Jazzman týždňa: Esbjörn Svensson

Jazzman týždňa: Esbjörn Svensson
Peter Baláž

Dnes si pripomíname nedožité päťdesiate narodeniny jedného z najvplyvnejších európskych jazzových klaviristov a skladateľov prelomu tisícročí. R.I.P. Esbjörn Svensson.

Esbjörn Svensson sa narodil 16.apríla 1964 v malej švédskej dedine menom Västeras. S hudbou prichádza do styku už od narodenia, jeho matka je klasická klaviristka a otec jazzový fanúšik. „Začal som sa učiť hrať na klavír, pretože sme doma nemali iný nástroj. V skutočnosti som viac túžil po bicích,“ spomína Esbjörn, „potom ale prišiel Magnus so sadou bicích a tak som ostal pri klavíri.“  So svojim kamarátom z detstva, bubeníkom  Magnus Öströmom, hrávajú spolu v prvých garážových kapelách.

Esbjörn študuje hudbu na štokholmskej Royal College of Music. V polovici osemdesiatych rokov sa spolu s Öströmom úspešne etabluje na švédskej a dánskej jazzovej scéne ako sideman.

Rok 1993 prináša stretnutie s kontrabasistom Dan Berglundom a kapela Esbjörn Svensson Trio je na svete. Debutový album When Everyone Has Gone získava skvelý ohlas a E.S.T. sa si buduje svoje postavenie po celej Škandinávii. Nasleduje úspešná nahrávka E.S.T. plays Monk (1996) a Svensson získava cenu „Švédsky jazzový hudobník roka“. Za autorský album Winter in Venice (1997) je ocenený švédskou Grammy.

Medzinárodný debut prichádza v roku 1999. Má ho na svedomí album From Gagarin’s Point Of View, prvá nahrávka vydaná mimo Škandinávie prestížnou nemeckou značkou ACT Records. Účinkovanie na známych festivaloch ako Jazz Baltica a Montreux Jazz Festival  predznamenáva celosvetový úspech.

Albumy Good Morning Susie Soho (2000) a Strange Place For Snow (2002) priťahujú pozornosť aj amerických poslucháčov. Počas deväťmesačného turné koncertuje E.S.T. po celej Európe, Japonsku a USA. Vystupujú na množstve multižánrových hudobných festivaloch, ich koncerty zahŕňajú filmovú projekciu, osvetlenie a scénografické úpravy pódia.

Albumom Seven Days of Falling (2003) vyhráva trio cenu „Medzinárodný umelec“ na BBC Jazz Awards. Nasledujúce nahrávky Viaticum (2005) a Tuesday Wonderland (2006) dostávajú E.S.T. na obal prestížneho časopisu Down Beat, ako vôbec prvú európsku kapelu v histórii.

 

 

Počas turné po Ázii a Austrálii nahráva E.S.T. svoj posledný album Leucocyte (2008) v austrálskom meste Sydney. Z tej istej nahrávacej session v štúdiu 301 pochádzajú skladby, ktoré sa objavia na albume 301, vydanom v roku 2012. Posledný koncert E.S.T. tria sa koná v Čajkovského sále v Moskve dňa 30.mája 2008.

V osudový deň 14.júna 2008 sa Esbjörn Svensson stráca počas potápania sa pri ostrovoch Ingarö blízko Štokholmu. Jeho spoločníci spolu inštruktorom potápania ho nachádzajú v bezvedomí na morskom dne. Hoci je jeho telo prenesené vrtulníkom do nemocnice Karolinska University Hospital, pokusy o resuscitáciu sú neúspešné. Esbjörn Svensson opúšťa tento svet vo veku 44 rokov.

 

Zdroj: allaboutjazz.com, allmusic.com, actmusic.com

Foto: Geert Vandepoele

Peter Baláž

 

 

Ďalšie články

Recenzia CD: Ľuboš Šrámek/Nikolaj Nikitin - Altar
Zainteresovanému poslucháčovi domácej jazzovej scény mená Nikolaj Nikitin a Ľuboš Šrámek netreba...
Jazzman týždňa: Duke Ellington
Americký skladateľ, dirigent a klavírista Duke Ellington patrí medzi najvplyvnejšie osobnosti jazzu...
Japonská legenda free jazzového klavíra navštívi Slovensko
Bratislava a Košice zažijú vo februári vystúpenie jedinečného japonského klaviristu menom...
Miloš Biháry Trio v štúdiu Slovenského rozhlasu
Druhé kolo súťaže Jazz START UP posunulo do finále trnavsko-senickú formáciu Miloš Biháry Trio,...
A Plane To Catch - zábavné návraty do doby najlepšej hudby
Opäť si si dovolím upozorniť čitateľky a čitateľov portálu jazz.sk na produkciu z Dánska...
Němá éra Dana Bártu na československom turné
Dnes začína československé jesenné turné mnohonásobného laureáta ocenenia Spevák roka a Spevák...
Narodeniny vo veľkom štýle – Cotatcha Orchestra
Už desať rokov pôsobí na českej scéne nesmierne originálny a ojedinelý bigband Cotatcha Orchestra,...
Kováč & Uherek & Vy
V dnešnej, kultúrne podvýživenej dobe, sa čoraz viac umelcov prikláňa k interaktívnejšej spolupráci...