v roku 2022 vyšiel komorný album "Levitas" vo dvojici s Christianom Pabstom a koncom toho istého roku už spomenutý stroj sveta ("Machina Mundi"). Kvartetu v zložení William Larsson klávesy; Graig Earle kontrabas; Daniel Johannson bicie nástroje a Luboš Soukup na tenor a sopránsaxofóne, flaute a klarinete, sa podarilo vniesť do súčasných vôd európskeho jazzu mimoriadne svieži závan vetra. Hudba tohto zoskupenia umne pracuje s estetikou avantgardných projektov 70. rokov na čele s Weather Report. Nie, v tomto prípade nejde o nostalgické epigónstvo, ani o priamočiare fusion, ako by sme to mohli od porovnania so Zawinulovou osudovou kapelou usudzovať. Sedem skladieb nesie symbolické názvy odvolávajúce sa na motívy z tarotových kariet.

 

 

 

 

Veľmi inšpiratívnym je práve paradox spirituálnych a gnosticko-ezoterických názvov jednotlivých kompozícií, ako napríklad Out of the Garden of Eden, The Wheel of Fortune alebo Black and White Sphinxes s už spomenutým empiricko-kritickým uchopením reality v zmienenom názve albumu "Machina Mundi". Tento paradox je však tvorivým princípom. Z akustickej rytmiky vychádzajúc sa v zlomoch hutných kompozícií miesia elektronické modulácie rhodes piana ako aj reverby, delaye a hally dychového nástroja. Napätie medzi svetom zmyslov a nadzmyslovým ideálom je v tejto nahrávke programom. Dávno som nebol tak fascinovaný hĺbkou intelektového stimulu nahrávky a to dokonca nie na úkor počúvateľnosti. Naopak! Hudba Luboša Soukupa plynie nerušene a aj tie spomenuté zlomy sú skôr homogénnou súčasťou dramatickosti, než rušivým pretŕhaním atmosférickej kontinuity. Do tejto riavy mnohovýznamových tónov a harmónií skvelo zapadá aj éterický prejav estónskej speváčky Karmen Rõivasseppovej v predposlednej skladbe The Eighth Star. Ide o výborný album s pútavou naratívnosťou, s motivujúcim obsahom a skvelým zvukom. Kiežby všetky stroje sveta fungovali tak dobre a udržateľne, ako táto Machina Luboša Soukupa.

 

 

 

Autor: Miroslav Haľák

Galéria

Kto obsluhuje stroj sveta? Kvarteto Luboša Soukupa Machina Mundi
Kto obsluhuje stroj sveta? Kvarteto Luboša Soukupa Machina Mundi
Kto obsluhuje stroj sveta? Kvarteto Luboša Soukupa Machina Mundi
Kto obsluhuje stroj sveta? Kvarteto Luboša Soukupa Machina Mundi
Kto obsluhuje stroj sveta? Kvarteto Luboša Soukupa Machina Mundi

 

 

Ďalšie články

Kamasi Washington konečne na Slovensku
Len pred niekoľkými týždňami sme upozorňovali na amerického saxofonistu Kamasiho Washingtona, ktorý...
Hlási sa Miloš Železňák
Na domácej hudobnej (nielen jazzovej) scéne pribudne každoročne celkom slušný počet nových...
Za Martialom Solalom
Kým v novembri mnohých zaskočili odchody amerických velikánov Quincyho Jonesa a Roya Haynesa,...
Modré nebo Funny Fellows
Hudobná formácia Funny Fellows sa v hudobnom priestore vyskytuje už od roku 1993. Svoj prvý koncert...