Jon Cowherd: Kompozícia začína improvizáciou

Jon Cowherd: Kompozícia začína improvizáciou
jazz.sk

V januári tohto roku vystúpil v Porgy a Bess klavírista a skladateľ Jon Cowherd, ktorý  predstavil svoje zoskupenie „Mercy Project“. Jeho súčasťou sú muzikanti svetového jazzu: Brian Blade, John Patitucci a Steve Cardenas. Program koncertu tvorila výlučne autorská tvorba Jona Cowherda. Zazneli kompozície z jeho nového albumu, ktorého vydanie je plánované na leto tohto roku. Z tejto príležitosti prinášame čitateľom portálu Jazz.sk krátky rozhovor s Jonom Cowherdom.

 

Jon, Mercy je tvoja prvá sólová nahrávka, možeš nám povedať ako vznikala táto hudba?

 

Môj spôsob komponovania začína improvizáciou. Snažím sa improvizovať pieseň, nejakú akordickú sekvenciu, alebo iba melodický nápad. To zväčša naštartuje ten kreatívny proces tvorby. Používam hlasový nahrávač v mojom iphone, alebo nejaké iné nahrávacie zariadenie na zaznamenanie mojich nápadov pri klavíri. Zväčša počkám deň, alebo dva, či ma niečo z toho materiálu osloví a má cenu to rozvíjať ďalej.
Ak áno, tak sa snažím predstaviť  si pre koho by som to napísal. Fellowship Band, Mercy Project? Potom začnem tvoriť kompozíciu postavenú na tom improvizovanom materiály. Keď Bill Frisell prisľúbil účasť na tomto projetke, mal som v mysli jeho, Briana Bladea a Johna Patitucciho. Moja predstava bola, že klavír a gitara budú hrať melódiu v unizóne, čo je farba  ktorú milujem.

 

 

Za tie roky hrania  máš mnoho vlastných kompozícií. Aký bol hlavný kľúč pri výbere správnych piesní pre tento album, aký bol koncept?

 

Keď  som začal premýšľať o tomto projekte, vedel som, že mám veľa vlastných skladieb, ktoré som nikdy nenahral. Tak som vybral zopár starých skladieb o ktorých som si myslel, že by boli vhodné pre toto obsadenie a začal som pripravovať zopár nových.  Veľa inšpirácie pre komponovanie prišlo s vedomím, že na nahrávke budú hrať Brian, John a Bill. Chcel som urobiť nahrávku, ktorá by predstavila moju hráčsku aj kompozičnú stránku. Preto som  sa snažil napísať skladby, ktoré by neboli príliš prekomponované, ale viac otvorené aj pre improvizáciu. „The Mercy Suite Part One“ vznikla na akordickej sekvencii na ktorú som si raz improvizoval.  Videl som v tom vhodný materiál na improvizáciu.  Potom som začal pracovať na kompozícií s veľkou slobodou pre kapelu posunúť hudbu na rôzne miesta , ktorá poslucháča  vtiahne do svojho príbehu.

 

Ty a Brian ste blízky priatelia, hrával si aj s Johnom Patituccim. Ako vznikla spolupráca s Bilom Frisellom? Spolupracovali ste už pred týmto nahrávaním? Posunul svojou osobnosťou tvoju hudbu?

Hral som s Billom v Seattli na kurzoch s Fellowship Bandom. Kedže tam Bill žije, Briana napadlo , že by mohol si mohol s nami zahrať. To bolo jediný krát, kedy sme spolu hrali. Bol to ako splnený sen ísť s ním do štúdia a bol úžasný.  Urobil presne to v čo som dúfal a viac. John, Brian a ja máme spoločnú históriu a Bill medzi nás krásne zapadol. Občas som mal pocit ako keby sme jeden druhému čítali myšlienky.  Bill používal svoje efekty a ja som bol nadšený ako hrá a ako používa svoje gitarové efekty a vytvára zvukové plochy, ktoré zásadne prispeli k výslednému zvuku.

 

Kedy plánuješ túto nahrávku vydať?

Plánujem ju vydať v lete tohoto roku.
 

Rozhovor pripravil Juraj Šušaník
Foto: Michaela Antalová

Galéria

DSC_0149.jpg
DSC_0185.jpg

 

 

Ďalšie články

Recenzia CD: Ľuboš Šrámek/Nikolaj Nikitin - Altar
Zainteresovanému poslucháčovi domácej jazzovej scény mená Nikolaj Nikitin a Ľuboš Šrámek netreba...
Jazzman týždňa: Duke Ellington
Americký skladateľ, dirigent a klavírista Duke Ellington patrí medzi najvplyvnejšie osobnosti jazzu...
Brian Blade: Aj pri odlišných názoroch nás spája ľudskosť
Náš rozhovor s bubeníkom Brianom Bladeom je vyústením dlhoročného záujmu o jeho osobu a ...
Japonská legenda free jazzového klavíra navštívi Slovensko
Bratislava a Košice zažijú vo februári vystúpenie jedinečného japonského klaviristu menom...
Odpovede Richarda Autnera
Herca Richarda Autnera mnohí poznajú z dosiek Slovenského národného divadla, divadla Aréna, Divadla...
City Sounds: názvuky jazzového mesta
Presne, ako som pred niekoľkými dňami spomínal: bratislavský City Sounds Festival je výživným a...
A Plane To Catch - zábavné návraty do doby najlepšej hudby
Opäť si si dovolím upozorniť čitateľky a čitateľov portálu jazz.sk na produkciu z Dánska...
Němá éra Dana Bártu na československom turné
Dnes začína československé jesenné turné mnohonásobného laureáta ocenenia Spevák roka a Spevák...