Jazzová dvanástka s Erikom Rothensteinom

Jazzová dvanástka s Erikom Rothensteinom
jazz.sk

Dnes s barytón saxofonistom, absolventom hudobnej univerzity v Grazi, kapelníkom svojho kvintetu a častým hosťujúcim umelcom Erikom Rothensteinom.

Tónika

1. Čo je jazz?

To nech si odpovie každý sám pre seba. Podľa definície z encyklopédie to môže byť niečo iné ako podľa hudobníkov, ktorí sa tomuto žánru venujú. Promotéri jazzových koncertov si v záujme predajnosti často pod týmto slovom predstavujú a realizujú rôznu hudobnú produkciu. Pre mňa je jazz hudba, ktorá vznikla v Amerike zmiešaním viacerých kultúr a tradícií. Pretavila sa do silného prúdu a výrazne ovplyvnila kultúru 20. storočia. Má svoj spirit, smrad, vôňu, farbu a pre veľa ľudí aj dominantné postavenie v prežívaní a vnímaní života.

 

2. Ste otvorený experimentom spájania jazzu s inými hudobnými žánrami?

Áno, sám som spravil niekoľko kompozícii čerpajúcich z iných žánrov. Treba to však robiť vkusne a nenásilne a byť presvedčený o svojej pravde. Niekedy sa to nepodarí a vznikne čudný guláš. Prvý krát to spravil Dizzi Gillespie, keď si zavolal kubánskych hudobníkov do svojej kapely a podnietil tým vznik latin jazzu. To bola dobrá pecka.

 

3. Hovorí sa, že nájsť ten správny nástroj je pre hudobníka prelomová záležitosť. Našli ste ten svoj? Uprednostňujete starší - už hraný, alebo skôr nový nástroj?

Najprv sa treba rozhodnúť pre ten svoj nástroj. Ja som si vybral baritón saxofón, čo bol pre mňa určite prelom. Stále odkrývam jeho možnosti a prichádzam na to, že sa dá na ňom hrať veľa rôznymi spôsobmi. Po niekoľkých nástrojoch som si kúpil Selmer Super Action, seria II so spodnou A klapkou. Sedí mi dobre, páči sa mi však Keilwerth bez A klapky. To bol najlepši nástroj aký som držal v ruke. Snáď si ho niekedy kúpim. Radšej hrám na nové nástroje, ale aj niektoré vydarené staré série sú skvelé.

 

4. Čo vám beží hlavou počas vášho sóla na pódiu?

Bolo mi to treba? :)
 

Subdominanta

5. Ako by ste charakterizovali sám seba v troch vetách?

Napadlo ma iba príslovie pomaly ďalej zájdeš.

 

6. Podporuje Vás Vaša partnerka/manželka v jazzovom umení? Chodieva na koncerty?

Moja manželka Karina je výtvarníčka. Hrávam na jej vernisážach a ona sa zaujíma o jazz, resp. všeobecne o hudbu. Chodievame spolu na koncerty. Na oplátku som „chodený“ na rôzne výstavy :) Ilustrovala dokonca aj moju školu hry na saxofón, ktorá by mala byť vydaná v najbližších týždňoch.

 

Tónika

7. Zvládnutie nástroja a obrátený životný biorytmus vyžaduje do istej miery aj dobrú fyzickú kondíciu. Venujete sa zvlášť aj tejto stránke?

Pred tromi rokmi som začal chodiť na box. Je to už síce trochu neskoro, ale pomáha mi to držať sa vo forme. Mám dobrého trénera, ktorý chápe moju profesiu a prispôsobuje mi tréning. Občas robíme riadený sparing a inak sa snažím robiť aj kompenzačné cvičenia, pretože z baritón saxofónu ma bolieva chrbát a mám poskracované nejaké svaly. Myslím, že muzikanti by sa mali venovať nejakému športu.

 

8. Čo podľa vás chýba slovenskému jazzu?

Muzikanti by sa mali viac zjednotiť a vydobiť si určitý status u verejnosti a väčšiu podporu zo strany štátu. Školstvo je na nízkej úrovni, jazzové oddelenie v podstate neexistuje. Ak chce študent poriadne vzdelanie, musí ísť do zahraničia. Mrzí ma aj dešpekt zo strany niektorých kolegov učitelov klasickej hudby, dokonca na vysokoškolskej úrovni, ktorí nechápu, že dnes musia muzikanti zvládať širokú škálu remeselných zručností, pretože sa inak nemajú šancu uplatniť. Je tristné, že máme dve vysoké školy a napr. problém vytvoriť big band zo slovenských hudobníkov. Je málo odbornej tlače a hudobných kritikov venujúcoch sa jazzu. Chýba mi teda väčšia jednota v muzikantskej obci, formulovanie a presadenie požiadaviek.

 

Dominanta

9. Poznám vtip: Viete aký je rozdiel medzi XXL pizzou a jazzovým hudobníkom?

Pizza dokáže nasýtiť štvorčlennú rodinu.

Aká je v tomto smere praktická stránka jazzmanovho života?

Niekedy býva hojnosť jedla, inokedy sa treba uskromniť. Občas treba siahať aj k mimohudobným aktivitám.

 

Subdominanta

10. Vediete alebo chcete viesť svoje deti vedome k hudbe?

Určite áno. Nechám im však slobodu, aby si vybrali svoje smerovanie. Ale bol by som rád keby hrali na nejaký hudobný nástroj.
 

Tónika

11. Využívate internet na propágaciu svojich hudobných aktivít?

Do určitej miery. Promotion je dôležitá stránka každého umelca. V tomto mám ešte rezervy. Internet poskytol obrovské množstvo informácií, treba sa snažiť ich selektovať a vyberať si podstatné veci.

 

12. Ako by ste vysvetlili laikovi, čo je krásne na hudobnom žánri zvanom jazz?

Sloboda, ktorá však prináša zodpovednosť. To, ako človek odohrá koncert, je iba na ňom. Najkrajšie sú okamihy, keď človek môže predstaviť luďom svoju hudbu s muzikantmi, s ktorými si dobre rozumie. Nemám veľmi rád reči o rôznych energiách a pod., ale tie chvíle, keď je na pódiu zároveň harmónia a tenzia a vzduch „pulzuje napätím“ sú nezabudnuteľné. 

 

Ďakujem za rozhovor.
Jarmila Žuffová

 

Odkazy: 

 

 

Ďalšie články

Kováč & Uherek & Vy
V dnešnej, kultúrne podvýživenej dobe, sa čoraz viac umelcov prikláňa k interaktívnejšej spolupráci...
Deväťdesiatdeväť úderov Roya Haynesa
Začiatkom novembra otriasla hudobným (nielen jazzovým) svetom správa o odchode Quincyho Jonesa a...
City Sounds: pozoruhodne zostavené jesenné menu
O hudobne výživnej ponuke novembrového City Sounds Festivalu sme už prednedávnom písali a už v...
Pozitívna správa o dystopickej budúcnosti – album „Mammatus“ Sisy Fehér
Multižánrová slovenská speváčka a hudobníčka Sisa Fehér sa posledné desaťročie pohybovala medzi...