Jazzmani a honba za zlatými gramofónikmi
Už je tomu raz tak, že Grammy Awards, udeľované od roku 1959 Americkou nahrávacou akadémiou, zverejnili nominácie na ocenenia pre rok 2023. Samozrejme, najsledovanejšími kategóriami bývajú tradične ocenenia za album roka, nahrávku roka či pieseň roka, prípadne pre nového umelca. Od svojich začiatkov však ocenenie, spočiatku známe ako Gramophone Award, reflektovalo aj Best Instrumental Jazz Album.
Jazzové (ako aj inožánrové) kategórie rokmi pribúdali a dnes udeľuje Akadémia celú fúru ocenení aj v rámci jazzu. Konkrétne si všíma najlepšie jazzové inštrumentálne i vokálne albumy, najlepšie sóla v rámci jazzových počinov, najlepší album veľkého jazzového súboru a najlepší album latino jazzu. Jazzovým kategóriám sú blízke aj nominácie najlepších súčasných inštrumentálnych albumov a najlepších inštrumentálnych kompozícií.
Medzi nominovanými sa viackrát mihne meno vynikajúceho klaviristu a bandlídra Johna Beasleyho, ktorý sa ešte v 80. rokoch minulého storočia zviditeľnil po boku Milesa Davisa. U nás sa predstavil v roku 2008 na dvojici koncertov po boku gitaristu Leeho Ritenoura a pri príležitosti jeho vynikajúceho albumu „Letter to Herbie“ som s ním vtedy spravil tento rozhovor. Beasley má medzi americkými hudobníkmi skvelú reputáciu a v Los Angeles dlhoročne prevádzkuje pozoruhodné ansámble. Práve za aranžmán parkerovky Donna Lee, ktorú ponúkol so svojím súborom na albume „MONK'estra Plays John Beasley“, si v roku 2021 odniesol cenu Grammy.
Pred dvomi rokmi získal Beasley celkovo 4 nominácie, tento rok má „len“ tri v kategóriách Best Improvised Jazz Solo, Best Large Jazz Ensemble Album a Best Arrangement, Instrumental or A Cappella. Za všetky vďačí Parkerovskému tribute „Bird Lives“, ktorý vyšiel pod hlavičkou SWR Big Bandu vedeného saxofonistom Magnusom Lindgrenom a Johnom Beasleym (ACT Music). Na nahrávke, ktorá vznikla pri storočnici bebopového klasika, sa objavuje celá plejáda exkluzívnych hostí: saxofonisti Chris Potter, Joe Lovano, Miguel Zenon, Tia Fuller a Charles McPherson, alebo perkusionisti Pedrito Martinez a Munyungo Jackson.
Po dve nominácie získali napríklad saxofonisti Wayne Shorter a Miguel Zenón, speváčka Cécile McLorin Salvant, klavirista Robert Glasper alebo bubeníci Marcus Baylor a Terri Lyne Carrington. Cécile McLorin Salvant boduje v kategóriách Best Jazz Vocal Album ale aj Best Arrangement, Instruments and Vocals za skladbu Optimistic Voices/No Love Dying z albumu „Ghost Song“ (Nonesuch). „Black Radio III“ Roberta Glaspera je nominované na Best R&B Album ako aj Best Engineered Album, Non-Classical.
Víťazov Grammy Awards 2023 sa dozvieme počas slávnostného ceremoniálu, ktorý prebehne 5. februára 2023 v Los Angeles. Ponúkame vám prehľad nominovaných v jazzových kategóriách.
Best Improvised Jazz Solo
Ambrose Akinmusire: Rounds (Live) (album Terri Lyne Carrington: „New STANDARDS Vol. 1“)
Gerald Albright: Keep Holding On (album Hank Bilal: „The Black Aquarius“)
Melissa Aldana: Falling (album „12 Stars“)
Marcus Baylor: Call of the Drum (album Baylor Project: „The Evening: Live at APPARATUS“)
John Beasley: Cherokee/Koko (album „Bird Lives“)
Wayne Shorter and Leo Genovese: Endangered Species (album „Live at the Detroit Jazz Festival“)
Best Jazz Vocal Album
The Baylor Project: „The Evening: Live at APPARATUS“
Samara Joy: „Linger Awhile“
Carmen Lundy: „Fade to Black“
The Manhattan Transfer with the WDR Funkhausorchester: „Fifty“
Cécile McLorin Salvant: „Ghost Song“
Best Jazz Instrumental Album
Terri Lyne Carrington: „New STANDARDS Vol. 1“
Peter Erskine Trio: „Live in Italy“
Redman / Mehldau / McBride / Blade: „LongGone“
Wayne Shorter / Terri Lyne Carrington / Leo Genovese / Esperanza Spalding: „Live at the Detroit Jazz Festival“
Yellowjackets: „Parallel Motion“
Best Large Jazz Ensemble Album
SWR Big Band / Magnus Lindgren / John Beasley: „Bird Lives“
Ron Carter & the Jazzaar Festival Big Band: „Remembering Bob Freedman“
Generation Gap Jazz Orchestra: „Generation Gap Jazz Orchestra“
Steve Gadd / Eddie Gomez / Ronnie Cuber / WDR Big Band: „Center Stage“
Remy Le Boeuf’s Assembly of Shadows: „Architecture of Storms“
Best Latin Jazz Album
Arturo O’Farrill and the Afro Latin Jazz Orchestra: „Fandango at the Wall in New York“
Danilo Pérez Featuring the Global Messengers: „Crisálida“
Flora Purim: „If You Will“
Arturo Sandoval: „Rhythm & Soul“
Miguel Zenón: „Música de las Américas“
Best Contemporary Instrumental Album
Jeff Coffin: „Between Dreaming and Joy“
DOMi & JD Beck: „NOT TiGHT“
Grant Geissman: „Blooz“
Brad Mehldau: „Jacob’s Ladder“
Snarky Puppy: „Empire Central“
Best Instrumental Composition
Paquito D’Rivera: African Tales (album Tasha Warren & Dave Eggar: „Ourself Behind Ourself, Concealed“)
Miguel Zenón: El País Invisible
Danilo Pérez: Fronteras (Borders) Suite: Al-Musafir Blues (album „Crisálida“)
Geoffrey Keezer: Refuge (album „Playdate“)
Pascal Le Boeuf: Snapshots (album Tasha Warren & Dave Eggar: „Ourself Behind Ourself, Concealed“)
Autor: Peter Motyčka