Jazzoví hudobníci sú často zahalení rúškom tajomstva. Nevieme akí sú, čomu sa venujú a čo pre nich naozaj znamená jazz. Na našom portáli však chceme toto tajomstvo odhaliť. Pripravili sme pre vás seriál rozhovorov s názvom Jazzová dvanástka, v ktorom položíme 12 rovnakých otázok slovenským a českým jazzovým hudobníkom. Dnes s českým kontrabasistom, zakladateľom Robert Balzar Trio a spoluzakladateľom sólového projektu Dana Bártu Illustratosphere Robertom Balzarom.
Tonika
1. Čo je jazz?
Čo je to chuť? Nemôžete to vysvetliť niekomu, kto nemá chuť a podobne je to i s jazzom... Buď ten pocit človek pozná, alebo nie, ale záleží tiež na čo sa vlastne pýtame, pretože jazz sa netýka len hudby samotnej - jazz nie je z jazzu, ale zo života.
2. Ste otvorený experimentom spájania jazzu s inými hudobnými žánrami?
Určite som a dokonca si myslím, že je to úplne prirodzený jav a to nielen v hudbe jazzovej, ale v akejkoľvek súčasnej hudbe.
3. Hovorí sa, že nájsť ten správny nástroj je pre hudobníka prelomová záležitosť. Našli ste ten svoj? Uprednostňujete starší - už hraný, alebo skôr nový nástroj?
To je okrem talentu jedna z najdôležitejších vecí! Podľa mňa je zvuk 50% hudby. Veľkých hráčov poznáte už len podľa ich soundu... Keď nemáte zvuk, môžete hrať čo chcete a rovnako to nikoho netrafí. Čo sa nástroja týka - dlho som si myslel, že čím starší, tým lepší. Dnes viem, že je to len dogma. Sú nástroje, ktoré hrajú a nástroje ktoré nehrajú... Dnes mám basu starú asi 70 rokov a hrá krásne :) V živote muzikanta hrá tiež dôležitú úlohu nástrojár. Ten vám nástroj musí nastaviť / opraviť. Ja som mal to šťastie, že to bol husliar z New Yorku, ktorý sa stará o nástroje Marca Johnsona, Larryho Grenadier...
4. Čo vám beží hlavou počas vášho sóla na pódiu?
Ako kedy, záleží na okolnostiach. Niekedy trebárs človek rieši, že má vysoko struny a tým pádom hrá prirodzene v miestach, kde je basa mäkšia... ak nemusím riešiť žiadny technický problém, tak si trebárs hovorím, aby som to sólo dobre postavil a začal v pokoji, inokedy trebárs riešim, čo sa vlastne hrá na Es moll 7/5b... je toho jednoducho veľa na riešenia. Ale najlepší je pocit, keď človek zabudne na všetko a ono to len tak hrá samo, niekedy sa to stane...
Celkom cieľavedomý pracovitý neurotik.
6. Podporuje Vás Vaša partnerka/manželka v jazzovom umení? Chodieva na koncerty?
Veľmi! Ja som vlastne veľmi závislý na jej názore. Ak napríklad niečo napíšem a potom jej to pustím, má komentáre a pretože sa nepoznáme krátko, niekedy mi príde jej kritika až drzá, ale potom sa upokojím a väčšinou musím priznať, že má pravdu... Keďže máme dve deti 8 a 4, tak je väčšinou s nimi, ale keď máme stráženie, myslím, že rada príde.
Tónika
No už si asi päť rokov hovorím, že musím začať... Niekedy mám záchvat a idem si napríklad zabehať, ale potom mám zase pocit, že som na sebe tak makal, že ihneď zaspím na vavrínoch a ďalší polrok nič nerobím... Raz som od partnerky dostal k Vianociam predplatené fitko s trénerkou - hrôza. Liezol som po tých prístrojoch ako tučniak a to ešte pred trénerkou, ktorá sa nemohla udržať, keď videla ako sa klepem a vlastne sa mi smiala... Ale je fakt, že som lyžiar, tak v zime sa rovnám po kopcoch...
8. Čo podľa vás chýba slovenskému jazzu?
Viac jazzklubov a miest, kde sa jazz dá predvádzať...
Dominanta
9. Poznám vtip: Viete aký je rozdiel medzi XXL pizzou a jazzovým hudobníkom?
Pizza dokáže nasýtiť štvorčlennú rodinu.
Aká je v tomto smere praktická stránka jazzmanovho života?
tiež prešiel - hrali sme napríklad 25 krát do mesiaca za nič, ale zase sme boli pekne rozohratí...
Tónika
10. Využívate internet na propágaciu svojich hudobných aktivít?
Som z generácie, kde sa všetko veľmi rýchlo mení - prvý nahrávku som nahral ešte na LP platňu, potom sa prešlo na CD a kde sú dnes cd? Myslím, že to celé končí..
Kedysi som sa bránil a vyhlasoval, že nepotrebujem a nechcem počítač... Dnes si neviem predstaviť život bez internetu, počítača...
11. Ako by ste vysvetlili laikovi, čo je krásne na hudobnom žánri zvanom jazz?
Myslím, že je to určitá nepredpokladateľnost vecí... Jazzom sa väčšinou zaoberajú hráči, ktorí už sú na určitej hudobnej úrovni a teda zvládajú zložitejšie rytmy, harmónie a melódie / improvizácie. Rytmus ktorému sa hovorí swing a je súčasťou jazzovej hudby a je myslím veľmi sexy a je fakt nenaučiteľný. Ja myslím, že je to ako v každom inom odbore, akonáhle vás začne nudiť jednoduchá štruktúra, idete logicky ďalej do vecí zložitejších ... Poznám rockera, z ktorého sa postupne stal jazzman, ale nepoznám jazzmana, z ktorého sa stal postupne rocker.
Ďakujem za rozhovor.
Jarmila Žuffová